טרישה משחרר לחץ נוסף מהשוק: יסכים לקבל ני"ע בדירוג נמוך יותר כערבויות להלוואות שהוא נותן לבנקים המסחריים

כך הודיע הבנק המרכזי האירופאי בהצהרתתו היום - על רקע נסיונו לתת זריקת מרץ נוספת לבנקים המסחריים הסובלים ממחנק האשראי המתמשך ; ריבית הליבור על הדולר לשלושה חודשים ירדה ב-0.09% ל-4.55% - זה היום השלישי ברציפות

אמנם ריביות הליבור השונות יורדות גם היום (ד') על רקע תוכניות החילוץ הגלובליות לבנקים ברחבי העולם, אך בבנק המרכזי של אירופה לא קופאים על השמרים. בהצהרה כתובה הודיע הבנק המרכזי האירופאי היום, ברשותו של נשיא הבנק, ז'אן קלוד טרישה, הודיע הבנק כי יסכים לקבל ני"ע בדירוג נמוך יותר כערבונות כנגד הלוואות שהוא נותן לבנקים מסחריים.

ההגיון שעומד מאוחרי ההחלטה טמון במחנק האשראי המשתק את המערכת הפיננסית באירופה, על רקע המשבר הפיננסי בארה"ב, שבבסיסו התפוגגותו של האמון בין הבנקים המסחריים, ואי יכולתם בשל כך - לממן את פעילותם עקב מחסור באשראי.

מהלך שכזה, צפוי להקל על הבנקים לקחת הלוואות מהבנק המרכזי, שכן אלו יוכלו להציג כערבון לא רק ני"ע בדירוג גבוה, אלא גם כאלה המדורגים בדירוג נמוך. בנוסף לכך, הודיע הבנק המרכזי כי יסכים לקבל אג"ח וני"ע אחרים בדירוג נמוך יחסית כערבונות, גם אם הם לא נסחרים באירו, דולר, ליש"ט או ין - כל עוד אלו הונפקו במרחב האירו.

"קובעי המדיניות מנסים להקל על המוסדות הפיננסים השונים לרבות בנקים את הגישה למזומן", אמר ג'יימס ניקסון, כלכלן בכיר בבנק הצרפתי - סוסייטה ג'נרל. "יחד עם פעולות נוספות שכבר ננקטו במטרה להקל על מחנק האשראי - הרי שצעד שכזה עשוי להפיג מעט מן הדאגות של המשקיעים משהסיכון הכרוך בבעיית הנזילות של הבנקים, בכך שפעולות אלו מבטיחות כי תהיה לבנקים גישה זמינה לכסף מזומן, במידת הצורך", הוסיף.

בתוך כך, גם היום רשמו ריביות הליבור השונות ירידה על רקע הצעדים הללו, כמו על רקע העובדה כי הבנק המרכזי של אנגליה, הבנק המרכזי של שוויץ והבנק המרכזי של אירופה, הציעו לראשונה סכום בלתתי מוגבל של דולרים ללווים - לראשונה במהלך משולב שמטרתו להפשיר את הקיפאון השוק האשראי ובשוק הכסף.

כך למשל, הריבית על אשראי בין בנקאי ל-3 חודשים על הדולר ירדה זה היום השלישי - בעודה משלימה את הירידה הרצופה החדה ביותר שלה מזה כ-7 שבועות, כך עלה מנתוני סוכנות הבנקאות הבריטית (BBA). על פי נתוני הסוכנות, ירדה ריבית זו ב-0.09% ל-4.55% היום, כאשר הריבית המקבילה על אשראי בין בנקאי על האירו ירדה אף היא ל-5.18%, על רקע זה.