השר מופז חוזר? ממשיך לקדם את ענייני משרד התחבורה

ביקש לדון בממשלה ביום א' בקידום המודל "לנד לורד" בנמלים ובביטול הקיצוץ ברשות לבטיחות בדרכים

אף שהכריז בשבוע שעבר כי הוא לוקח פסק זמן, נראה כי שר התחבורה, שאול מופז, ממשיך לקדם את ענייני משרדו. ממסמך שהגיע לידי "גלובס", עולה כי שר התחבורה מבקש לערער על מספר החלטות ממשלה ולהביא לדיון מחודש בהן כבר בישיבת הממשלה הקרובה.

על-פי הנהלים, על שר המבקש להעלות לדיון נושא בממשלה להיות נוכח בדיון, אולם אם נבצר ממנו להגיע ,באפשרותו לשלוח נציג מטעמו. לפי שעה לא ברור אם מופז יגיע לישיבה ויחזור לנהל את ענייני משרדו באופן רשמי או שישלח את מנכ"ל משרדו או שר אחר מטעמו. גורמים בלשכת השר מסרו כי השר נמצא עדיין בחופשה עד אחרי ראש השנה. הגורמים סירבו להתייחס לשאלה אם מופז יגיע לישיבת הממשלה להציג את הנושאים בעצמו.

אמש הופתעו שרי הממשלה לקבל ממזכיר הממשלה מזכר שבו יידע אותם כי כמה מהנושאים שיעלו לדיון בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון נוגעים למשרד התחבורה. בין היתר, תעלה על שולחן הממשלה לנוכח בקשתו של מופז הצעת ההחלטה שנכללה במסגרת חוק ההסדרים ליישום מודל הלנד לורד בנמלי ישראל. מדובר בהצעה שאמורה היתה לקדם את המשך יישום הרפורמה בנמלים, שהחלה ב-2005. הצעת ההחלטה כבר היתה אמורה לעלות לדיון בממשלה בסוף חודש אוגוסט, אולם אז ביקש שר התחבורה במפתיע למשוך אותה ולא לקיים בה דיון.

הודעת משרד התחבורה עוררה תמיהה בענף, מאחר שהמשרד עצמו היה שותף בשנה האחרונה לגיבוש הצעת החוק החדשה. בכירים בממשלה רמזו אז כי מופז התקפל בשל לחץ שהפעילו עליו ועדי העובדים בנמלים בגיבוי ההסתדרות שהתנגדו ליישום המודל. מופז התמודד באותם ימים על ראשות קדימה וגורמים בממשלה טענו כי בוועדים מתנים את תמיכתם בו באי קידום ההצעה. "ההחלטה מריחה ממניעים פוליטיים ולא מקצועיים. אחרת קשה להבין כיצד משרד התחבורה שינה לפתע את עמדתו", אמרו אז. במשרד התחבורה הכחישו את הדברים. עתה, לאחר שחלפו הפריימריז בקדימה, מבקש השר את תמיכת הממשלה בקידום המודל. גם עתה צפויים ועדי העובדים להתנגד להצעה, בעיקר לנוכח העובדה שתמכו בשר התחבורה.

עוד מתכוון מופז לבקש מחבריו לשולחן הממשלה לבטל את הקיצוץ שאישרה הממשלה לאחרונה בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מופז מבקש לערער על החלטת הממשלה שעל פיה יקוצצו בשנה הבאה 200 מיליון שקל מתקציב הרשות, העומד על 550 מיליון שקל, כך שתקציבה יעמוד על 350 מיליון שקל בלבד.

נושא נוסף שיעלה לדיון הוא השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. לאחר שהממשלה החליטה כי המדינה תשתתף במימון 80% מהוצאות הביטחון של חברות תעופה ישראליות, הודיע האוצר כי הוא דורש לבטל את ההחלטה. עתה מבקש מופז לבקש כי המדינה תישא חלקית במימון הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. כמו כן ידון לבקשת שר התחבורה גם חיזוק הטיפול בכבישי הפריפריה. במשרד התחבורה אישרו את הדברים.