ארזים חייבת למס הכנסה 152 מיליון שקל; מעלות שוב הורידה דירוג האג"ח

דירוג האג"ח של חברת הנדל"ן ירד ל-BB שלילי - מתחת לדרגת השקעה

משבר הנדל"ן בבריטניה מכה בארזים, חברת הנדל"ן שבשליטת מאיר גורביץ'. החברה פירטה היום את סיכום התחייבויותיה למס הכנסה, שעומדות על 152.4 מיליון שקל (כמעט כפול מדיווח קודם), וספגה הורדת דירוג ממעלות ל-BB עם אופק שלילי, הורדת דירוג שנייה בתוך חודשיים וחצי.

רשות ניירות ערך דרשה מארזים להציג בפני המשקיעים דו"ח מפורט שיסכם את חילוקי הדעות שלה עם מס הכנסה. זאת, לאחר שבשנה האחרונה פרסמה החברה כמה הודעות בנושא. ברשות המסים דורשים להטיל מס על חברות בנות הנחשבות ל"חברה נשלטת זרה", ואילו ארזים מצוידת בחוות דעת הקובעת כי החברות אינן עונות להגדרה זו.

כעת מסתבר, כי סך הדרישות מסתכם ב-152.4 מיליון שקל, סכום משמעותי ביותר עבור חברה הנסחרת לפי שווי של כ-95 מיליון שקל בלבד, לאחר שמנייתה נחתכה בשנה האחרונה ב-90%. כמו כן, ארזים סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד כבד של 157.4 מיליון שקל ושחיקה של כ-60% בהון העצמי.

ארזים ביצעה עד כה הפרשה של 7 מיליון שקל בלבד בגין השומות לשנים 2003 עד 2005, ועדיין לא ביצעה הפרשה כלשהי בגין הדרישה לחוב של 45.6 מיליון שקל לשנת המס 2006. ארזים בוחנת בימים אלו הפרשה נוספת ותפרסם הודעה בנושא בשבועות הקרובים. נציין שמנכ"לית החברה בין ספטמבר 2004 לדצמבר 2007 הייתה נציבת מס הכנסה לשעבר טלי ירון אלדר.

וכאילו לא די בכך, חברת הדירוג מעלות הורידה היום את דירוג האג"ח של ארזים מ-BBB עם אופק שלילי ל-BB עם אופק שלילי. מדובר בהפחתה של שלוש דרגות לרמה הנחשבת ל"מתחת לדרגת השקעה". הורדת הדירוג נובעת בעיקר מהמשך ההרעה בשוק הפעילות העיקרי של החברה - ענף הנדל"ן בבריטניה והשווקים הפיננסים.

רק בתחילת החודש אמר גורביץ' באסיפת האג"ח של החברה, כי ארזים אינה נמצאת בדיפולט וגם לא קרובה לכך. אך המוסדיים הביעו חשש שמא לא יזכו לראות את כספם בחזרה, ותשואת האג"ח משקפת זאת. אגרות החוב של ארזים נסחרות בתשואות של 40% עד 110%, רמה סיכון של אג"ח זבל.

במעלות מזהירים מפני חריגה מהותית מתנאי הלוואה כנגד נכסי בתי אבות והמשך הידרדרות של הפרופיל הפיננסי של החברה. במידה וארזים תיאלץ לבצע מימוש מהיר בנכסים אלו, סביר שהוא ייעשה בשווי נמוך מזה המוצג בספרים. *