בפריזמה סומכים על אפריקה: "תפרע חובותיה עד 2010 גם בתרחיש קיצון"

מאנליזה של פריזמה עולה: היקף ההתחייבויות של אפריקה מסתכם ב-8.6 מיליארד שקל ויש לה יכולת טובה להחזיר את חובותיה *"לא כל בעל שליטה יכול לרשום צ'ק בסך 620 מיליון שקל לפקודת בעלי האג"ח"

צפירת הרגעה מפריזמה למשקיעי האג"ח של אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב: "החברה תוכל לפרוע את כל התחייבויותיה עד תום הרבעון השלישי של 2010", כך לפי האנליסט אורי וויסבורד, שביצע בדיקת תרחיש קיצון לחברה.

אפריקה ישראל הנפיקה 18 סדרות של אג"ח, מתוכן 10 סחירות, ובחודשים האחרונים זינקו התשואות לרמות המשקפות חשש לחדלות פירעון. השאלה המתבקשת היא האם זה מוצדק או שמדובר בפאניקה של משקיעים. "בוא ניתן למספרים לדבר, ולא להיסטריה שהשוק נמצא בו", אומר וויסבורד וממשיך "בעבר הייתה אופוריה, ועכשיו המצב הפוך ואפילו מתייחסים ברצינות לשמועות על אפריקה ישראל".

בנוסף, נציין שגל הפדיונות האחרון בקופות הגמל, קרנות הנאמנות ותעודות הסל השפיע באופן דרמטי על התשואות, על רקע ההיקף הקטן של השוק הישראלי. הסנטימנט השלילי בסקטור הנדל"ן ובאפריקה ישראל, הביא לחלק מאגרות החוב של החברה להיסחר בתשואה של יותר מ-15%, תשואה הנראית בימים כתיקונם רק באג"ח זבל.

היקף ההתחייבויות של אפריקה ישראל, כולל חוב לבנקים, למחזיקי אג"ח, ניירות ערך מסחריים והלוואה לאפריקה נכסים, מסתכם ב-8.6 מיליארד שקל. בפריזמה מציינים, שהמודל משקף תרחיש קיצון לבחינת תזרים המזומנים, וגם במקרה זה החברה מצליחה להחזיר את החוב.

המודל לא כולל הכנסות נוספות, ממכירת פרויקטים או הכנסת שותפים, אך בפריזמה מדגישים כי אין הם רואים הנחה זו כסבירה, אלא מעלים אותה רק כדי להמחיש את הסיכוי הגבוה להחזרת החוב. יתרה מזאת, החזר ההלוואה בגובה של 1.4 מיליארד שקל, מחברת הבת אפריקה נכסים, ישפר את יתרת המזומנים בשיעור ניכר.

הקופה תלויה בעסקת ניו יורק

המשבר בשוק ההון גרם לניירות הערך של אפריקה ישראל, שבעבר הייתה יקירת המשקיעים, להפוך לאחת המניות החבוטות בבורסת תל אביב. בשנה האחרונה נחתכה המניה למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 4.5 מיליארד שקל - פחות מההון העצמי של החברה.

בפריזמה מסבירים שהמצב לא כל כך נורא, ובתום הרבעון השני של השנה היו קרוב ל-2 מיליארד שקל בקופת החברה, ובנוסף היו מסגרות אשראים מאושרים ולא מנוצלים, בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל. מהשוואת ההתחייבויות לתקבולים עולה, כי בסוף השנה יסתכם תזרים המזומנים ב-461 מיליון שקל, ובשנת 2009 הוא יעמוד על 1.14 מיליארד שקל.

נקודת אור היא עסקת ניו-יורק, עליה דיווחה לאחרונה אפריקה ישראל. היא צפויה להניב לחברה מזומנים בהיקף של כ-100 מיליון דולר, לאחר שתקבל כ-200 מיליון דולר משותפתה החדשה - קרן השקעות מהמזרח הרחוק. אך בפריזמה מזהירים, שביטול העסקה יביא לסיום המזומנים שבקופה, כבר ברבעון הראשון של 2010.

וויסבורד מתייחס גם לבעל השליטה בחברה, לב לבייב: "אין לשכוח מי העומד מאחורי החברה ומה יכולותיו. לא כל בעל שליטה יכול לרשום צ'ק בסך 620 מיליון שקל לפקודת בעלי האג"ח. וזאת נקודה שאין להתעלם ממנה". כזכור, העביר לבייב בשבוע שעבר סכום זה לפידיון מוקדם של אג"ח פרטיות שהנפיק דרך ממורנד. *