נדב גרינשפון, סגן יו"ר אפריקה ישראל: "השוק הרוסי הפך לשוק של מוכרים - ואפי פיתוח נפגעה מכך יותר מחברות אחרות"

אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ולבייב ברוסיה, צנחה כמעט 90% מהנפקתה בתחילת מאי 2007 בלונדון

"המשבר העובר על שווקי העולם הביא לירידה משמעותית בשערי המניות בבורסות השונות, וכך גם ארע לגבי מנית אפריקה ואפי פיתוח. מטבע הדברים שהירידה בשערי המניות הביאה גם ירידה בשווי הבטוחות המוחזקות אצל גורמים פיננסיים. בעקבות ירידה זו בשווי הבטוחות, ומול כל גורם שכלפיו היה הדבר רלבנטי, טופלו ותוקנו הסכמי המימון לשביעות רצון המלווים. כך נעשה על ידי ממורנד, וכך היא תמשיך ותעשה ככל שיידרש".

כך אומר היום (ה') נדב גרינשפון, סגן יו"ר אפריקה ישראל . לפי סקירה שפרסם בשבוע שעבר בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, לא צפויים חיים קלים או פשוטים לחברות הנדל"ן הפועלות ברוסיה, שחלקן יתקשו לשאת בנטל עלויות המימון הגבוהות.

לפי כלכלני ג'יי.פי מורגן, אם תימשך ההאטה העולמית, הצמיחה ברוסיה עלולה לרדת ל-4.5% כבר ב-2009. ירידה זו עלולה לכלול צניחה במחירי הבתים ברוסיה, עקב כורח של בעלי יותר מדירה אחת לממש חלק מנכסיהם.

אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל ולבייב ברוסיה, צנחה כמעט 90% מהנפקתה בתחילת מאי 2007 בלונדון; כלומר, משווי שוק של 7.3 מיליארד דולר לשווי של כ-880 מיליון דולר בלבד. לבייב עצמו מחזיק בשרשור כ-53% ממניות אפי פיתוח, והפסדיו "על הנייר" בחברה נאמדים ביותר מ-3 מיליארד דולר.

גרינשפון מוסיף בהודעתו: "יש לשים לב במיוחד לירידה הדרסטית של יותר מ-55% שהתרחשה בשוק הרוסי. הדבר פגע, בין היתר, בשווי השוק של אפי. יש לזכור כי השוק הפך לשוק של מוכרים, ללא הבחנה בין החברות השונות הפועלות בתחום הנדל"ן, וכאשר במכירה לא נלקחים בחשבון שיקולים רלבנטיים כגון - ניסיון ויכולות ביצוע, יכולות פיננסיות, יתרות מזומנים בקופה וכיו"ב. הדבר בולט במיוחד לגבי אפי... החברה נסחרת בשווי שכמעט משקף את שווי המזומנים בקופתה.

"מעבר ומעל לכל אלה, כמובן שלא ניתן לשכוח את המחוייבות העמוקה של לבייב לחברת אפריקה ישראל, מחוייבות שהיתה תמיד ותישאר לעמוד לרשות החברה גם במשברים דוגמת המשבר הנוכחי".