מנהל קרן המטבע הבינלאומית: "האירו חסך לכולנו סיוט של משבר מט"ח עולמי במקביל למשבר הפיננסי"

"אילו לא היה קיים מטבע אחיד באירופה, היינו עדים לתנועות הון הנובעות מתוך פחד מפני פיחות של מטבעות" ; "המשבר יביא לשינוי עמוק מאוד בהתנהגות של צרכנים ותאגידים, במיוחד בארה"ב -ולהגדלת שיעור החסכון של משקי בית בארה"ב"

"על הממשלות בעולם לנסח תכניות ברורות ומקיפות כדי לפתור את המשבר הפיננסי הנוכחי". כך אמר היום (ו') המנהל הכללי של קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן.

לדבריו, "על הממשלות לבטח פיקדונות, לספק נזילות למערכות הפיננסיות, לטפל בנכסים בעייתיים ומעל לכל - לספק הון נוסף למערכת הבנקאית".

שטראוס קאהן קרא לממשלות אירופה לגלות נכונות גדולה יותר לתאם את המדיניות, על אף הקשיים הפוליטיים הגדולים הכרוכים בכך. הוא ביקר את המהלכים השונים שננקטו על ידי ממשלות שונות, אשר היו חד צדדים במהותם, וציין כי השבוע החל להסתמן שינוי בתחום זה, עם הסבב העולמי של הורדות ריבית. "אין פתרון מקומי בלבד למשבר הנוכחי", אמר קאהן.

לדברי קאהן, הצלחתו של האירו מנעה התפתחות של משבר בשוק המט"ח העולמי במקביל למשבר הפיננסי. להערכתו, אילו לא היה קיים מטבע אחיד ביבשת, היה המשבר מוחרף בגלל תנועות הון שהיו נגרמות מתוך בהלה ופחד מפני פיחות של מטבעות שונים.

לפי קאהן, "המשבר הנוכחי יביא לשינוי עמוק מאוד בהתנהגות של צרכנים ותאגידים, במיוחד בארה"ב. המשבר לא יישכח בשנים הקרובות, והדבר ישפיע על הנכונות של צרכנים להוציא כסף ושל פירמות להשקיע. שינוי זה יביא לתוצאה רצויה - הגדלת שיעור החסכון של משקי בית בארה"ב, אך הדבר יחייב את הממשל הפדראלי לעשות שימוש בהוצאה תקציבית, למרות הגירעון הגדול והשימוש הנרחב שנעשה בכספים כדי לנסות להציל את המערכת הפיננסית. שימוש בכספי התקציב הוא מהלך נכון, אם יש תכנית ברורה לחזרה לגרעונות קטנים יותר בטווח הארוך".

ראש קרן המטבע ניבא כי לאחר שמשבר יגיע לסיומו יונהגו שינויים מקיפים בפיקוח הפיננסי בעולם כולו, ולשם כך מדינות נוספות יצטרכו להתווסף למועדון ה-8-G. עיקר המאמץ יושקע בחיזוק ארגונים בינלאומיים אשר יקדמו פיקוח פיננסי יעיל ומתואם יותר מבעבר.