סרקוזי ייפגש עם בוש - יקרא לארה"ב "לייסד מחדש את השיטה הקפיטליסטית"

הפגישה תכשיר הקרקע לפיסגת 8 המדינות המתועשות ; מסלול לעימות בין אירופה לארה"ב: האירופים ידרשו שינוי יסודי בארכיטקטורה הפיננסית הגלובלית, הקמת מערכת פיקוח בינלאומית על בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים וביטול מקלטי מס ; ממשל בוש רומז: פיקוח גלובלי לא בא בחשבון

נשיא צרפת, ניקולא סארקוזי, ייפגש בשבת עם הנשיא ג'ורג' בוש בקמפ דייוויד כדי להכשיר את הקרקע לוועידת פסגה של שמונה המדינות המתועשות, כשברקע מסתמן עימות בין האיחוד הארופי לבין ארה"ב: האירופים יוזמים שינוי יסודי בארכיטקטורה הפיננסית הגלובלית ודורשים להקים מערכת פיקוח בינלאומית על בנקים ומוסדות פיננסים אחרים, בעוד שממשל בוש רומז, שפיקוח גלובלי לא בא בחשבון.

לפני צאתו לוושינגטון, חשף נשיא צרפת את המסר שישמיע לבוש: ועידת שמונה המתועשות צריכה "לייסד מחדש את השיטה הקפיטליסטית". סארקוזי, שמשמש כנשיא תורן של האיחוד האירופי, השמיע את ההצהרה בפגישה של מנהיגי האיחוד, שהסתיימה בבריסל ביום ה'. שמונה המתועשות (G-8) הן ארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, רוסיה ויפן.

מנהיגי האיחוד האירופי גיבשו עמדה אחידה, שקוראת למערכת רגולציות שתישען על תיאום גלובלי, לביטול מוחלט של כל מקלטי המס למיניהם ולמערכת תגמולים לבנקאי השקעות וסוחרי מניות, שלא תבוסס על מתן "פרסים" לנטילת סיכונים מופרזים.

המערכת הפיננסית הגלובלית הנוכחית מבוססת על הסכמי ברטון וודס, שקרויים על שם אתר קיט במדינת ניו-המפשיר, בארה"ב. ב-1944, לקראת סיום מלחמת העולם השניה, התכנסו באתר 44 בעלות הברית נגד גרמניה הנאצית והחליטו על ייסוד סדר כלכלי ופיננסי חדש לאחר תבוסתם הצפויה של הנאצים. במוקד הסדר הזה עומדים קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי והעוגן הפילוסופי שלו הוא הצורך לצמצם ככל האפשר חסמי סחר בין כל מדינות תבל, ולהקל על תנועת כספים בין המדינות.

כפי שמציין היום פרשן בוושינגטון פוסט, שינוי רדיקלי של המודל הכלכלי שמשרת את הקהילייה הבינלאומית זה יותר מ-60 שנים, בתוך פרק זמן כה קצר, עם כל כך הרבה שחקנים חדשים, היה מהווה אתגר משמעותי בכל תקופה. אך דווקא עכשיו האתגר הזה קשה שבעתיים בגלל רעש האדמה הפיננסי שמוסיף לזעזע את הבנקים והבורסות ברחבי תבל.

בעיה נוספת, לא פחות חמורה: הנשיא בוש, שיסיים את כהונתו בינואר 2009, נחשב "ברווז מקרטע", לא רק בגלל העובדה שנותרו לו כשלושה חודשי כהונה בלבד, אלא מפני שהוא, וארה"ב, איבדו כמעט את כל אמינותם על רקע המלחמה בעיראק והגילויים על הטיעונים הכוזבים שהתניעו את כניסת ארה"ב לזירה העיראקית. יתר על כן, בעולם כולו, וביחוד באירופה, יש הסכמה שהסערה הנוכחית נובעת מחוליי הגרסה האמריקנית של השיטה הקפיטליסטית.

החלטת האיחוד האירופי לדחוף להקמת מערכת פיננסית חדשה ולשלוח את סארקוזי בדחיפות לוושינגטון כדי להעביר את המסר לבית הלבן משקפים את הביטחון העצמי של האיחוד ואת שאיפתה של אירופה לגבש לעצמה עמדת מנהיגות נוכח מה שנתפס כשקיעה אמריקנית. סארקוזי עצמו הדגיש את התפיסה האירופית, שלזמן יש חשיבות: "אירופה רוצה שפסגת שמונה המתועשות תיערך לפני סוף השנה; אירופה רוצה זאת, אירופה דורשת זאת, אירופה תקבל את מבוקשתה". בינתיים טרם נקבעו מועד או מיקום לפסגה המתוכננת.

סארקוזי אמר, כי העצבנות הנמשכת בשווקים מראה בבירור, שמהירות ותעוזה של מנהיגי תבל הם בדיוק התרופה שהעולם זקוק לה עכשיו. "אין לנו שום זכות להחמיץ את ההזדמנות להקים מערכת פיננסית חדשה למאה ה-21; אין לנו זכות להניח להזדמנות הזו לחמוק מידינו".

סגן דובר הבית הלבן, טוני פראטו, אמר ביום ה', כי "כל רעיון טוב" ייבחן בפסגה המתוכננת. אולם קודם לכן אמר פראטו, שכל יזמה שתיבחן בפסגה לא תוכל להגביל זרימת סחורות והשקעות ברחבי תבל. ובוש עצמו אמר, כי "בטווח הארוך, אחת הדרכים הטובות ביותר לשקם את האמון בכלכלה הגלובלית היא לשמור על פתיחות השווקים להשקעות ולסחר".


.