מתכוננים למלחמה שהסתיימה

המלצות קרן המטבע לא יועילו למשבר, ויש בהן אחת שתכניס בנק בארץ לבעיה לא קלה

  1. המלצות הפורום הפיננסי העולמי, אם וכאשר ייושמו, לא יועילו למשבר הנוכחי ולא ייפתרו אותו. הסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה ומשתוללים באחו חסרי רסן.
    כעת מגיש פורום היציבות העולמי סט המלצות שאמור למנוע את המשבר הבא, בהנחה והוא יהיה דומה לנוכחי.
    אלא שלרוע המזל, העבר מלמד אותנו שמשברים באים מדי כמה שנים ואין האחד דומה למשנהו, כך שפורום המטבע העולמי מתכונן, כמאמר אותה קלישאה, למלחמה שהיתה.


  2. אל תטעו בהבנת המילים היפות שיוצאות מפי האנשים החכמים המנסים לנהל את המשבר. מאחורי שם הקוד "הורדת המינוף" מסתתרת הכרזה לא נוחה - אנחנו הולכים לקראת האטה עולמית, מדינות מסוימות רק יסבלו ממיתון ויש כאלה שיפלו למיתון עמוק. "הורדת מינוף" היא הביטוי המכובס לצמצום אשראי.
    הבנקים בהחלט יתחזקו מכך, אבל בצד השני יעמדו פירמות רבות שיגלו לפתע שהאשראי התייקר פלאים במקרה הטוב, ובמקרה הרע שפשוט אין אשראי. ומה תעשה פירמה כשמחיר ההון שלה מתייקר? תצמצם פעילות ותפטר עובדים. זה המיתון.


  3. בישראל לא התנפחה בועת אשראי בנקאי, ההשפעה עלינו תגיע דרך פעולת חוק הכלים השלובים. האשראי הבנקאי בישראל לא התנפח וגם איכותו עלתה בשנים האחרונות, לעומת זאת, האשראי החוץ בנקאי (המהווה כיום מחצית מכל האשראי העסקי במשק) התנפח מאוד ואיכותו לא אחידה.
    שוק ההון נסגר כבר לפני שני רבעונים להנפקות חדשות ומיחזור חובות.
    פירמות שזקוקות להון פונות כעת לבנקים ואלו כמו שאמרנו, ייקרו את האשראי במקרה הטוב, ובמקרה הרע לא נותנים את הכסף. במציאות כזו, פירמות חלשות יתמוטטו ויפשטו את הרגל.

    אין פלא לפיכך שאחרי חמש שנים רצופות שבהן נרשמה ירידה באבטלה, מעריכים בבנק ישראל כי בשנת 2009 האבטלה תעלה ותגיע ל-6.5%.


  4. בכוונת הרגולטורים בישראל לאמץ את מסקנות קרן המטבע. המלצה אחת תעשה הרבה רעש במערכת הבנקאית - הגדלת דרישות ההון מהבנקים לגבי מוצרים מגובי נכסים (ABS) למשל MBS. הגדלה זו תכריח חלק מהבנקים למכור מוצרים כאלו כי מחיר אחזקתם יהיה יקר מדי.
    אם יחולו דרישות אלו גם על MBS של פאני מיי ופרדי מאק, אזי לבנק דיסקונט, שמחזיק באג"ח כאלו בהיקף הגבוה מהונו העצמי, תהיה בעיה.

    המלצה אחרת - החלת פיקוח על חברות הדירוג היא בשורה לא נעימה לדורית סלינגר וגיל גזית מנכ"לי מעלות ומדרוג בהתאמה. הם יצטרכו בפעם הראשונה לתת דין וחשבון על הדירוגים שלהם, לעמוד בפני רגולטור ולהסביר לו וגם להיות הרבה יותר גלויים.

    מי יפקח? בנק ישראל יוותר על הכבוד לרשות ניירות ערך שחשופה כבר היום לביצועי חברות הדירוג דרך האג"חים הנסחרים בבורסה.