מומחי המס: פסיקת העליון בנושא חשיפת משלמי הכופר תפגע במוסד הכופר

ד"ר משה שקל: "אני צופה בעיקר בעיה עם מייצגים, עורכי דין ורואי חשבון - אצלם הפנייה אינה נובעת מחשש מהליך פלילי, אלא דווקא מהחשש להיחשף; אם מוסד הכופר ייחשף, התמריץ שלהם לפנות אליו יקטן מאוד"

מומחי המס סבורים, באופן טבעי, שחשיפת שמות הנישומים תרתיע את חלקם לפחות מלפנות להליכי כופר, אם כי הם מתקשים לאמוד את עוצמת הפגיעה במוסד הכופר. "שכרנו כולנו ייצא, במידה מסוימת, בהפסדנו משום שהכופר הוא כורח בל יגונה ופרקטיקה חשובה", אומר עו"ד פיני רובין.

לדבריו, "אדם היודע שהוא חשוף לפומביות יחשוב פעמיים לפני שיפנה להליכי כופר, בייחוד משום שחלק גדול ממשלמי הכופר 'כופרים ומכפרים'. לכופר פונים אנשים הסבורים שלא עברו עבירה או שעברו 'ספק עבירה', כפי שכינה זאת נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, אהרון ברק. גם מס הכנסה ייפגע מההחלטה, משום שהתיקים יצטרכו לעבור הליכים ארוכים בפרקליטות, כולל תיקים ספק עבירתיים שהם זוטי דברים שיצטרכו להידון בבתי המשפט". רובין ממליץ לתקן את החוק כך שיטיל חיסיון ברור על הליכי הכופר.

גם עו"ד ד"ר משה שקל חושש מהשלכות פסק הדין. "כמובן שחלק מהפונים לכופר יירתעו מלפנות. אבל בעיקר אני צופה בעיה עם מייצגים, עורכי דין ורואי חשבון, אצלם הפנייה אינה נובעת מחשש מהליך פלילי, אלא דווקא מהחשש להיחשף. אם מוסד הכופר ייחשף, התמריץ שלהם לפנות אליו יקטן מאוד. כך גם יגדל העומס הקיים ממילא על בתי המשפט", אמר.

פן שלילי נוסף בהחלטה מוצא שקל במה שהוא מכנה "הבנליזציה של ההחלטות". לדבריו, "ברגע שפקיד רשות מינהלית פועל על בסיס ההנחה שכל פעולותיו חשופות, לפעמים הוא לא מקבל את ההחלטה הטובה ביותר לגופו של עניין, אלא את ההחלטה שנראית הכי טוב בעיתון. זה יקרה בעיקר במקרים חריגים ומיוחדים, שלא מתיישבים במסגרת ברורות וחד-משמעיות".

עם זאת, שקל סבור כי חלק מהנישומים דווקא ייהנו מהשלכות הפסיקה. "פעמים רבות רשות המסים פונה להליך כופר, ביודעה שגם סיכוייה שלה במשפט פלילי אינם גבוהים. אם הרשות תימנע מללכת לכופר בשל החשיפה, ומנגד לא תרצה לקחת סיכון של זיכוי בבית המשפט, אותם נישומים ייצאו בלא כל עונש", ציין.