יובל בן זאב: "חשוב להכניס ביטחון בציבור, האפקט הפסיכולוגי יקבע"

[לחמ"ל גלובס- המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] ; מנהל המחקר של כלל פיננסים ברוקראז': "אני לא יכול להגיד שעברנו את המשבר"

יובל בן זאב, מנהל המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', אמר היום (ו') ל"גלובס": "יש להכניס ביטחון לציבור, מנסים לעשות זאת. נכון לאתמול עוד לא הספיקו - גם הזרמת נזילות וגם הורדת. יש פה משבר אמון בכל המערכות הפיננסיות ואף אחד לא רוצה להחזיק בניירות ערך. יש לנו בעיה כלל עולמית".

"נוספו לנו נתונים על משבר ריאלי - לדוגמה רשתות האופנה, ירידה דו ספרתית במכירות. אנחנו גם רואים גם צרות בענף הרכב".

"גם הצריכה הפרטית מושפעת מאוד מאלמנטים פסיכולוגיים. המשבר הוא נבואה שמגשימה את עצמה. בארה"ב קשה מאוד לקחת משכנתא חדשה, והיכולת להטמיע תהליכים נפגעת משמעותית. כשמדובר בשווקים פיננסים ומוסדות פיננסים לגורם הפסיכולוגי יש אפקט גדול מאוד, ואני לא יכול להגיד שעברנו את המשבר. אין ספק שהתנודתיות והפחד הם מאוד גדולים".

בן זאב הוסיף: "אני לא זוכר משבר כזה. יכול להיות שהפסדנו קצת יותר מפעמים קודמות? יש קצת יותר פחד. אנחנו חוסכים בצריכה הפרטית. המרכיב הפסיכלוגי עובד - הפסדנו בקופות גמל, אנחנו קצת מורידים את הצמיחה. הקצת הזה יכול להיות פגיעה בצריכה. החשש שלי הוא שההשפעות ההתנהגותיות שלא מתחום הכלכלה יביאו לפגיעה ריאלית אמיתית בכל העולם, וכך גם בישראל. אני לא אופתע מירידה במכירת רכב בישראל בחודשים הקרובים. אנשים ידחו קצת את הדברים".