שר האוצר רוני בר-און בישיבת הממשלה הבוקר: "לעת הזו אין סימן לדאגה ממשית"

שר האוצר דחה דרישת מפלגת העבודה לפרוץ מסגרת התקציב ולהגדילה ב-2.5% ; רה"מ אולמרט: "בשבוע האחרון קיימתי שיחות יומיות, במלוא המודעות והאחריות, עם שר האוצר ועם הנגיד כדי לבדוק מה מצב הכלכלה בעולם" ; הבורסה בת"א פתחה את שבוע המסחר בקריסה ; ב-UBS צופים מיתון עמוק וממושך לכלכלת ארה"ב ; תחזית קודרת מגולדמן זאקס: "המיתון בארה"ב יחמיר משמעותית"

"לעת הזו אין סימן לדאגה ממשית". כך אמר הבוקר (א') שר האוצר, רוני בר און, בישיבת הממשלה השבועית בהתייחסו למשבר הפיננסי העולמי.

בסקירה כלכלית שעסקה בנושא, התייחס בר און לדרישתה של מפלגת העבודה במסגרת המשא ומתן לכניסתה לקואליציה בראשותה של ציפי לבני, לפרוץ את מסגרת התקציב ולהגדילה ב-2.5%: "אין זה נכון לחרוג מיעדי התקציב שקבענו. על רקע המשבר הכלכלי בעולם, אסור לפתוח את התקציב".

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עדכן את שרי הממשלה ואמר כי בשבוע האחרון קיים שיחות יומיות עם שר האוצר והנגיד כדי לבדוק מה מצב הכלכלה בעולם וההתפתחויות המתרחשות. "זה נעשה במלוא המודעות והאחריות המתבקשת", אמר אולמרט.

בניגוד לאמירת שר האוצר בר-און, גדלים מאוד החששות בארה"ב ובעולם כולו מגלישה למיתון מתמשך. בית ההשקעות גולדמן זאקס פרסם בסוף השבוע סקירה כלכלית, לפיה "המיתון בארה"ב יחמיר באורח משמעותי". לפי כלכלני גולדמן זאקס, לא תירשם כל צמיחה בכלכלה האמריקנית בין מחצית 2008 למחצית 2009. בתוצר המקומי גולמי אף תירשם נסיגה של 1% ברבעון הנוכחי של 2008 ושל 2% ברבעון האחרון של השנה. שיעור האבטלה בארה"ב, צופים כלכלני גולדמן, יקפוץ ל-8% בסוף 2009, לעומת שיעור של 6.1% כיום.

גם ב-UBS צופים לכלכלה האמריקנית "מיתון עמוק וארוך, בשל המצב הרעוע בשוק האשראי והשפעתו השלילית על הוצאות משקי הבית". כלכלני הבנק השוויצרי צופים כי התמ"ג של ארה"ב יצטמצם במשך שלושה רבעונים ברציפות, בהשוואה לשני רבעונים שליליים בתחזית הקודמת. ב-UBS מעריכים כי ארה"ב תציג צמיחה שלילית של 0.5% ברבעון הראשון של 2009, לעומת צפי לצמיחה של 1.5%, בתחזית הקודמת.