ניקולא סרקוזי: "כשיש בעיה עולמית צריך פתרון עולמי - אירופה חייבת להציג את רצונה להציע פתרון"

(עדכון) נשיא צרפת זימן את מנהיגי אירופה לוועידת פסגה כדי לדון בדרכים להחזרת היציבות והאמון לשווקים ; המטרה של סרקוזי היא להראות כי הממשלות מסוגלות להציע פתרונות למצב ולערוב לכספם של האזרחים

ראשי האיחוד האירופי נפגשים היום (שבת) בפריז לוועידת פסגה שזימן נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, כדי לדון בדרכים להחזיר את היציבות והאמון למערכת הבנקאית באירופה, לאור המשבר הפיננסי. המטרה של סרקוזי היא להרגיע את הציבור ואת המגזר העסקי באירופה ולהראות כי הממשלות מסוגלות להציע פיתרונות למצב ולערוב לכספם של האזרחים.

צרפת, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, הזמינה למפגש את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, את ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, את ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון ואת נשיא הבנק האירופי המרכזי ז'אן-קלוד טרישה.

"אני שמחה שאנחנו מתכנסים כדי להכין את פעילויות 8G ולדבר גם על המצב במדינות השונות שבראשיהן אנחנו עומדים", הכריזה הקאנצלרית הגרמניה בהגיעה לארמון האליזה, שם מתקיימת הועידה.

"אנחנו מאמינים שבתקופה קשה זו, המדינות האירופאיות צריכות להגדיר את האחריויות שלהן, אבל גם אלה שהתחילו את ההדרדרות צריכים להכיר באחריות שלהם". מרקל הוסיפה שבכוונתם של הארבעה לדון במסגרת הועידה הזאת באמצעי מניעה של הדרדרות המצב לתוך אירופה וכי הארבעה מסכימים שיש לנסות למנוע את הישנות האירוע.

הפסגה צפויה לעסוק באפשרות שהמנהיגים באירופה ינקטו פעולות דומות לאלה שיזם הממשל האמריקני בתוכנית החילוץ שאושרה אתמול סופית בבית הנבחרים. בין היתר, מנהיגי אירופה ידונו בצורך לערוב לפיקדונות של הציבור בבנקים, כדי לייצב את המערכת הפיננסית במרחב האירו.

בימים האחרונים עסקו הבנקים המרכזיים באירופה בחילוצם של בנקים מסחריים שנקלעו לקשיים. חמישה חילוצים כאלה עלו לממשלות באירופה כ-100 מיליארד דולר. פעולת החילוץ האחרונה היתה זו של ממשלת הולנד לתאגיד הבנקאי פורטיס, שהולאם לאחר שהוזרמו אליו 23.3 מיליארד דולר.

בקרב מנהיגי אירופה שוררת אי הסכמה באשר לצעדים הנדרשים. חלק מהמדינות ערבו לפיקדונות הציבור עד לגובה של 20 אלף אירו. ממשלת אירלנד, לעומת זאת, החליטה על ערבות חריגה, ללא הגבלה בסכום. בצרפת לא ממש מתלהבים מהגישה הזאת.

"אם תתרגמו את מה שאומרת אנג'לה מרקל לצרפתית, תדעו בדיוק מה אני חושב" אמר ניקולא סרקוזי, יוזם הועידה. הוא הוסיף "כשיש בעיה עולמית צריך פתרון עולמי ובעולם של היום, אירופה חייבת להציג את רצונה להציע פתרון. זה ירגיע את העולם כולו".

גורדון בראון מאמין שהמסר שאמור לצאת מהכינוס של יום שבת הוא "שאף לא בנק אחד צריך לפשוט רגל בגלל מחסור במזומנים". בשוק הבינלאומי של קרדיט בין-בנקאי, הרבה בנקים אמריקנים ואירופאים מביעים חשש עמוק מקשיים להחזיק מעמד. מספר בנקים, כמו הבנק הבלגי-הולנדי: פורטיס בנק והבנק הצרפתי בלגי: דקסיה, ניצלו מפשיטת רגל הודות להתערבות ממשלתית שהפכה אותם לבנקים של המדינה.

פרנסואה פילון, ראש ממשלת צרפת אמר אתמול (ו') כי "העולם נמצא על פי תהום בשל מערכת חסרת אחריות". סרקוזי עצמו טוען מזה זמן שהפיתרון לבעיה טמון בהורדת הריבית בגוש האירו. הגישה הזו מתנגשת עם המדיניות העקבית והעצמאית של נשיא הבנק המרכזי האירופאי, טרישה, שרק השבוע השאיר את הריבית האירופית על 4.25% במונחים שנתיים.