ניקאסט יוצאת לגייס 10 מיליון דולר נוספים, זמן קצר אחרי שגייסה 2.5 מיליון דולר

קיבלה אישור לשיווק באירופה של המוצר הראשון שלה, שסתום המיועד להקלה על תהליך הדיאליזה ; זהו אישור השיווק הראשון של חברת הננוטכנולוגיה שהוקמה ב-1995

חברת Nicast קיבלה אישור לשיווק באירופה (CE) של המוצר הראשון שלה, שסתום המיועד להקלה על תהליך הדיאליזה. כך נודע ל"גלובס". זהו אישור השיווק הראשון של חברת הננוטכנולוגיה שהוקמה ב-1995.

החברה גייסה לאחרונה 2.5 מיליון דולר מהמשקיעים הקיימים - קבוצת עזריאלי וקרן אינפיניטי - וכן מקבוצה של משקיעים פרטיים פיננסיים. ל"גלובס" נודע עוד כי היא מתכננת לגייס במהלך השנה הקרובה 10 מיליון דולר נוספים.

ניקאסט הוקמה בחממת ערד, בכוונה לייצר פילטרים לחדרים נקיים, על בסיס טכנולוגיה הנקראת Electrospinning - אריגה של ננו-פולימרים בדרך שמאפשרת שליטה על תכונות החומר. ההשקעה העיקרית בחברה הייתה מקרן טכנופלס, שראתה במוצר סינרגיה עם מוצרים שלה מתחום הפלסטיקה. אך משהובן גודל ההשקעה הדרוש, הוחלט לעבור לתחום עם החזרה השקעה מהיר יותר - המכשור הרפואי.

מתחילת 2000 עוסקת החברה בפיתוח של מגוון מוצרים בתחום המכשור הרפואי. במחצית הראשונה של העשור התמקדה בפיתוח מגוון מוצרים, אך לא הביאה מוצר למכירות. היו"ר הנוכחי שלה, יעקב דגן, יו"ר חברת HDH ושותף מנהל בקרן פרומד, הצטרף ב-2006 וזיהה את השסתום לדיאליזה כמוצר הקרוב ביותר לשוק, ולכן החליט להתמקד בו. דגן הביא את המנכ"ל הנוכחי, בנימין אליסון, אשר הגיע לחברה ב-2007 לאחר שניהל את החברות Innoventions ו-Presrv בתחום המכשור הרפואי.

בתחום הדיאליזה יש להוציא מחט מהעורק של חולה אל מכשיר דיאליזה, ובחזרה אל וריד החולה. כדי לא להגזים בדקירת החולים, נהוג ליצור חיבור תמידי בין וריד לעורק, או באמצעות צינורית מלאכותית או באמצעות רקמת פצע של החולה.

כשהחברה הייתה בעיצומו של פיתוח השסתום, התקבלה הנחיה של ארגוני הרופאים כי השיטה השניה עדיפה, ושוק השסתומים הצטמק לכ-100 מיליון דולר. בכל זאת, החליטה החברה להוציא את המוצר לשוק כדי להשיג תזרים מזומנים ומתוך תקווה כי השיפורים שהוא מביא יעזרו להגדיל את השוק. המוצר הוא רך וגמיש יותר מהמוצרים הקיימים, ובזכות טכנולוגיית האריגה שלו, החור שנוצר בו נסתם מיידית, לעומת החורים בצינוריות הקיימות שיש לסתום על-ידי יצירת קריש מדמו של החולה.

מוצר הדגל של החברה אינו השסתום אלא ה-Novamesh, מדבקה שאמורה לשמש בניתוחי בקע בדופן הקיבה. בניתוחים אלה משתמשים במדבקה דקה אשר נדבקת לדופן הקיבה מצידו הפנימי, אך בצידה הפונה לאיברים הפנימיים, לא תהיה דביקה כלל. הטכנולוגיה של ניקאסט הצליחה לייצר מדבקה בעלת שני צדדים שונים. מוצר זה צפוי להשיג אישור שיווק ב-2009, באירופה ואולי גם בארה"ב. בנוסף לחברה מוצרים בפיתוח למגוון תחומים, ביניהם כלי דם מלאכותיים, מוצרים לתחום האורתופדיה וסטנטים ללא מתכת. *