המדינה שוקלת להעביר את פרויקט החירום במשק החשמל לחברת הייצור הממשלתית החדשה

זאת על רקע מצבה הפיננסי של חברת החשמל ; לפי ההצעה, שהועלתה לראשונה על ידי נציגי רשות החברות הממשלתיות, חברת החשמל תשמש כקבלן המבצע של הפרויקטים ; המשמעות של יישום התוכנית: רוב המימון על יוטל על הצרכנים

על רקע מצבה הפיננסי של חברת החשמל, משרדי האוצר והתשתיות שוקלים להעביר את פרויקטי החירום לאחריות חברת הייצור ממשלתית החדשה שאמורה לקום בסוף 2009. כך נודע ל"גלובס". לפי ההצעה, שהועלתה לראשונה על ידי נציגי רשות החברות הממשלתיות, חברת החשמל תשמש כקבלן המבצע של הפרויקטים.

אם התוכנית החדשה תאושר היא עשויה לפתור את בעיות מימון תוכנית החירום כאשר חברת החשמל תוכל לקבל כיסוי מלא מחברת הייצור עבור ההוצאות להקמת תחנות הכוח.

עם זאת, המשמעות של יישום התוכנית חייב את הטלת רוב המימון על צרכני החשמל, קרי העלאת תעריפים, או לחלופין מימון מתקציב המדינה שאינו ריאלי. המודל של חברת הייצור, קובע כי פרויקטים ימומנו משילוב של העלאת תעריפים וגיוסי הון.

ההצעה הועלתה במסגרת דיון במשרד התשתיות שהתקיים בהמשך להחלטת רשות החשמל לאשר העלאה של 2% בלבד בתעריף לצורך מימון תוכנית החירום.

בדיון השתתפו בין השאר מנכ"ל משרד התשתיות חזי קוגלר, סגן מנהל רשות החברות, ערן היימר, סגן הממונה על התקציבים באוצר חיים פרננדס וסגן החשב הכללי, אבי דור. שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, הביע בדיון תמיכה בהצעה החדשה.

עדיין לא ברור מה תהיה תגובת עובדי חברת החשמל להצעה החדשה זאת מאחר והעובדים מתנגדים בתוקף להקמת החברה הממשלתית החדשה, ועשויים לראות בה תקדים. מנגד, ביצוע הפרויקטים יספק תעסוקה לעובדי חברת החשמל, כאשר הקמת החברה הממשלתית החדשה עוד נמצאת בחיתוליה.