ג'ורג' סורוס: "יש סיכוי טוב שנקודת השפל שהשוק גלש אליה ביום שישי היתה התחתית"

"מובן שעדיין יהיו השלכות על הכלכלה הריאלית ובעקבות המשבר הצרכן האמריקני יפסיק להיות המנוע של הכלכלה הגלובלית, אבל לפחות המערכת הפיננסית, שהיתה מקור כל הבעיות, תתחיל להשתקם"

המיליארדר ג'ורג' סורוס אמר אתמול (א'), כי הסכמת שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, להלאמה חלקית של הבנקים בארה"ב, בניגוד לעמדה הראשונית של הממשל, היא צעד בכיוון הנכון, אך מתח ביקורת על הזמן שבזבז פולסון עד לגיבוש היזמה החדשה. סורוס דיבר בסמינר בכנס קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון ואף חזר על עמדתו בראיונות שנתן לאי.בי.סי. וסי.אן.אן. הוא אף פרסם מאמר בפייננשל טיימס על הדרך שבה צריך ממשל בוש לנהל את ההשקעות בבנקים שיבקשו את הסיוע הממשלתי.

להערכת סורוס, בנק ההשקעות מורגן סטנלי זקוק באופן דחוף לחבל הצלה."אני חושש, שזמן רב בוזבז (מאז שהנשיא חתם על חוק להקצאת 700 מיליארד דולר לחילוץ המערכת הבנקאית ר.ד)", אמר סורוס. "אבל אם פולסון יודיע עתה על תכנית הגיונית ויפעל על פיה, ולדעתי הוא זקוק לפעול מיידית בכיוון מורגן סטנלי, אזי השוק יתייצב ולממשל יהיה מספיק זמן ליישם את תכניתו".

סורוס סבור כי יש סיכוי טוב שנקודת השפל שהשוק גלש אליה ביום ו' האחרון היתה התחתית, אבל בתנאי שיינקטו באופן מיידי מספר צעדים כמו: הזרמת הון לבנקים, הקלות בשוק נדל"ן למגורים ורפורמות למערכת המשכנתאות תוך צמצום מספר העיקולים. "מובן שעדיין יהיו השלכות על הכלכלה הריאלית ובעקבות המשבר הצרכן האמריקני יפסיק להיות המנוע של הכלכלה הגלובלית, אבל לפחות המערכת הפיננסית, שהיתה מקור כל הבעיות, תתחיל להשתקם", אמר סורוס.

לטענתו התפיסה האורתודוכסית פשטה את הרגל: "התפיסה שהשווקים יכולים לתקן את עצמם ושממשלות אינן צריכות להתערב במהלכיהם, תפיסה שנתנה תנופה לגלובליזציה, לדה רגולציה וליצירת הנדסה פיננסית, כשלה. עם זאת הפתרון אינו עודף רגולציות, מפני ששיקולי הרגולטורים אינם טובים בהכרח מאלה של אנשי המגזר הפרטי, אלא יצירת רגולציות חכמות יותר. רגולציה שלא תפקח רק על תהליך אספקת הכסף אלא גם על שוק האשראי ועל מינופים", אמר.