כאילו שאין להן מספיק: פאני מיי ופרדי מאק קיבלו הוראה חשאית לקנות עוד נכסים בעייתיים

לא מדובר בחלק מהחילוץ הרשמי של הממשל, אלא בניסיון להזרים נזילות לשוק המשכנתאות מבלי להשתמש בתקציב בן 700 המיליארד של קרן החילוץ

הרגולטורים בארה"ב הורו לחברות המימון פאני מיי ופרדי מאק לקנות נכסים בעייתיים ב-40 מיליארד דולר בכל חודש. המהלך הוא הרחבה של האופציות של הממשל בטיפול במכשירי השקעה מורכבים ובשוק הדיור המצוי במיתון.

גורמים המקורבים לתוכנית מסרו לסוכנות בלומברג כי פאני ופרדי קיבלו בשבוע שעבר הוראה לקנות כל חודש 20 מיליארד דולר (כל אחת), רובם ביטחונות על משכנתאות סאב-פריים, ני"ע Alt-A ומכשירי השקעה בלתי נזילים אחרים. לפי המקורות, שביקשו להישאר חסויים, התוכנית הזו סודית והיא נפרדת לגמרי מתוכנית החילוץ הרשמית, שאותה אישרו הסנאט ובית הנבחרים לפני שבוע.

הסוכנות הפדרלית לדיור, שהיא זו שאחראית על פאני ופרדי מאז ששתי הסוכנויות הולאמו בתחילת ספטמבר, הורתה להן להגדיל את הרכישה של ני"ע מגובות במשכנתאות כדי להפשיר את השוק הזה ולהזרים נזילות למערכת. ההוראה החדשה צפויה להוסיף לפאני ופרדי 1.52 טריליון דולר של נכסים משכנתאיים, כאשר הן כבר מתמודדות עם חובות "רעים" של 210 מיליארד דולר, שעשויים להכניס אותן לתוכנית החילוץ בת ה-700 מיליארד דולר.

שתי החברות כבר הפסידו ב-2008 יותר מ-14 מיליארד דולר, רובם בנכסים הקשורים להלוואות סאב-פריים ול-Alt-A. הדו"חות הרבעוניים של שתי החברות צפויים בחודש הבא. אנליסטים מעריכים שהשתיים ימשיכו להפסיד לאורך כל 2009.

דוברת הסוכנות הפדרלית לדיור, סטפני מאלין, סירבה להתייחס לפרטים. ג'יימס לוקהרט, מנכ"ל הסוכנות, אמר בחודש שעבר כי "המטרה של התוכנית היא לתרום ליציבות טובה יותר ונזילות משופרת בשוק המשכנתאות, מה שירחיב את הגישה של הצרכנים להלוואות לדיור ובסופו של דבר יוריד את הריבית על המשכנתאות".