בענף הטלוויזיה והפרסום נערכים למשבר הפיננסי: "זה רגע מבחן לא פשוט"

המשבר בבורסות העולם לא פסח על המפרסמים ועל גופי המדיה ; למרות הנטייה לשדר עסקים כרגיל - בכירים בענפים השונים מספרים על הדאגה מהירידה באיכות התוכן על המסך, הקיצוץ והשינוי בתקציבי הפרסום

אבי ניר, מנכ"ל קשת: "המשבר יפגע ביכולת לתכנן קדימה"

אבי ניר, מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 קשת, מצליח לשמור על נימה אופטימית.

* מה יהיו ההשפעות של המשבר העולמי על הטלוויזיה?

"על-פי הערכות, גם שלנו וגם של הטלוויזיה בעולם, התקופה הזו תגביר את הצפייה בטלוויזיה. יותר אנשים ישבו בבית".

* וההשפעה ברמת התכנים?

"ברמת התכנים אני חושב שזה בעיקר ייצור אי-ודאות ויפגע ביכולת לתכנן קדימה ולקחת מחויבויות תוכן ארוכות טווח. זה עלול לפגוע בפרויקטים שדורשים השקעה ראשונית שנושאת פרות בתקופה מאוחרת יותר".

* ומה לגבי הפרסום?

"יש דאגה בעולם מפגיעה בפרסום. זה לא רק הפרסום באופן ישיר, זה חברות שפועלות בתוך שוק שחלקן ממונפות, חלקן חברות שדורשות מימון. הרבה פרויקטים בתחום הקולנוע והטלוויזיה הם פרויקטים שדורשים מינוף ומימון. הדאגה היא פחות בתחום הפרסום ויותר בתחומים האלה".

* איך אתם מתכוננים?

"אני חושב שמבחינת הטלוויזיה, זה רגע מבחן לא פשוט".

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10: "אנחנו לא נמשיך להרוויח אותו דבר"

בערוץ 10 לא נשארים אדישים למשבר הפיננסי וכבר מתכוננים לשלב הבא. יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10: "אין ספק שנצטרך לעשות צעדים כדי להתאים את ההכנסות להוצאות. גם אין ספק שההכנסות תרדנה וכך גם ההוצאות, שכבר ירדו. כולם יספגו את המשבר, ודאי שלא יהיה מגזר אחד שיישאר להרוויח אותו דבר כפי שקרה עד היום. הערוצים, משרדי הפרסום והמפיקים - ההשפעה תהיה על כולם".

* ומה על הרכש והתוכן?

"הרכש הוא כמעט לא משמעותי בערוצי ברודאסקט (ערוצים מסחריים י.ג). ערוצי ברודקאסט רוכשים בעיקר פורמטים מחו"ל ומחיר רכישת הפורמטים הוא לא כל-כך משמעותי. שוב, חשוב להדגיש כי אנו לא נמשיך להרוויח אותו דבר. כולם יישאו בנטל".

* זה כבר מורגש? יש פאניקה?

"זה כבר מורגש, אבל עדיין בשוליים".

* עד כמה ההשפעה על השוק הישראלי תהיה מכרעת?

"אני לא רוצה להיות נביא, בטח לא נביא של נבואות שיגשימו את עצמן".

מנכ"ל yes, רון אילון: "בתקופת מיתון עולה קרנה של הטלוויזיה"

רון אילון, מנכ"ל yes, טוען כי הנקודה החשובה בנושא השפעת המשבר על שוק הבידור הטלוויזיוני היא המימון של האולפנים הגדולים. "בשנים האחרונות אולפנים גדולים מימנו סרטים גדולים באמצעות אשראי וכספי קרנות, השקעות שדומות במבנה שלהן לקרנות הון סיכון. אין ספק שהמימון זה הולך להתכווץ ולכן אנו נראה בקיץ 2009, ואני מניח שגם בקיץ 2010 פחות סרטים גדולים חדשים".

* ומה באשר לסדרות?

"סדרות יפגעו פחות כי אופי ההשקעה שונה. יהיה צמצום מסוים, אך לא נחוש כי ממילא העונה של 2008 היא חלשה לאור משבר התסריטאים שהתקיים בשנת 2007".

* איך הדברים ישפיעו על הארץ?

"אני חושב שהשינוי לא יהיה מהותי כי הסכמי הרכש ברובם חתומים למספר שנים. יש תקופת התאמה בין משבר בתעשייה לבין השלב שבו אנו חשים את זה בדוחות. טלוויזיה היא אחד מאמצעי הבידור הזולים ביותר ולכן בתקופה של מיתון קרנה של הטלוויזיה כאמצעי בידור עולה".

ירון גורטלר, סמנכ"ל השייוק של UMI: "צריך להמתין ולראות לאן זה הולך"

בכירי ענף הרכב ששוהים בימים אלו בתערוכת הרכב בפאריז, מספרים כי הטלטלה בשווקי העולם מטלטלת גם את אחיזת הכביש של המכוניות הטובות בעולם. ירון גורטלר, סמנכ"ל השיווק של UMI, יבואנית מותגי הרכב שברולט, אופל, איסוזו, סאאב, קאדילק, ביואיק והאמר, מסכם שנה בה הגדילה היבואנית את תקציב הפרסום שלה בצורה ניכרת, וקטפה את הפירות בצורת מסירות רכבים בשטח. כעת, ב-UMI לא ממהרים להיכנס להצהרות נמהרות. "אנחנו לא ממהרים לקחת החלטה פזיזה", אומר גורטלר, "כשיש סערה צריך להמתין ולראות לאן זה הולך".

* יש מחשבות על קיצוץ בתקציבי הפרסום?

"הערכנו כבר לפני המשבר שהשנה הבאה תהיה קשה יותר, ובהתאם גם נערכנו לקיצוץ אפשרי של 10% בתקציבי השיווק. זה לא סופי, ובינתיים לא הוחלט דבר, אולם לפי ההערכות שלנו היקף מסירות הרכב בארץ ירד מכ-195 אלף מסירות שיהיו כנראה השנה, לרמה של כ-175 אלף מסירות בשנה הבאה. עם זאת, גם אם השוק ירד בכוונת UMI להגדיל את נתח השוק שלה, ונמשיך בכל הכוח במאמצי השיווק".

* מה הלך הרוח בעולם הרכב?

"יש פאניקה, בדיוק כמו בכלכלה העולמית כך גם בשוק הרכב. יש חוסר אמון בבנקים להשקעות, וגם בשוק הרכב זהירים יותר כעת".

אלון רז, סמנכ"ל השיווק של דפי זהב: "זה לא זמן לקמפיינים תדמיתיים"

בדפי זהב לא ממש מודאגים מהמשבר הנוכחי, בחברה דווקא רואים בו הזדמנות. "בניגוד אולי לאחרים אני מוצא פה גם הזדמנות", אומר אלון רז, סמנכ"ל השיווק של דפי זהב.

* איך עושים ממשבר הזדמנות?

"אנחנו מוכרים מדיום שהוא תכליתי ופועל על עצב רגיש, מחד הוא מניע לקנייה ומצד שני הוא זול יותר ממדיומים אחרים. אני לא צופה שמפרסמים גדולים יקצצו במידה ניכרת את תקציבי הפרסום שלהם, אבל אני כן חושב שרבים ישנו את התמהיל, יפנו למדיום שהוא יותר מניע לקנייה ופחות יקר".

* המשבר הנוכחי יעצב את סגנון הפרסום?

"בודאי. אני צופה בשנה הבאה הרבה יותר קמפיינים של 'הארד סייל' והרבה פחות קמפיינים תדמיתיים. זה לא זמן לקמפיינים תדמיתיים. מצד אחד צריך לקצץ תקציבים, אבל מצד שני אם הסחורה תישאר על המדפים אף אחד לא ירוויח. יש פה הזדמנות להעיר את התעשייה לעבור לאפיקי פרסום אחרים".

* אם כך אתה סובר שהטלוויזיה תיפגע.

"כן. ברור שברגע שהצריכה הפרטית תרד, יצטרכו לעשות קמפיינים של הארד סייל בתקציב קטן יותר. לא מן הנמנע שהטלוויזיה המסחרית תהיה מהראשונים להיפגע".

* הפרסומאי שלך כבר התקשר אליך?

"למען האמת נפגשתי עם הפרסומאים שלי (שלמור-אבנון-עמיחי, א.ר.ג.) אתמול. דנו בקמפיין גדול שאנחנו עתידים להעלות בקרוב".

* דיברת על המשבר? נשאלו שאלות?

"אפילו לא ברמז".