ה-SEC החליט: "חל איסור למכור בחסר מניות של 799 מוסדות פיננסים"

האיסור נכנס לתוקף מייד למשך שבועיים כאשר הרשות לניירות ערך בארצות הברית שומרת לעצמה הזכות להאריך את האיסור לתקופה של עד 30 ימים נוספים ; פולסון וברננקי מקדמים תוכנית חדשה להפרדת הנכסים הבעייתים מהמאזנים של חברות הפיננסים ; בבריטניה: איסור גורף על מכירה בחסר של מניות פיננסים

הרשות לניירות ערך של ארצות הברית החליט לאסור על מכירה בחסר של 799 מניות פיננסיות, יום לאחר שהרגולציה בבריטניה קיבלה החלטה דומה. האיסור נכנס לתוקף מייד, כאשר הוא צפוי להתבטל ב-2 באוקטובר השנה. ה-SEC שמרה לעצמה הזכות להאריך את האיסור לתקופה של עד 30 ימים נוספים, כך עלה מהודעה שפירסמה הרשות לפני זמן קצר.

"בכוות הרשות להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה להבטיח שוק שפועל בצורה ראויה. ההחלטה על איסור מכירות שורט התקבלה בשיתוף פעולה עם משרד האוצר והפדרל ריזרב", מסר בתגובה מנכ"ל ה-SEC, קריסטופר קוקס.

התובע הכללי של ניו-יורק, אנדרו קומו, צפוי לחקור את פעילות המכירה בחסר של משקיעים במניותיהן של בנקי ההשקעות וחברות הפיננסים הגדולות, אשר קרסו במשבר הפיננסים האחרון בארה"ב.

במסגרת החקירה יבדוק קומו את פעילות ה"שורטיסטים", בין השאר, מניות כגון במניית בנק ההשקעות שפשט את הרגל, ליהמן ברדרס , ומניית ענקית הביטוח AIG שקרסה אף היא. בכוונתו של התובע אף לבחון את המסחר מסוג זה במניות נוספות כגון מניותיהן של בנקי ההשקעות, שקיים חשש לקריסתם, על רקע משבר הנזילות, ושמניותיהם מציגות ירידות חדות בעת האחרונה - כגון מניית מורגן סטנלי וגודלמן זאקס .

"אני חושב כי הממשלה הפדרלית לא הייתה יעילה בכל הנוגע לרגלוציה שלה על נושא השורטיסטים", אמר קומו, בהצהרתו היום. ואף הוסיף - "ברצוננו לייצב את השוק - זה מה שהשוק זקוק לו יותר מכל".

החקירה עליה דיווח התובע הכללי מתרחשת גם על רקע הודעת הרשות לשירותים פיננסים בבריטניה, המשמשת גם כרגולטור לשוק המניות המקומי, לאחר שזו הודיעה על איסור גורף למכירה בחסר במניות הפיננסים בבריטניה, החל מהיום בחצות. איסור, אשור שתוקפו צפוי להמשך עד ינואר 2009.

החקירה החריגה של התובע הכללי, שאליו מצטרפות גם 3 מקרנות הפנסיה הגדולות בארה"ב, גם מתקיימת בשל משבר האמון החריף שנוצר בשבוע האחרון, שבגינו נמחקו כ- 4 טריליון דולר במניות ברחבי העולם.

כך למשל מנכ"ל בנק ההשקעות - מורגן סטנלי, ג'ון מאק, אמר היום כי גורמים שונים בשוק מפרסמים שמועות לא נכונות בזדון, כמו גם טקטיקות מטעות במכוון, במטרה לתקוף חברות שונות.

משמעות המהלך היא כי רשויות הרגולציה בארה"ב הופכות אקטיביות ומעבירות מסר לשוק שתכליתו - "המצב הקיים צריך להיפסק ואנו נדאג כי כך יהיה", אמר קהלי היל, מנהל כספים מ-Ashfield Capital Partenrs מסאן פרנסיסקו. "זהו הצעד שהשווקים זקוקים לו יותר מכל", הוסיף.