אקשטיין בקריצה לוועדת אריאב: חשוב לבצע רפורמות בשוק ההון אך בזהירות

המשנה לנגיד על השלכות המשבר הנוכחי על ישראל: "המערכת הפיננסית שלנו איתנה"

"המשבר הפיננסי הנוכחי בעולם מדגיש את החשיבות של פיתוח רפורמות בשוק ההון בזהירות תוך למידה מהקשיים הבולטים כיום". כך אמר היום (ה') המשנה לנגיד בנק ישראל וחבר ועדת אריאב לרפורמה בשוק ההון, פרופ' צבי אקשטיין, בהרצאה שנשא בכנס ה-CFO באילת. הדברים מגיעים על רקע התנגדותו המפורשת של בנק ישראל לבצע כל שינוי במבנה הפיקוח והרגולציה בשוק ההון, לרבות פגיעה בסמכויות הפיקוח על הבנקים.

בעקבות ההתנגדות הראשונית של בנק ישראל לדבר, הוסר נושא השינוי המבני ברגולציה מכתב המינוי של ועדת אריאב ובמקומו מופיע כיעד "הגברת התיאום בין הרגולטורים", דבר שגם הפך למוקד של וויכוחים קשים. כך נודע ל"גלובס".

בנאומו ציין אקשטיין מספר נושאים עיקריים הנמצאים בפיתוח והמקבלים תמיכה מוועדת אריאב. בין הנושאים הקריטים שהוועדה קבעה לעצמה ואינם מופעים ברשימתו של אקשטיין: הפיכת ישראל למרכז פיננסי עולמי, הגברת התיאום בין רגולטורים, הקמת בית דין כלכלי והקמת מכללה לחינוך פיננסי.

לגבי המשבר הנוכחי, אמר אקשטיין כי הוא נובע משילוב של מספר גורמים ובראשם: "כשל רגולטורי בארה"ב שאיפשר יצירת משכנתאות בסיכון יתר ואיגוחן תוך יצירת ניירות ערך מורכבים ולא שקופים, עם בקרה רגולטורית מוגבלת".

עם זאת, הדגיש המשנה לנגיד כי בישראל לא נוצרו שווקים כאלה ולא היה כשל רגולטורי, ולכן כל ההשפעה נובעת מהעולם הפיננסי הגלובלי בו כולם קשורים לכולם במעגל ראשון או שני. "הגופים הפיננסים שלנו אמנם קשורים לעולם, אך מידת הקשר הישירה היא נמוכה ולכן המערכת הפיננסית הישראלית היא איתנה. ואולם, חוסר האמון של המשקיעים בשווקים מגיע אלינו ישירות", אמר אקשטיין.

לדברי אקשטיין, הצלחת המשק בשנים האחרונות ויכולתו להתמודד עם משברים נובעת במידה רבה מהשמירה על מסגרת התקציב על ידי המדיניות הפיסקאלית ועל יציבות המחירים, המושגת על ידי המדיניות המוניטרית.

בהתייחסו לחוק בנק ישראל, ציין אקשטיין, שעומד בחוד החנית בנושא, כי הסוגיה נמצאת כעת בדיונים מתקדמים בין הבנק לבין משרד האוצר וכי חקיקת חוק בנק ישראל חדש חיונית לחיזוק יציבותה הכלכלית של ישראל והשתלבותה במשק הגלובלי.