31 ליהיא לפיד עיתונאית וסופרת

נימוקים לבחירה: במשך חודשים רבים ניצב ספרה של לפיד, "אשת חיל", בראש רשימות רבי המכר, תוך שהיא עוקפת אוטוריטות ספרותיות נחשבות כדויד גרוסמן ("אישה בורחת מבשורה") וסמי מיכאל ("עאידה"). הספר הגיע למכירות של עשרות אלפי עותקים, והצליח לעורר דיון ציבורי בקרב נשים ואימהות רבות

"לעזור לנשים להיות יותר סלחניות לעצמן"

המהלך החשוב שלי ב-2008. "הוצאתי את הספר 'אשת חיל'. התחלתי לכתוב אותו לפני שלוש שנים, במטרה לנסות ולסכם את מה שלמדתי מכל הנשים הנפלאות שכתבו אליי בעקבות המדור שלי (לפיד כותבת מדור המתפרסם במקומונים של רשת ידיעות תקשורת, נ' ד'), וגם לכתוב מכתב ממני אליהן. זהו ספר על אימהות, על המעבר מנערה צעירה לקיום כאימא. על המחיר שאנו, הנשים, משלמות כדי להיות אימהות נפלאות. על השאיפה שלנו לחיים מושלמים, זוגיות מושלמת וילדים מושלמים. ועל ההבנה שאין מושלם. בספר מופיעים חלק מהמכתבים שנשלחו אליי, והם הופכים אותו לספר של כולנו ועל כולנו. של כל אימא ועל כל אימא".

קשיים בדרך. "לעבוד שלוש שנים על ספר, ולהקדיש לו את כל הנשמה, בלי לדעת אם הוא אי פעם יראה אור ואם הוא באמת יגיע לאנשים, זה הימור די גדול. הימור על זמן, שכידוע אין לאף אחת מאיתנו. מצד שני, הידיעה שאולי כן יקראו אותו, ואז יציצו לתוך נפשי, מבהילה לא פחות".

התרומה לחברה הישראלית. "אני מקווה שהספר הזה יעזור לעוד ועוד נשים להתמודד עם העובדה המצערת שהחיים לא ממש מושלמים, ויגרום להן להיות יותר סלחניות לעצמן, וגם יותר טובות לעצמן. כי בסוף אנחנו הכי קשות עם עצמנו, וחבל".

מקור השראה. "יש הרבה נשים שאני מעריכה, אבל יש אחת שכל הזמן מזכירה לי שדיבורים זה נחמד, אבל מעשים זה דבר הרבה יותר יעיל. קוראים לה טובה דורפמן, היא מייצגת את הפדרציה של דטרויט בישראל ואת קרן שטיינהרדט, ומעורבת בתוכניות רבות לקידום ילדים בסיכון. היא מצלצלת אליי כל יום מפינה אחרת בארץ, ואני יודעת שבכל נסיעה כזו היא שוב עזרה לכמה עשרות ילדים. כשאהיה גדולה אשמח להיות כמוה, ובינתיים אני מתנחמת בכך שהיא מוכנה להיות חברה שלי".

גיל: 40

השכלה: "שנה בקמרה אובסקורה, שנה באוניברסיטת תל אביב במדעי הרוח וספרות, ועוד שלל קורסים שלא התגבשו לכדי תעודה על הקיר, אבל גרמו לי עונג ופתחו לי את הראש והלב"