אלי הורביץ: "מי שמוכר במכירת חיסול יודע שבהגדרה הוא מוכר במחיר לא נכון"

"פאניקה היא תמיד היועץ הכי רע", כך אמר היום יו"ר טבע, אלי הורביץ, ל"גלובס" בהתייחסו למשבר העולמי: "זה נכון בכל רמה ובכל חברה. מצד שני, קשה לעצור את הפאניקה וזו הדרך בה צריך להתייחס למצב היום"

"פאניקה היא תמיד היועץ הכי רע", כך אמר היום יו"ר טבע, אלי הורביץ, ל"גלובס" בהתייחסו למשבר העולמי. "זה נכון בכל רמה ובכל חברה. מצד שני, קשה לעצור את הפאניקה וזו הדרך בה צריך להתייחס למצב היום. כל מי שמוכר במכירת חיסול, יודע שבהגדרה הוא מוכר במחיר לא נכון. אבל מי קונה את זה? אלו אותם חבר'ה שחגים באוויר ומחכים לפגרים למטה".

לדברי הורביץ, "הצעדים שנוקט כיום הממשל בארה"ב הם טובים", הוסיף הורביץ. "ושיפסיקו לדבר על עקרונות, ולמה הממשל התערב או לא התערב. כשיש משבר זה כמו מלחמה, השאלות הן מיותרות. מישהו חשב מה היה קורה לולא הלאימו את סוכנויות המשכנתאות".

הורביץ התייחס גם לפגישת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, עם ראשי הבנקים אתמול, וטען כי זו הייתה מאוחרת מדי. "אני לא מבקר את בנק ישראל על מהלכיו. גם כשכולם ביקרו אותו על העלאת והורדת הריבית והתנהגותו מול הדולר, השוק לא שמע אותם. לכל מהלך יש מסר והמסר של בנק ישראל הוא שהוא לא אוהב את הרעיון שהדולר נמוך מדי ומצד שני הוא גם לא רוצה אינפלציה".

"לפעמים לא צריך יותר ממסר, ולכן הייתי רוצה שהנגיד, ברגע שאולי מתחיל משבר - ואני מניח שהוא ידע עליו יום לפני ולא יום אחריי - לצאת עם מסר כבר ביום הראשון, לשבת עם ראשי הבנקים, לשמוע מהם מה הבעיה, אם ישנה או איננה ולצאת בהצהרה אחראית לציבור", הוסיף הורביץ.

יו"ר טבע התייחס גם לאפשרות קריסה של הבנקים בישראל. "מי היום הולך להיפגע מהמשבר? מישהו בכלל בודק את הנושא? נתחיל עם הבנקים. לדעתי, אין בעיית יציבות לבנקים בארץ אך זה לא אומר שאין לבנקים בעיה. לכולנו יש בעיה. מתעוררת השאלה היכן שמים היום את הכסף?"

הורביץ התייחס גם לגורמי המשבר. "אני לא ידעתי בעבר שבארה"ב ניתן לקבל משכנתא על 100% מהנכס. אני מכיר משכנתאות על 60% עד 70% מהנכס, אבל על 100%? על זה לא שמעתי. כשקראתי על זה בפעם הראשונה הייתי בטוח שמדובר בטעות. זה לא יכול להיות. כשכבר ידענו את זה, היינו עמוק בתוך המשבר".