בורסות המזרח ננעלו במגמה מעורבת: הניקיי נפל ב-3% וסידני הוסיפה 1.7% לאחר הורדת ריבית אגרסיבית

הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד את שיעור הריבית ב-1% ל-6% - הורדת הריבית האגרסיבית ביותר מאז 1992 ; יפן ואוסטרליה הזרימו 11 מיליארד דולר לשווקים ; הבנק המרכזי היפני הותיר את שיעור הריבית על 0.5% - בהתאם לתחזיות ; מדד שנחאי המשולב ירד ב-0.7% ; לא התקיים מסחר בהונג קונג לרגל חג

לאחר שאמש המדדים המובילים בוול סטריט צנחו אתמול בשיעורים ניכרים ביותר במהלך המסחר, אך סיימו את היום ב"ראלי" שהביא לנעילה מתונה בהרבה מהירידות המוקדמות נשאלת השאלה האם ניתן לתלות בהתנהגות זו של השוק מעט תקווה להמשך הדרך?

המדדים המובילים בוול סטריט צנחו ביותר מ-8% אמש, אך סיימו בירידות מתונות בהרבה של בין 3.5%, שיעור, הירידה במדד ה-S&P 500, לבין שיעור ירידה מעט חד יותר של 4.3% - אותו הציג מדד הנאסד"ק.

ואמנם, גם באסיה - החלו המדדים המובילים את המסחר בירידות חדות שהלכו ותמתנו עם התקדמות המסחר - כשבסוף ננעל המסחר במגמה מעורבת.

את העליות מוביל שוק המניות האוסטרלי - לאחר שהבנק המרכזי של אוסטרליה החליט היום להוריד את שיעור הריבית בכלכלה המקומית ב-1%, ל-6%, הורדת הריבית החדה ביותר שביצע הבנק האוסטרלי מאז 1992 - והשוק הגיב בעלייה למהלך.

ביפן, הותיר הבנק המרכזי המקומי את שיעור הריבית על 0.5%, בעודו מציין כי הוא מכיר בעובדה שההתאוששות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם עלולה להדחות, וכי התחזית הכלכלית מאופיינת "באי וודאות משמעותית".

יחד עם נקיטת הצעד המוניטרי המרחיב באוסטרליה החליטו הן באוסטרליה והן ביפן להזרים כ-11 מיליארד דולר נוספים אל השוק, זאת במטרה לנסות ולעודד את השווקים.

"הבנק המרכזי של אוסטרליה היה חייב לבצע מהלך מיוחד כלשהו נוכח המצב - וכך עשו קובעי המדיניות בו", אמר סיימון בונוווריה, מנהל כספים מסידני. "ישנן שמועות בשוק כי צפויה הפחתת ריבית מתואמת במספר כלכלות ברחבי העולם, בהובלתו של הבנק המרכזי האוסטרלי", הוסיף.

בנוסף למהלכים המוניטריים המרחיבים הללו, מפרסם היום הבנק מורגן סטנלי תחזית לפיה הבנק המרכזי הסיני יאלץ להפחית את שיעור הריבית בכלכלה המקומית כ-5 פעמים עד סוף שנת 2009 במטרה ל"רסן את השלכותיו השליליות של על הצמיחה של המשבר הפיננסי העולמי".

מדדים מובילים באסיה: מדד הניקיי 225 היפני ננעל בירידה של 3% לרמה של 10,155 נקודות ; מדד שנחאי המשולב הסיני איבד 0.7% לרמה של 2,157 נקודות ; מדד הקוספי של דרום קוריאה עלה ב-0.5% לרמה של 1,366 נקודות ; מדד ה-S&P/ASX האוסטרלי עלה ב-1.7% וננעל על רמה של 4,618 נקודות ; מדד הסנסקס 30 של הודו יורד כעת ב-2.5% לרמה של 11,516 נקודות של הודו

בזירת המטבעות: הדולר האוסטרלי עולה ב-1.13% ביחס למקבילו האמריקני לרמה של 0.7195 דולר ; הדולר נסחר בעלייה של 0.44% ביחס לין היפני לרמה של 101.83 ין לדולר

בזירת המאקרו

*לא התקיים מסחר בהונג קונג לרגל חג

הבנק המרכזי של הודו הוריד את יחס הלימות ההון בכלכלה המקומית ב-0.5% ל-8.5%, ובכך שיחרר למערכת הפיננסית כ-4.2 מיליארד דולר.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בנובמבר מתחזק ונסחר כעת מעט מתחת לרף 90 הדולר לחבית

מניות בכותרות

ענף הפיננסים המשיך לרכז עניין על רקע משבר הפיננסים העולמי: מניית מיצובישי UFJ , הבנק הגדול ביותר ביפן ; מניית הבנק הגדול באוסטרליה,קומונוולת' , עולה על רקע הורדת הריבית בכלכלה המקומית.

בענף יצרניות כלי הרכב, המשיכו המניות להציג ירידות שערים חדות על רקע החשש מהאטה נוספת בכלכלה העולמית, שתגרור אחריה ירידה בביקושים. על רקע זה - מניית טויוטה איבדה את מקומה כיצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק, ליצרנית הרכב וולקספגן.

בענף הכרייה והנפט, המשיכו לרכז עניין כהרגלן מניות הכרייה והנפט הגדולות, והפעם על רקע עלייה מתונה יחסית לירידות האחרונות במחיר החוזים על הנפט בניו-יורק, במסגרת המסחר האלקטרוני. מניית BHP ביליטון , ענקית הכרייה והנפט, ומתחרתה ריו-טינטו , נסחרות, בין השאר, על רקע זה.