טאו, הגרסה הפרטית; כיצד ממשיך אילן בן דב לפעול בשוק ההון

טאו, חברת ההשקעות הציבורית של אילן בן דב סובלת מגרעון עמוק בהון העצמי ומונעת מבן דב לפעול בשוק ההון ; הפיתרון של בעל השליטה: חברת השקעות פרטית שהשתתפה לאחרונה בהנפקות כתבי ההתחייבות של דיסקונט ופועלים

בשנות הגאות האחרונות (שנראות היום רחוקות מתמיד), היה אילן בן דב שחקן דומיננטי בשוק ההון. באמצעות חברת טאו , שריכזה את פעילותו בשוק, הוא השתתף בלא מעט הנפקות כמשקיע מוסדי.

אך התהפכות המגמה בשווקים סימנה את סוף החגיגות, גם עבור טאו. החברה נקלעה לקשיי נזילות בשל ירידת ערך של תיק נכסיה, בעיקר בעקבות חשיפתה לסקטור הנדל"ן, שהיה מהסקטורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במשבר האחרון.

התוצאה: נכון לסוף הרבעון השני יש לטאו גירעון בהון בסך של 102.8 מיליון שקל, ובימים אלה שוקדת הנהלתה על מכירת חלק מנכסיה וצמצום מצבת החוב למחזיקי האג"ח על מנת לשפר את יחסי ההון. אולם, למרות שבן דב עדיין לא פתר את כל הבעיות של טאו, נראה כי הוא כבר מתחיל בפעילות חדשה בשוק ההון.

בדיקת "גלובס" מגלה כי בן דב חזר להשתתף בהנפקות, הפעם באמצעות חברה הנקראת בן דב אחזקות. החברה, שהתאגדה כבר באוקטובר 1999, השתתפה כמשקיע מוסדי בהנפקות האחרונות של כתבי ההתחייבות של בנק דיסקונט ובנק הפועלים. ככל הידוע, בן דב טרם השתמש בחברה עד להנפקות הנוכחיות, וריכז את השתתפותו בהנפקות אחרות באמצעות טאו בלבד.

באמצעות החברה הפרטית, בן דב רכש 4,000 יחידות תמורת 4.2 מיליון שקל מכתבי ההתחייבות שהנפיק בנק דיסקונט מסדרה ז'. כתבי התחייבות אלו עומדים לפירעון בשלושה תשלומים שנתיים בכל אחת מהשנים 2009 עד 2016, ונושאים ריבית שנתית לא צמודה של 6.8%.

בנוסף, בן דב רכש באותה הנפקה 6,000 יחידות מסדרה ח' של הבנק תמורת 6.3 מיליון שקל מכתבי ההתחייבויות, אשר עומדים לפירעון בשלושה תשלומים שנתיים שווים בין 2015-2017 ונושאים ריבית שנתית צמודה בשיעור של 4.29%.

בן דב אחזקות השתתפה גם כמשקיע מוסדי בהנפקת כתבי ההתחייבות מסדרה י' של בנק הפועלים אשר התקיימה לפני כשבוע. החברה רכשה מסדרה זו 10,000 יחידות בתמורה כוללת של כ-10.6 מיליון שקל. אלו עומדים לפירעון בחמישה תשלומים שנתיים שווים בין השנים 2017 ל-2021 ונושאים ריבית שנתית של 4.1%. בסה"כ השקיע בן דב 21.1 מיליון שקל בשתי ההנפקות.

הזרים 250 מ' ש' לחברה החדשה

השתתפות בהנפקות כמשקיע מוסדי אינה דבר טריוויאלי. כד להשתתף כמשקיע מוסדי וליהנות מההטבות הגלומות בכך יש צורך להיות חתם או להציג הון עצמי של כ-250 מיליון שקל. כלומר, אם בן דב אחזקות משתתפת בהנפקות, סימן שבן דב דאג להזרים לחברה, אשר נמצאת בבעלותו המלאה, הון עצמי של 250 מיליון שקל.

אילן בן דב סירב להתייחס לידיעה.