ממשבר פיננסי למחנק אשראי: הריבית הבין-בנקאית על האירו מזנקת לשיא

זו הפעם השביעית ברציפות - כך עולה מנתונים שפירסמה היום הפדרציה הבנקאית האירופית ; מהנתונים עולה עוד כי ריבית זו, המכונה גם כריבית ה-Euribor, זינקה ב-1% לשיעור של 5.35%

על רקע משבר הפיננסים העולמי, ואי יכולתם, לפי שעה, של קובעי המדיניות להתמודד באופן יעיל עימו - ולמנוע את המשך המפולת בשווקים, הופך מידי יום המשבר - לכדי משבר אשראי מתמשך, שקיצו טרם נראה באופק.

בעיות הנזילות של הגופים הפיננסים בעולם, על רקע מחנק האשראי, שנובע, בין השאר, מהחשש של אותם גופים להלוות כספים לבנקים אחרים בשל הדאגה כי אלו יקרסו, מזניקים היום בפעם השביעית ברציפות את הריבית הבין-בנקאית על האירו (Euribor), לשיא [לאתר המט"ח].

כך לפחות עולה מהנתונים שפרסמה היום הפדרציה הבנקאית האירופית, שלפיהם זינק שיעור ריבית זה ב-1% לשיעור של 5.35%.

"תנאי שוק הכסף ימשיכו להעיב על השווקים והמצב אינו עתיד להשתפר בטווח הזמן הקצר", אמר דויפור אבנס, אסטרטג מסחר במט"ח בסטייט סטריט גלובל מרקטס, בהונג-קונג. "ישנו מחסור באמון בשוק", הוסיף.

מעבר להשפעתו של המשבר הפיננסי העולמי על על עלות האשראי הבין-בנקאית, הרי שבמרחב האירו מזנקת היום ריבית זו באופן כה ניכר, בשל נסיונותיהם הלא מוצלחים עד כה של ממשלות מרחב האירו לספק חבילות הצלה שונות למוסדות הפיננסים.

עובדה זו, נותנת משנה תוקף לחשש מיכולתם של בנקים להחזיר הלוואות - ומחסור זה באשראי ניכר בריביות עליו. כך למשל, המרווח ה-Libor OIS, הנותן אינדיקציה להפרש שבין הריבית הבין-בנקאית על הדולר ל-3 חודשים ובין ריבית האשראי היומית על הדולר, הגיע היום לכדי 2.98%. זאת, לאחר שמרווח זה עלה משמעותית בחודש האחרון, שכן לפני כחודש שיקף הפרש של 0.81%, לפני כשבוע, 1.29% וכיום כאמור כמעט 3%.

הפרש זה, מבטא למעשה את החשש של הבנקים להלוות כספים אחד לשני לפרקי זמן ממשוכים, לעומת פרקי זמן יומיים, כל זאת, על רקע החשש מקריסתם של בנקים על רקע המשבר הפיננסי העולמי.