סף הריגוש ממשיך לעלות: קבלו את השקות הסתיו של השוק הדו-גלגלי

השקות הסתיו המסורתיות מסמנות את הכיוון: לקוחות מבוססים, לרוב לא צעירים, שלא נפגעו מהמיתון העולמי

את ספטמבר 2008 יזכרו בתעשיית הרכב העולמית, כמו בענף הפיננסים, כספטמבר השחור. רכבת השדים של הכלכלה העולמית העלתה את סף החרדה של הצרכנים בכל העולם, וגרמה להם לסגור היטב את הארנק עד שתתפזר חוסר הוודאות הכלכלית. הקריסה של ספטמבר, יש לציין, סימנה את שיאו של המשבר שהתחיל הרבה קודם, עם האמרת מחירי הדלק והמעבר למכוניות זולות וחסכוניות יותר.

גם תעשיית האופנועים לא הצליחה לחמוק מרסיסי הביטחון הכלכלי המתנפץ, ולמעט קטנועים ואופנועים קטנים, הנחשבים לחלופה חסכונית וזולה לרכב, נרשמה ירידה גורפת גם במכירות כלי הרכב הדו-גלגליים. מי שנותר עדיין בתמונה הם הלקוחות המבוססים, אותם רוכבים בוגרים עם כיסים גדולים, הרואים באופנועים תחביב לשעות הפנאי ואולי גם סם לשמירה על הנעורים. לאלה יש, לרוב, יותר מאופנוע אחד במרתף, ומחיר של 100 אלף שקל פלוס אינו מטריד אותם. אלא שלפלח הזה יש בעיות משלו, והגדולה שבהן, המוכרת גם מענף הגדג'טים, היא שחיקה מהירה של סף הריגוש. מי שרוכש אופנוע ככלי לפנאי או לספורט אקסטרים, רוצה גירוי מתמיד של החושים. הוא רוצה לדעת שהוא רוכב על אחד הכלים הייחודיים, העדכניים והנדירים ביותר שבנמצא - אף אם הוא יכול למצות רק שבריר מהפוטנציאל של אותו כלי.

בתעשיית האופנועים עובדים כיום הרבה כדי לשמר את סף הריגוש, ולו גם לזמן קצר, ולספק את הלקוחות החשובים והרווחיים האלה במיוחד בתקופות מצוקה. אין זה פלא שחלק גדול מגל השקות הסתיו המסורתיות של הענף, שהחל בשבועות האחרונים, כולל דגמים רבים הפונים אליהם במוצהר. להלן חלק מהמבחר, שיהיה זמין בשוק בחודשים הקרובים.

אפריליה RSV4:

אפריליה

מחזיר את הכבוד האיטלקי

פלח אופנועי הסופר ספורט הבכירים, הידועים גם בכינוי "אופנועי 1 ליטר", נחשב עד היום לטריטוריה פרטית של היצרנים היפנים. היו ניסיונות לחדור אליו מבחוץ - לעתים אפילו בסיוע טכנולוגיה יפנית - אבל היפנים (האמיתיים) הגיבו עם דגמים מסעירים ועתידניים, שמחקו את המתחרים. השנה תנסה אפריליה להחזיר את הכבוד לאיטלקים, וללמד את היפנים לקח במגרש הביתי שלהם. בחוד החנית ניצב דגם ה-RSV4 - אופנוע הספורט הלא-יפני המרגש ביותר שנראה בשנים האחרונות. ה-RSV הוא כלי היי-טק, השואב את עיצובו ותכנונו היישר מאופנוע הגרנד-פרי המהולל של אפריליה, זה שבשנה האחרונה החטיף ליפנים כמה מכות כואבות על מסלול המירוצים. יש לו מנוע קומפקטי מפיתוח עצמי, עם הרבה מאוד אלקטרוניקה ורכיבים אקזוטיים. הוא מייצר 180 כ"ס ומעביר את הכוח "על חוט" (ללא קשר פיזי ישיר לפעולות הרוכב), ומאפשר לבעליו לתכנת אין-ספור תצורות העברת כוח ובקרת משיכה. יש לו גם שלדה קצרצרה בעלת גיאומטריה מתכווננת, האמורה לכתוב פרק חדש בכל הנוגע להתנהגות אופנועי כביש. העיצוב קיצוני לא פחות, וכולל שלושה פנסי חזית וזנב "בלתי נראה" עם פנסי LED זעירים אך רבי עוצמה.

סוזוקי GSX-R1000 : מסלול או כביש?

סוזוקי GSX-R1000

סוזוקי התקשתה להתמודד בשנה שעברה עם הרעש התקשורתי שיצרו ה"פיירבלייד" החדש של הונדה וה"נינג'ה" החדש של קוואסאקי. בשבוע שעבר, כאשר הרוח סביב המתחרים נרגעה מעט, שלפה סוזוקי את התשובה בדמות מודל 2009 החדש של ה-GSX1000R. העיצוב הכללי דומה במבט ראשון לדגם היוצא, למעט צמד מפלטי טיטניום קמורים, אבל מבט בוחן יותר יגלה שינויים מהותיים. המנוע, למשל, חדש לחלוטין וקצר בכמעט שישה סנטימטרים מקודמו בעל אותו הנפח. הדבר אפשר לסוזוקי לקצר מעט את השלדה, להצר אותה, ולמקם את מרכז הכובד קרוב יותר למרכז הכלי. בתרגום לעולם האמיתי פירוש הדבר תגובות שלדה חדות ומהירות הרבה יותר, המיועדות בעיקר למי שלוקח את האופנוע בסופי שבוע למסלול המירוצים הסמוך. האופנוע גם קל יותר משמעותית, ואף שההספק הכללי לא השתנה, היחס המשופר בין משקל להספק אמור להעניק לו תוספת ביצועים, שתאפשר להשפיל כמה מהמתחרים - על הנייר לפחות.

ימאהה V-MAX: זהירות, המחוקק בוחן

ימאהה V-MAX

גם מי שאינו נוטה להתרגש מרכב עם פחות מארבעה גלגלים יתקשה להישאר אדיש ליצירה הכוחנית האולטימטיבית, שהנחיתה ימאהה על השוק בתחילת הקיץ. ה-VMAX היוצא רכש לו תדמית של "ילד רע" בזכות העיצוב הברוטלי והמומנט האדיר, שהעניק לו תאוצות ביניים מהמהירות שבנמצא. הכלי הנוכחי מעצים את המסורת של קודמו, ומשלב בה הרבה היי-טק עדכני. מנוע ה-V4 החדש, בנפח 1,680 סמ"ק, עושה שימוש בארבעה שסתומים לצילינדר, מצערת אלקטרונית, מערכת פליטה חכמה, הרבה רכיבי טיטניום כדי לייצר 197 כ"ס, ומומנט השקול לזה של מכונית מנהלים ממוצעת. החברה אמנם נמנעה מלחצות רשמית את רף ה-200 כ"ס, מחמת עינו הפקוחה של המחוקק, אולם המקצוענים מעריכים כי יש צורך רק בשינוי קל בתכנות כדי להוסיף לפחות עוד 10% להספק. המנוע המפלצתי עטוף בשלדה מסיבית עם ציפוי טיטניום, וכמובן ברכיבים הטובים ביותר שבנמצא. תנוחת הנהיגה נותרה נמוכה יחסית, ומי שאוהב תפנוקים ימצא אותם בלוח המחוונים הדיגיטלי ובמערכת קול איכותית - אף שזו תתקשה להתחרות בצליל של המנוע. חבל רק שהמחיר - כ-18 אלף דולר לפני מס - יגביל את הכלי ל"ילדים רעים" בני 50 פלוס.

מוטו-גוצי STELVIO : לחצות את האלפים בסטייל

מוטו-גוצי STELVIO

לאיטלקים יש הרבה מאוד קילומטרים לחצות במדינה, ולא מעט אופנוענים גאים, מבוגרים ומבוססים, האוהבים לחצות את האלפים עם האישה מאחור בכל טיול סוף שבוע. החל מהחודש מציעה להם מוטו-גוצי (Moto Guzzi) גם אופציה פטריוטית מרגשת לאופנוע "סופר-אנדורו", שמתוכנן בעבור מסעות של מאות קילומטרים ליום בכל סוגי הכביש ולעיתים קרובות גם בשטח. האופנוע, הנושא את השם Stelvio 1200, מצויד במנוע 1,151 סמ"ק עם הזרקת דלק מתוצרת עצמית, המייצר 105 כ"ס והרבה מאוד מומנט לטובת סחיבה נמרצת בהרים. בהשוואה למתחרה הגרמני השולט בפלח הזה, ב.מ.וו R1200GS, יש לו עיצוב קומפקטי יחסית ומשקל עצמי המסתפק ב-214 קילו. בולמי זעזועים מתכווננים וארוכי מהלך מאפשרים לו ירידה מסוימת לשטח, אך מכיוון שרוב הרוכבים יעדיפו להישאר על הכביש הוא מצויד באבזור פאר כמו שמשה קדמית מתכווננת חשמלית, מחשב דרך מתקדם ועוד. לפני מסים הוא עתיד לעלות כ-9,800 דולר.