יעקב פרנקל: הצלחת תוכנית ה-7-G תלויה ביכולתה לשקם האמון ולשכנע כי יש לה העוצמה הדרושה

כך אמר היום ל"גלובס" נגיד בנק ישראל לשעבר, אשר משמש נשיא ה-30-G, קבוצת בנקאים וחוקרים בכירים ממדינות שונות בעולם ; שיקום האמון לדבריו דורש תאום בינלאומי מקיף ביותר ופירוט גדול יותר של דרכי הפעולה של כל המהלכים המתוכננים

על השרים של קבוצת ה-7-G יהיה להציע פרטים הרבה יותר נרחבים על התכניות השונות להצלת המערכת הפיננסית הגלובאלית, אם הם רוצים להעניק לה אמינות, כך אמר היום ל"גלובס" נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, אשר משמש נשיא קבוצת ה-30-G, קבוצת בנקאים וחוקרים בכירים ממדינות שונות בעולם.

לדברי פרנקל הצלחת התכנית הכלכלית שעליה החליט ה-7-G תלויה ביכולתה לשקם את האמון, והדבר דורש תאום בינלאומי מקיף ביותר, פירוט הרבה יותר גדול של דרכי הפעולה של כל המהלכים המתוכננים ושכנוע של הציבור שבסופו של דבר לתכנית יש את העוצמה הדרושה.

"קבוצה ה-7-G פירסמה הודעה ובה חמש נקודות לפעולה, אך הפירוט בכל אחת מהן לא היה רב. התוצאה עלולה להיות שאנשים רבים בעולם יחשבו שמאחורי דברים אלה ישנה אי הסכמה בסיסית בין ממשלות שונות, ועל כן הסיכויים להצלחה אינם רבים" אמר הנגיד לשעבר.

פרנקל ציין כי למשברים בישראל בשנות השמונים יש כמה לקחים אותם היה ניתן ליישם במשבר הנוכחי. "הציבור יודע שכל תכנית כלכלית תשא פרות רק לאחר זמן, אבל חשוב לו לדעת פרטים רבים ככל האפשר, ולדעת שיש תיאום במאמצים של כל ממשלה וממשלה. יש חמש נקודות, אבל איש לא דיבר על כמה כסף יוקדש להגדלת ההון של הבנקים, ולרכישת נכסים בעייתיים, איך בדיוק יהיה מנגנון הקניה וכמה זמן זה ייקח.

במסיבת העיתונאים של המכון הבינלאומי למימון, IIF, שהוא האגוד הבינלאומית של חברות פיננסיות, הפציר יו"ר המכון יוסף אקרמן, שהוא יו"ר דויטשה בנק, לקבל החלטות נוספות להצלת המערכת. "מה שייעשה בימים הקרובים הוא בעל חשיבות עצומה.

נשיא סיטיבנק וויליאם רודס, שהוא חבר מועצת המנהלים של המכון, ציין כי לדעתו יהיו החלטות נוספות אשר יתקבלו בימים הקרובים, במסגרת מאמצי ההצלה של ממשלות ה-7-G. רודס לא פירט את מהות המהלכים הצפויים אך ידוע כי בקרב בנקאים וחברות פיננסיות גוברת הדרישה לערבות של ממשלות לעסקאות בין בנקאיות וגם לקידום מהיר של מסלקות של נגזרים הנמכרים מעבר לדלפק. רודס ציין כי מדובר במשבר החמור ביותר שהוא ראה בעולם הבנקאות ב-50 שנותיו בבנקאות.

אקרמן השמיע דברי ביקורת על ההחלטה לאפשר את קריסתה של ליהמן ברודרס וציין כי עד לאותו מועד היה נראה כי מידה מסויימת של יציבות החלה לחזור לשווקים, אך מאז אי האמון נסק, שוק האשראי ייבש והמרווחים העסקאות בין בנקאיים נסקו. מנכ"ל המכון צ'רלס דאלרה ציין כי על פי אומדנים המכון הכלכלה האמריקאית, אשר הייתה יציבה עד לא מזמן נכנסה בחודשיים האחרונים למצב של מיתון חריף.

יו"ר דוישטה גם קרא לשינויים מהותיים ותיאום גדול יותר בגופי רגולציה בעולם. לדבריו אחד מלקחי המשבר הוא הצורך בשינוים בתקנים החשבונאים ורגולטוריים המטפלים בשערוך של נכסים. "תקנות באזל II, הדרישות של מדידת ערך הוגן ודרישות המדידה של הערך בסיכון, פועלים ביחד באותו כיוון של העצמת ההשפעות של מחזור העסקים, ויש לשנות זאת" אמר אקרמן.