קרנות גידור הפקידו 100 מיליארד דולר בקרנות כספיות

[מילון מונחים למשבר העולמי] גובות עמלות שמנות על אסטרטגיות מסחר מתוחכמות - ופנו לאפיק סולידי ; להערכת סיטיגרופ, היקף המזומנים שהשקיעו הקרנות הוא 600 מיליארד דולר, ו-100 מיליארד דולר מכך מושקעים בקרנות כספיות - ממכשירי ההשקעה הכי בטוחים

קרנות גידור שגובות עמלות שמנות על אסטרטגיות מסחר מתוחכמות שנועדו להכות את השוק, הפקידו 100 מיליארד דולר בקרנות כספיות פשוטות, שמושכות בדרך כלל משקיעים שמעדיפים מקלט בטוח על תשואות מסחררות.

להערכת סיטיגרופ, היקף המזומנים שהשקיעו הקרנות הוא 600 מיליארד דולר, ו-100 מיליארד דולר מכך מושקעים בקרנות כספיות - ממכשירי ההשקעה הכי בטוחים.

בשבוע שעבר התברר שגם הקרנות הכספיות מעורבות במשבר, ובמידה כזו שמשרד האוצר של ארה"ב נאלץ להציע להן ערבות גורפת במאמץ למנוע את התפשטות המשבר למגזר הקרנות הכספיות - שמגלגל 3,400 מיליארד דולר - בעקבות חשש שמשקיעים קמעונאיים בקרנות אלו ימשכו פיקדונות בהמוניהם.

להערכת אנליסטים, היקף השקעותיהן של קרנות הגידור בקרנות הכספיות מצביע על המחסור החמור בהזדמנויות השקעה טובות ובאפיקים בטוחים.

גם מנהלי קרנות נאמנות בארה"ב מחזיקים בכמויות מזומן שמתקרבות לשיא. כמות המזומנים בידי קרן מניות ממוצעת שמנוהלת באופן פעיל גדלה ל-5.4% מסך תיק ההשקעות - קרוב לרמת השיא של 5.5%, שנרשמה בסוף 2007.

לפי פולין מודיקסקי נשיאת הורייזון קאש מנג'מנט, חברת ניהול נכסים, במקרים רבים אין שום שקיפות על בסיס יומי בקרנות הכספיות. משקיעים מתוחכמים כמו קרנות גידור צריכים לשאול עצמם אם המזומן שלהם נמצא בחשבון נפרד, כפי שקורה כנראה עם ההזרמות האדירות לשוקי ההון, או בחשבון מעורב, עליו אין לקרנות גידור הרבה ידע או שליטה באחזקות הבסיסיות של הקרן הכספית.

במה שאנליסטים מעריכים כגל תביעות פוטנציליות נגד קרנות כספיות, הגישה קרן ת'ירד אבניו אינסטיטיושנל אינטרנשיונל וליו, שבבעלות קרן הגידור הניו יורקית ת'ירד אבניו מנג'מנט, תביעה קיבוצית נגד דה ריזרב מנג'מנט קומפני. ריזרב ביקשה מה-SEC להשעות משיכת פיקדונות ממנה ולדחות תשלומים.