איך מתקלח חבר פרלמנט הודי?

חברי הפרלמנט זוכים בהתקנה של דודי שמש לחימום מים חינם אין כסף

איך מתקלח חבר פרלמנט הודי? כיום, התשובה הנכונה היא - במים חמים, היישר מהדוד שמש מה שלא היה בהכרח נכון עד לא מזמן. לאחרונה פורסם בעיתונות ההודית כי חברי הפרלמנט זוכים להתקנה של דודי שמש לחימום מים, חינם אין כסף. שוויים של דודי השמש הללו, אגב, הוא כעשרת אלפים רופי לדוד, שהם כאלף שקלים . החברות המבצעות את פרויקט ה"דוד לכל ח"כ" שייכות לקבוצות גדולות ומובילות במשק ההודי. העובדה שפרויקט שכזה מבוצע, שגופים עסקיים משמעותיים מוצאים בו ענין ושהעתונות מצאה לנכון לדווח עליו מעידה על הענין שמרכז תחום האנרגיה החלופית גם בהודו, על הפוטנציאל של תחום זה ועל ההזדמנויות שקיימות בו.

בנאום שנשא לא מזמן השר לענייני אנרגיה חדשה ומתחדשת, הוא טען כי לאנרגיה סולארית יש הפוטנציאל להפוך לאנרגיה הזולה ביותר, וכי קיים בהודו פוטנציאל להפקת אנרגיה סולארית בכמות שתספיק לכל צרכיה של המדינה. תכנית החומש האחרונה של ממשלת הודו, לשנים 2007 2012, שבה יוחד פרק לאנרגיה חדשה ומתחדשת, אמנם צנועה מעט יותר במטרותיה, אך יש בה בכל זאת בשורה באשר להיקפים הצפויים של הפקת אנרגיה חלופית ולעידוד הממשלתי לכך.

ממשלת הודו מצפה, שבשנת 2012 האנרגיה המתחדשת תתרום 10% מכלל יכולת הפקת האנרגיה בהודו. כדי להשיג יעד זה, יש צורך שהאנרגיה החלופית תהווה 20% מכלל תוספת האנרגיה המתוכננת לשנים אלה.

לשם השוואה, לשנים 2002 2007 תוכננה תוספת של 3,075 מגה וואט של אנרגיה חילופית שניתן יהי לחבר לרשת החשמל. בפועל, כבר ב- 2006 הגיעה התוספת ל- 6,000 מגה וואט. חלק ניכר מכך מקורו בגידול ניכר בהפקת אנרגיית רוח. התכנון הוא שהפקת אנרגיה זו תגדל עוד ב- 10,000 מגה וואט עד 2012, ובנוסף לכך יהיה גידול בהפקת אנרגיה ממקורות אחרים.

שוק האנרגיה המתחדשת בהודו מצופה להגיע ל- 19 מיליארד דולר עד שנת 2012. השקעות של 15 מיליארד דולר ידרשו על מנת להגדיל בכ- 15,000 מגה וואט את הפקת האנרגיה המתחדשת.

בחמש השנים האחרונות, ממשלת הודו ביטלה סובסידיות להפקת אנרגיה סולארית, כיוון שעלות הפקתה הפכה אותה לבלתי כדאית. אך לאחרונה חלה התעוררות גם בתחום זה תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות.

ממשלת הודו מתכננת כעת מערך סובסידיות בהיקף של כ- 1 מיליארד דולר לתמיכה בקידומו של שוק זה. העזרה הממשלתית לובשת כמה צורות: החל מסובסידיה ישירה להתקנת מערכות, המשך בקביעת התעריפים למכירת חשמל לרשת, הטבות מס וכלה בריבית נמוכה להלוואות. כך, לדוגמה, על הפקת אנרגיית רוח יש פטור ממס הכנסה למשך עשר שנים, נוסף על הטבות אחרות. חשוב לדעת, שרמות הסבסוד שונות ממדינה למדינה בתוך הודו.

סובסידיה נוספת ניתנת למחקר ולפיתוח, בשיעור שבין 50% ל- 100% מעלויות אלה. הסובסידיות ניתנות לחברות שמרבית מניותיהן בידיים הודיות. חברות שבשליטה זרה יכולות ליהנות מהסובסידיות אם יש להן שותף הודי או אם הן מבצעות פיתוח ומחקר בעלויות נמוכות יותר ובזמן קצר יותר ביחס לחברות ההודיות. חברות זרות יכולות גם לקבל סובסידיות למחקר ולפיתוח במקרים חריגים, כאשר המחקר והפיתוח תורמים לאינטרס הלאומי.

בעבר, חלק משמעותי מהכספים שהוקצבו לתמיכה בתחום האנרגיה החלופית לא נוצלו, עקב היעדר פרויקטים מתאימים ובעיות ביורוקרטיות. עם השיפור בטכנולוגיות ובמודלים הכלכליים,
סביר שימצאו יותר פרויקטים מתאימים ויהיה ניצול גבוה יותר של הקרנות הממשלתיות. כך כבר קרה בתחום אנרגיית הרוח.

הדגש שמושם כיום על תחום זה, הביקוש לאנרגיה והסיוע הממשלתי כל אלה מהווים הזדמנות שמצדיקה בדיקה על ידי חברות הפועלות בתחום.


עו"ד דניאל סיגל הוא ראש דסק הודו בפירמת עורכי הדין זיסמן, אהרוני, גייר ועדי קפלן ושות'