מבחן דרכים: הדור החדש של רכב הכביש-שטח ניסן X-TRAIL

עם תג מחיר של 191 אלף שקל, ולאחר שעבר שדרוג, הרכב משתבץ בנישה האסטרטגית של קבוצה 5. הרכב, שזכה לבולטות ולממדים גדולים יותר, מספק לנוסעיו חוויית נסיעה מצוינת ורכה ויכולות "שטח" עירוניות, למקרה שפשוט תהיו חייבים לחנות על מדרכה

אווירה קודרת שוררת בימים האחרונים במסדרונות ההנהלה של סוכנויות יבואני הרכב. התחושה האופטימית, על סף האופוריה, ששררה בשוק במחצית הראשונה של השנה, התחלפה בחדות בנבואות זעם. עוד לפני המפץ הגדול בוול סטריט, דיברה הערכת הקונצנזוס בענף על ירידה של כ-10% במכירות בשנה הבאה. לאחר הבשורות משוק ההון האמריקני ובעקבות הערכות מצב חדשות לגבי שוק הליסינג, שיצטרך להתמודד בשנה הבאה עם אתגר רציני בתחום גיוסי הון, יש כיום הערכות בקרב היבואנים על חזרה אפשרית ב-2009 לנתוני המכירות של 2006, שבה נמכרו כ-160 אלף כלי רכב בלבד.

יותר מהירידה במכירות מוטרדים כיום בענף הרכב מהפוטנציאל לשחיקה משמעותית ברווחיות בשנה הבאה. קבוצות המחיר החדשות שבפתח עתידות ללחוץ את המרווחים כלפי מטה, ואת הלחץ הזה אפשר לנתב רק בשני כיוונים: ללחוץ על יצרני הרכב להוריד מחירים, מה שנראה לא ריאלי במיוחד במצב הנוכחי של שוק חומרי הגלם בעולם, או להקטין את ההנחות לציי הרכב - וגם זה קשה לעשות בשוק שנשלט על-ידי הציים.

ניסן X-TRAIL

האלטרנטיבה היא להפנות את המוקד השיווקי לפלחים היותר רווחיים של שוק הרכב וביניהם שוק רכבי הכביש-שטח האופנתיים-קומפקטיים, שנחשב "פרת מזומנים" בשל היחס הגבוה של לקוחות פרטיים שנמצאים בו, ובשל עלייה סולידית של עשרות אחוזים במכירות, שנרשמה בו בשנתיים האחרונות.

לפיכך משוגרים כיום לזירה המקומית לא מעט דגמים חדשים ומחודשים בפלח הזה, שאחד מהם הוא הדור החדש של הכביש-שטח ניסן X-TRAIL.

אמירה עיצובית מוגדרת

הגרסה הראשונה של הרכב, שנמכרה אצלנו עד לפני כשנתיים, כמעט לא הצליחה להותיר חותם על השוק בארץ או בעולם. בניסן למדו כנראה את הלקח והעניקו לדור החדש של הכלי נוכחות כביש משמעותית יותר. 25 סנטימטרים נוספו לאורכו הכולל, שנמתח כעת לאורך של 4.63 מ', הגובה צמח בכמה סנטימטרים תודות למסילות גג מובנות, החישוקים מודגשים יותר והקווים הלא ברורים של המרכב גובשו ועודנו לכדי אמירה עיצובית מוגדרת, שנראית גם "טכנולוגית" וגם קשוחה דיה כדי ליצור רושם של חוסן וביטחון על הכביש. הכלי שלנו צלח בכבוד גם את מבחן מדרכות בתי הקפה של צפון תל-אביב ואת מבחן החניון של חוף הים בשבת.

המושבים ממוקמים בגובה נוח לכניסה ויציאה, ולמרות שרק חלק קטן מהאורך הנוסף הופנה לבסיס הגלגלים, התא עדיין מציע מרחב תמרון מכובד למשפחה פעילה בת חמש נפשות. עמדת הנהג מזכירה בעיצובה את ה"קאשקאי" בו נהגנו לאחרונה, ורכיבים רבים משותפים לשני הדגמים. לוח המחוונים מעוצב עם מחוגים אנלוגיים קלאסיים ומעט מאוד פלישה דיגיטלית-ממוחשבת. מערך הפיקוד המשני נוח מאוד לתפעול, כולל המתגים שעל ההגה, ותנוחת הנהיגה ניתנת להתאמה לכל דרישה פיזית. שדה הראיה לפנים סביר וגבוה, אם כי נתקלנו כבר בכלים עם ראות טובה יותר לצדדים ולאחור. תא המטען שימושי מאוד וכולל מגירות מודולריות נשלפות מתחת לרצפה לטובת בעלי האובססיה לסדר.

איכות הייצור והחומרים עברה שדרוג משמעותי לעומת הדור היוצא. משטחי פלסטיק רכים עוטפים את החלק הקדמי, בידוד רעשי החוץ מצוין, ולמרות העיצוב המצועצע לעיתים רוב המתגים המשניים מרגישים חסונים ומאריכי ימים.

נוחות הנסיעה היא אחת מנקודות ההצטיינות של ה-X-TRAIL המחודש. כבר התרגלנו לאחרונה לשלל ג'יפונים מהמזרח עם אוריינטציה "אירופאית", שבשם ההתנהגות הספורטיבית קיבלו מתלים קשוחים ונוחות נסיעה מרעידה. ה-X-TRAIL מצויד בבולמים רכים וארוכי מהלך, שמשיגים תוצאות מרשימות בקרב היומיומי והשוחק נגד שיבושי האספלט הישראלי.

ניסן X-TRAIL

הריכוך גובה את מחירו בשני תרחישים. בפניות הדוקות ומהירות נטיית הגוף מוחשית למדי ומעודדת את הנהג להפחית מהירות בשלב מוקדם. אם מוסיפים לתמונה הגה קל למדי זה בהחלט לא הכלי לתקל איתו באגרסיביות כבישים הרריים עם רגל הגז. התרחיש השני הוא בעת מפגש עם בורות משמעותיים בנסיעת שבילים מהירה, בעת שהמתלים נוטים לסיים את מהלכם בחבטה. מכיוון שהסבירות להתממשות שני התרחישים הללו בקרב הלקוחות הטיפוסיים אינה גבוהה, שקרוב לוודאי שהרכות העודפת תתקבל בברכה.

צריכת הדלק ממוצעת

מנוע ה-2 ליטר בנזין של ניסן, בהספק 141 כ"ס, הוא האופציה הבסיסית בהיצע הדגמים של ה-X-TRAIL, כאשר מעליו ממוקמים מנוע 2.5 ליטר בנזין נמרץ, ומנוע 2 ליטר טורבו דיזל עתיר-מומנט. ה-2 ליטר מספק דחף בריא ברוב תנאי היומיום, מסוגל לשייט בנחת במהירויות חוקיות פלוס 30%, ויוצא במרץ מהרמזור. עם זאת, ביצועים כמו האצה בעליות תלולות ועקיפות עתירות אדרנלין מאתגרות את הכלי הלא-קל (***) וחושפות את הצד הפחות מלוטש של התיבה הרציפה - אותה קפיצה קולנית מעלה בסל"ד שאינה מלווה בתחושה מקבילה של תאוצה. הביצועים בכל אופן תחרותיים בהחלט בפלח הזה וצריכת הדלק שמדדנו, כ-9 קילומטרים לליטר, תואמת את הממוצע המקובל.

ההנעה הכפולה-קבועה של הכלי מצוידת בכפתור שליטה מרשים, שמאפשר בחירה בין שילוב אוטומטי של הנעת כל ארבעת הגלגלים בהתאם למשיכה, לבין "נעילה" בשילוב קבוע. מדובר בעיקר בגימיק שיווקי מכיוון שבכל המצבים המחשב בסופו של דבר לוקח פיקוד ומספק את המצב האופטימלי.

הכלי יכול לטפל ללא קושי בשבילים כבושים ובמשעולי בוץ ואבנים במהירויות נמוכות, אך זה לא המגרש הביתי שלו. על מדרכות ואיי תנועה הוא מדלג בניחותא.

ניסן X-TRAIL בנזין עולה בגרסה ההתחלתית 191 אלף שקל ומשתבץ היטב הנישה האסטרטגית של קבוצה 5. במחיר הזה הוא מציע מוניטין אמינות סולידי, רב-שימושיות של רכב פנאי אמיתי ויחס גבוה של סטאטוס חברתי מבלי להיכנס לטריטוריה של התדמית האנטי-סביבתית בה נמצאים הג'יפים הגדולים. יש בפלח כלים זולים ממנו, אפילו מתוצרת יפן, אבל בגרסה החדשה יש לו מספיק ערך מוסף כדי להצדיק את המחיר. *

מתחרים

פולקסווגן טיגואן

ב-205 אלף שקל ניתן להצטייד בגרסה ההתחלתית של הפולקסווגן טיגואן. הטיגואן קצר יותר ב-20 סנטימטר וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' בלבד, מה שמגביל את החלל הפנימי בהשוואה לניסאן. אבל הוא נהנה ממקדם יוקרה גבוה ובמחיר ההתחלתי הוא מציע מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 170 כ"ס ותיבה מתוחכמת בת 6 מהירויות, שמעניקים לו ביצועים נמרצים. האבזור התקני מכובד למדי גם בגרסת הבסיס.

פורד אדג'

גם האדג' החדש של פורד מכוון לשוק הפרטי ולמרות שמחיר של 205 אלף שקל מציבו בפלח המחיר הבינוני, ממדיו משייכים אותו לקטגוריה גבוהה יותר. זהו כלי גבוה עם ממדים אמריקנים בריאים. מתלים רכים ונוחים ותא נוסעים מרווח ומפואר. יש לו אפילו יכולת שטח מכובדת, שמוסווית היטב. יש לו מנוע V6 חזק מאוד (265 כ"ס) ותיבה אוטומטית חכמה, שמייצרים ביצועים נמרצים אך גובים מחיר בצריכת דלק.

סוזוקי גראנד ויטארה

הויטארה נהנה משורשים יציבים בשוק הפרטי העשיר ומשמירת ערך יציבה כסלע. הרכב עבר באירופה מתיחת פנים, כולל עדכונים קוסמטיים קלים ושדרוג תא הנוסעים, כולל אבזור תקני משופר. בחו"ל יוצע גם מנוע V6 בנזין חדש אך כאן יככב מנוע ה-2 ליטר בהספק 140 כ"ס. זה אחד הכלים הבודדים בפלח עם הילוך כוח ויכולת שטח רצינית. הגרסה המפוארת עולה 180 אלף ש'.