מחכים להוזלות ברשתות: המשבר הפיננסי מדיר שינה גם מעיני הקמעונאים

כרגע המחירים עוד לא זזים למעלה או למטה, אבל הצפי הוא למיתון שיביא לירידה בצריכה ; ברשתות המזון והאופנה חוששים מהפגיעה הקרבה ומניחים שירידת מחירים היא בלתי נמנעת - השאלה היא רק מתי ובאיזה היקף

אופנה וקניונים: ברשתות האופנה מרגישים האטה, נרשמת ירידה בפדיון היומי

מנכ"ל רשת אופנה: "אם המצב יימשך, 30% מהפירמות הקטנות בקניונים יפנו את החנויות עד הפסח הבא"

פדיון רשתות האופנה בחודש ספטמבר האחרון רשם אומנם ירידה קלה ביחס לספטמבר 2007, אבל ברשתות האופנה כבר נערכים לימים שאחרי, על רקע ההאטה הצפויה במשק ולא ממש מעודדים מנתוני ספטמבר. "מינוס הוא מינוס וירידה היא ירידה. ברור שהמיתון יפגע בכולם, השאלה היא במי יותר ובמי פחות", אומר מנכ"ל אחת מרשתות האופנה.

לפי נתוני חברת ריס, מכירות האופנה עמדו בספטמבר האחרון על 54 שקל למ"ר ליום, לעומת 56 שקל למ"ר ליום בחודש ספטמבר 2007.

ואולם, הירידה בפדיון בקניונים האזוריים הייתה גבוהה יותר ועמדה בחודש ספטמבר 2008 על 2.4%, בהשוואה לפדיון בספטמבר 2007. גם בפדיון חנויות האופנה בפאוור-סנטרים נרשמה ירידה של 1.7% בפדיון.

כמו כן, חלק מהקניונים רשמו ירידות חדות בפדיונות האופנה לחודש ספטמבר בעוד חלק אחר רשם עליות. בעוד שקניון נצרת רשם עלייה של 40% בפדיונות, הקריון (באזור הקריות) רשם עלייה של 12.5% וגם קניון רננים, קניון לב המפרץ ורובע אלרוב בממילא, רשמו עליות של 8%-9%.

קניונים מובילים אחרים רשמו ירידה בפדיונות בשיעורים של 8%-11%. כך למשל, קניון גבעתיים רשם ירידה של 11% ואילו קניון ארנה רשם ירידה של 9%.

ברשתות האופנה הדעות חלוקות באשר לאופי השפעת המשבר הפיננסי, אולם כולם מסכימים כי רווחיות הרשתות תיפגע ונערכים לפעילות בימים של מיתון.

"אם המצב הנוכחי יימשך, 30% מהפירמות הקטנות בקניונים יפנו את החנויות עד הפסח הבא. הם לא ישרדו את שכר הדירה עם הירידה במכירות", אומר מנכ"ל של אחת מרשתות האופנה הגדולות.

"אני לא חושב שבזמן מיתון אנשים יקנו פחות בגדים. זה סוג של צורך והבגדים בישראל לא יקרים. עם זאת, תהיה בעיה ברווחיות של הרשתות.

"נצטרך להשקיע יותר בפרסום, במבצעים ממוקדים, לייצר אטרקציות ללקוח על מנת שיבוא ויקנה וליצור שיתופי פעולה עם גורמים מסחריים כמו חברות כרטיסי אשראי שייצרו טראפיק", אומר אבי מלכה, בעלי הרשתותml ו-MAM'Z.

גם מנכ"ל רנואר, סרג' דרעי, סבור כי בשלב זה לא צפויה השפעה משמעותית על האופנה. "הענפים הקמעונאיים פחות פגיעים מהענפים הפיננסיים. אני לא חושב שאנחנו בסכנה. תהיה אולי האטה. נצטרך פחות להשקיע, פחות לצמוח ולחכות ולראות מה יקרה בשוק".

סימן להאטה הצפויה ניכרת ברמות הביקוש הקיימות כיום למיקומים האטרקטיבים בתוך הקניונים. "במשך שנתיים קניונים קיבלו יותר פניות על לוקיישנים ודמי פינוי מאשר על שכירות. הקניונים מבינים כרגע שהאווירה הפוכה. בגלל האופוריה שהיתה בשנתיים האחרונות, מחירי השכירות הגיעו לרמות לא סבירות. תשלומי דמי הפינוי הגבוהים הפסיקו והקניונים יצטרכו להוריד מחירים. נקודה. הם לא יעמדו בלחץ ועדיף שיעשו זאת בטרם עת בצורה שקטה ורגועה, מאשר שהם ייכנסו לתהליכים קשים, ארוכים ומייגעים שיכולים להביא בסופו של דבר להנחות עוד יותר גדולות", אומר מנכ"ל אחת מרשתות האופנה.

פידיון

מזון: מחירי חומרי הגלם צונחים, אך הירידה במחירים לצרכן צפויה להתעכב

מנכ"ל אסם, גזי קפלן: "גם אם תהיינה השלכות למשבר הנוכחי, וסביר שתהיינה, הן יהיו בטווח זמן ארוך יותר"

גם מחירי חומרי הגלם מושפעים מהמשבר הפיננסי. בחודשיים האחרונים ממשיכים מחירי חומרי הגלם את מגמת הירידה באופן תלול הרבה יותר מהחודשיים האחרונים. מחירי החוזים העתידיים של התירס והחיטה רשמו היום (ב') שפל חדש בבורסת הסחורות של שיקגו. מחיר התירס נפל לשפל של 431 דולר לבושל. בחודש האחרון ירד מחיר התירס ב-21%, ירידה שקיזזה באופן מלא את כל עליות המחיר שרשם התירס בחודשים האחרונים. למעשה, מחיר התירס היום נמוך ב-8% ממחיר התירס בתחילת השנה.

מחיר החיטה רשם היום אף הוא שפל והגיע ל-611.7 דולר לבושל. בחודש האחרון ירד מחיר החיטה ב-19% ומתחילת השנה רשמה החיטה ירידה של 24.3%.

מחיר האורז, הנמצא אף הוא במגמת ירידה, עמד היום על 396 דולר לטון, אם כי מחירו היום עדיין גבוה ב-27% ממחירו בתחילת השנה. בחודש האחרון רשם האורז ירידה של 6% ואילו לעומת מחיר השיא שנרשם לפני חמישה חודשים וחצי, רשם האורז ירידה של 19%.

למרות הירידות במחירי חומרי הגלם בעולם, לא צפויה בימים הקרובים ירידה במחירים לצרכן, אם כי ספקים כבר נערכים לירידת מחיר בהמשך. "גם אם תהיינה השלכות למשבר הנוכחי, וסביר שתהיינה, הן יהיו בטווח זמן ארוך יותר מאשר עיתוי ירידת מחיר החיטה כי אנחנו מצוידים מראש. כמו שלא מעלים מחירים מייד כשמחיר החיטה עולה.

"אני מניח שלאור ההאטה במשק והמצב הכלכלי, אם אכן תהיה ירידה מתמשכת ורציפה במחירי חומרי הגלם, זה יבוא לידי ביטוי בהתאמת המחירים לצרכן", אומר מנכ"ל קבוצת אסם, גזי קפלן.

מנכ"ל שמן תעשיות, יעקב לסקוב, סבור כי המחירים לצרכן ירדו כבר בקרוב.

"בחצי השנה האחרונה נכנסו ספקולנטים לשוק הסחורות וזה הרים את השוק. כעת יש מגמת ירידה ואין ספק שהמחירים לצרכן ירדו בקרוב. כבר עכשיו חלה ירידת מחיר בהשוואה לרמת המחירים לפני חודשיים", אומר לסקוב.

לעומתם טוען מנכ"ל סוגת, דיויד פרנקלין, כי מחיר האורז לצרכן לא צפוי לרדת בקרוב. "ברוב החנויות עומד היום מחיר האורז על 9-10 שקלים לק"ג, מחיר שמשקף את מלוא הירידות בעולם. בגלל היבולים הקטנים שהיו השנה המלאים ירדו ולכן המדינות נכנסות וקונות כמויות גדולות של אורז, כדי לא להיקלע שוב למצב של חוסר. לכן אנחנו לא מצפים לירידות מחיר בזמן הקרוב אם כי במצב הנוכחי, כל דבר יכול לקרות".

מחירי חומרי הגלם

קניות באשראי: הקנייה הממוצעת בכרטיס ירדה בספטמבר ב-10%

בספטמבר 2008 עמד סכום הקנייה הממוצעת על 567 שקל, לעומת 633 שקל אשתקד

אותות המשבר הפיננסי וההשפעות שעלולות להיות לו על הכיס הפרטי, כבר ניכרים בהיקף הקניות בכרטיסי האשראי. הקנייה הממוצעת בכרטיס האשראי רשמה בספטמבר 2008 ירידה של 10% ועמדה על 567 שקל, לעומת 633 שקל בספטמבר 2007 - כך עולה מנתוני חברת גמא ניהול וסליקה.

עוד עולה מהנתונים, כי הקנייה הממוצעת גבוהה ב-8 שקלים בלבד מהקנייה הממוצעת בספטמבר 2004, שעמדה על 575 שקל וסימנה את סוף המיתון שהחל בשנת 2000. כל זאת, למרות עליות המחיר שחלו בשנים האחרונות.

באזור גוש דן נרשמה הירידה התלולה ביותר בסכום הקנייה - 13%. באזור זה ירד סכום הקנייה הממוצעת מ-682 שקל בספטמבר 2007 ל-593 בספטמבר 2008. באזור ירושלים נרשמה ירידה של 9.7%, מ-517 שקל בספטמבר 2007, ל-467 שקל בספטמבר האחרון. הירידה הקטנה ביותר נרשמה באזור חיפה מ-633 שקל ב-2007 ל-630 שקל ב-2008. באזור הדרום אומנם נרשמה עלייה קלה, מ-480 שקל ב-2007 ל-484 שקל ב-2008, אולם סכום הקנייה הממוצעת שם עדיין נמוך בכ-15% מסכום הקנייה הממוצע הארצי.

גמא ניהול וסליקה עוסקת בסליקה מוקדמת של שוברי תשלום בכרטיסי אשראי והמרתם למזומן מיידי לבתי עסק קמעונאיים. נתוני החברה מבוססים על סליקת 3.2 מיליון שוברי תשלום בכרטיסי אשראי, המייצגים מספר זהה של קניות ב-4,000 בתי-עסק קמעונאיים בכל רחבי הארץ.

אגרות החוב והמניות: אגרות החוב של רשתות השיווק וחברות המזון משקפות יציבות

מרביתן נסחרות ברמות תשואה שבין 5% ל-15% בלבד. טיב טעם יוצאת דופן עם תשואה של 32% על האג"ח

בימים שבהם התשואה על אגרות החוב של אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, ודלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה, מזנקות לרמות של יותר מ-25%, חברות המזון ורשתות השיווק נראות יותר כמו אי של יציבות.

בזמן שהמשקיעים מוכרים את אגרות החוב של חברות הפיננסים והנדל"ן, תוך הבעת חשש כבד מחדלות פירעון, מרבית האג"חים של חברות המזון ורשתות השיווק נסחרות ברמות תשואה שבין 5% ל-15% בלבד.

יוצאת דופן היא חברת טיב טעם שנמצאת בשליטת קובי טרייביטש ועמית ברגר, שהתשואה על האג"ח שלה עומדת על 32%, רמה המצביעה אף היא על ספק מצד מהמשקיעים בדבר היכולת לפרוע את האג"ח על-ידי החברה. בנוסף לכך, מועד הפירעון של האג"ח של טיב טעם, שהיקפו 55 מיליון שקל, עומד על מעט יותר מחצי שנה בלבד ובהנחה שהמשק ייכנס למיתון, טיב טעם עשויה להיתקל בקושי רב לגיוס ההון הדרוש על-מנת להחזיר את הכסף.

סקטור הקמעונאות בכלל והמזון בפרט נחשב לדפנסיבי בתקופות של האטה כלכלית ומיתון, כיוון שהצריכה הבסיסית לא נעצרת, במיוחד כשמדובר במזון. בנוסף לכף, כבר היום אנחנו עדים למגמה של ירידה במחירי חומרי הגלם בעולם. המשך המגמה צפוי להביא גם לירידת מחירים לצרכן, אם כי יש להניח שלא באותה המהירות. יחד עם זאת, ככל שהמיתון ילך ויתפוס תאוצה, כך ילך ויגבר הלחץ על חברות המזון להוריד מחירים. ברשתות האופנה לעומת זאת, הסיפור שונה ומיתון עלול להשפיע באופן ישיר על היקף הצריכה.

בכל מקרה, ראוי לציין כי כל חברות הקמעונאות נהנות מתזרים מזומנים שוטף ואינן פועלות ברמות מינוף גבוהות הצורכות אשראי בנקאי ואחר גבוה.

למרות זאת, כצפוי בעיתות משבר, כשיורד גשם - כולם נרטבים, וגם מניות רשתות השיווק וחברות המזון נחתכו בשנה האחרונה בשיעורים של 11% עד 60%.

כך למשל, מניית ויליפוד נחתכה בשנה האחרונה כמעט ב-60% ואילו מניית שטראוס נחתכה ב-38%. לעומתן, מניית אסם נחתכה בשנה האחרונה בשיעור של 10.7% בלבד.