מודאגים - אבל לא היסטריים

הערכות: פדיונות של כמיליארד שקל נרשמו היום בקרנות הנאמנות, 200-300 מיליון שקל בתעודות הסל וכ-300 מיליון שקל בקופ"ג עם זאת, למרות טלפונים רבים שהתקבלו במוקדי השירות של בתי ההשקעות, מרבית המתקשרים לא הוציאו את כספיהם

העצבנות של הימים האחרונים בשוקי ההון הורגשה היטב גם היום. ההערכות בשוק הן, כי היום נרשמו פדיונות של קרוב למיליארד שקל בענף קרנות הנאמנות, שהוא ענף תנודתי וגם הרגיש ביותר לטלטלות בשווקים.

בענף תעודות הסל, בדומה לימים קודמים, נרשמו פדיונות של כ-200-300 מיליון שקל, וההערכות הן כי מתחילת השבוע נפדו כמיליארד שקל מתעודות הסל. בימים אלה, על רקע חששות מהעמקת המשבר, דווקא נרשמו גיוסים, אם כי מועטים, לתעודות השורט, אשר מניבות תשואה חיובית כשהמדדים יורדים.

בשאר הפעילויות של בתי ההשקעות, ההערכות הן כי בעיקר התקבלו טלפונים רבים במוקדי שירות הלקוחות. למשל, במוקדי השירות של קופות הגמל התקבלו אלפי טלפונים ובחלק מהמקרים לקוחות אף הגיעו למוקד עצמו. אך לאחר שקיבלו הסבר, מרביתם החליטו שלא למשוך לגמרי את הכספים בשל יתרון המס הגלום בחסכון בקופת גמל. מרבית הלקוחות הסתפקו בהעברת הכספים לקופות גמל סולידיות יותר.

אנחנו עצמנו החלטנו לבדוק מי באמת מקשיב למשקיעים בימים טרופים אלה.

כפי שנמסר ל"גלובס" ממרבית בתי ההשקעות, מערכי שירות הלקוחות תוגברו כדי לספוג את כל השיחות הנכנסות של לקוחות מודאגים. אז התקשרנו למוקדי שירות הלקוחות של בתי ההשקעות השונים ובדקנו האם אכן תוגברו, מי עונה ותוך כמה זמן?

ברוב בתי ההשקעות פנינו אל מוקד השירות של קופות הגמל, כפי שהוא מופיע באתר האינטרנט של החברה. מבדיקת 15 בתי ההשקעות הגדולים בשוק, עולה כי 9 בתי השקעות ענו וסיפקו הסברים מנומקים ומקצועיים. נציין לטובה את מיטב, פסגות, דש, הראל פיננסים, אלטשולר-שחם, גאון שוקי הון, אפסילון וילין לפידות, שענו תוך פחות מדקה. בחלק מבתי ההשקעות האחרים הופנינו להשאיר הודעה, אך עד למועד סגירת הגיליון טרם נענינו.

לא קריסה

בכירים בענף הגמל מדווחים, כי המצב רחוק מקריסה. אמנם מורגשת עלייה במפלס הדאגה של הציבור, אך נכון לשלב זה אין זינוק משמעותי במשיכות הכספים מהקופות. ההערכות הן, כי בקופות הגמל נרשמו משיכות כספים בסדר גודל של כ-300 מיליון שקל שהועברו למכשירי השקעה סולידיים יותר ואף לפק"מ, וכן נרשמו העברות בתוך הבית, מקופות מנייתיות לקופות סולידיות.

גורם בכיר בענף הגמל אמר היום ל"גלובס", כי "יש פה ליקוי מאורות שיפגע במדינה בעוד 40 שנה. יש אנשים צעירים, בני ארבעים, שלוקחים את הכסף מהגמל ומעבירים לפק"מ, ובעתיד לא תהיה להם פנסיה. פק"מ זה חיסכון מאוד נזיל שיברח להם בין האצבעות". עם זאת, לדבריו המצב בשליטה.

גורמים בכירים נוספים בענף הגמל אומרים, כי ישנו חלון של כמה ימים בטרם יועבר הכסף בפועל, כך שקשה כעת להעריך במדויק את הסכומים בהם מדובר, כשבמהלך תקופה זו חלק משמעותי מהעמיתים שפונים מקבל תשובות לשאלותיו ונותר לפי שעה בקופות. לדברי גורם בענף, המשיכות מקופות הגמל עשויות לגדול בתקופה הקרובה בכ-10%-15% לעומת המשיכות שהיו לפני עליית המדרגה במשבר בארה"ב.

גם בפעילות ניהול התיקים בבתי ההשקעות התקבלו טלפונים, אך לא רבים מדי. לאחר שהלקוחות קיבלו הסבר ממנהל התיקים שלהם, הסתפקו רובם במכירה של הרכיב המנייתי בתיק או בהקטנתו. כפי שנמסר ל"גלובס", בבתי ההשקעות הגדולים לא נרשמה זליגה משמעותית של כספים, ככל הנראה בזכות הקשר האישי בין מנהלי התיקים ללקוחות. זאת, להבדיל מקרנות נאמנות, בהן היצרנים אינם מכירים את הלקוחות וכל התקשורת עם המשקיעים נעשית דרך יועצי ההשקעות.

[לאתר קרנות]