חברות הפסיכומטרי עשויות להסכים להחזר כספי ללקוחות שביטלו השתתפותם בקורסים

מדובר בהצעה להחזר של עד 40% מעלות שליש הקורס ; הצעה נוספת שתעלה לדיון בשבוע הבא בוועדת החינוך היא של ח"כ שלום להחזר של עד 60%

מנכ"לי החברות המובילות בשוק ההכנה לפסיכומטרי, קבוצת קידום (קידום לך תצטיין ולחמן) ויואל גבע, מוכנות לראשונה להחזר כספים של עד 40% מעלות הקורסים (בעלות של מאות עד אלפי שקלים) לתלמידים שביטלו את השתתפותם עד שליש הקורס. מדובר בשוק של כ-70 אלף נבחנים בשנה, כשעלויות הקורס נעות בין 1,500 שקל לכ-7,800 שקל. עד היום המדיניות הרשמית הייתה כי "אין החזרים" על ביטול השתתפות, אם כי קיימות אפשרויות זיכוי מסוימות, המשתנות בין חברה לחברה.

בשבוע הבא צפויה ועדת החינוך של הכנסת לדון בהצעת החוק של ח"כ סילבן שלום (ליכוד) להסדרת פעילות מכוני הפסיכומטרי, הקובעת פיצוי בשיעורים גבוהים הרבה יותר למבטלי הקורס (החזר של 60% למבטלים עד שליש המפגשים והחזר של 90% מהכסף עד למפגש השני).

ההצעה של שלום מול זו של תירוש

שלום סבור שכיוון שמדובר בשוק הניזון בעיקר מכספי מדינה, והמשולם בחלקו הגדול מ"קרן הפקדון לחיילים משוחררים", יש מקום להסדרה חוקית של השוק "הפרוץ", לדעתו. עו"ד עינת ברכה מ"אמון הציבור" ומיוזמי הצעת החוק, טוענת כי "הצעת החוק של שלום משקפת את העקרון הנכון. זה ענף שהמדינה מממנת אותו והוא לא יכול להמשיך ולהתנהל בלא פיקוח על המחירים בתחום דמי הביטול".

הנזק המוערך לפעילות החברות הגדולות בתחום נע בין מאות אלפי שקלים לכמיליון שקל לחברה. הח"כית רונית תירוש ניסחה לאחרונה הצעת פשרה שתוצג בדיון בנושא בוועדת החינוך של הכנסת. מדובר בהצעה שגובשה בתיאום עם אחדים ממכוני הפסיכומטרי הגדולים ועיקריה הם כי ביטול עד 7 ימים לפני פתיחת הקורס תעלה ללקוח עד 10% ממחיר הקורס; חיוב על ביטול עד 24 שעות לפני פתיחת הקורס לא יעלה על 25% מעלותו; וביטול עד תום שליש המפגשים יזכה את המבטל רק ב-40% מכספו.

איילה עמיאל, מנכ"ל קבוצת קידום (קידום לך תצטיין ולחמן), השולטת ברוב שוק ההכנות לפסיכומטרי (פרטי ומוסדי יחד), הבהירה ל"גלובס" כי "מבחינתנו הפגיעה היא מאוד משמעותית. מרגע שנפתח קורס, אנחנו כבר מחוייבים ב-90% מההוצאות שלו. אי הוודאות שנובעת ממדיניות הביטולים של הצעת החוק היא קשה מאוד.

"שני ביטולים כאלה יכולים להפוך קורס, במיוחד באזור הפריפריה, מרווחי להפסדי", אמרה.

עמיאל הוסיפה עוד כי "הפעילות שלנו בפריפריה מסייעת לאוכלוסיה נגישות גבוהה יותר להשכלה הגבוהה. כל מהלך של התערבות יפגע בפריפריה, שם עלויות התפעול הרבה יותר גבוהות. המהלך הפרו-צרכני צריך להיות מאוזן עם האיתנות הכלכלית של החברות. אף אחד לא יצא נשכר מכך שחברות יפשטו רגל". לדבריה, "מדובר בשוק מאוד תחרותי ומסודר, התערבות היא צעד מאוד חזק שכמעט ולא נדרש פה". גם אוסנת הבר-קוטון, מנכ"לית רשת אנקורי, ציינה כי "אם יפגעו בנו בצורה כזאת, לא נוכל לפתוח את הקורסים בפריפריה. במקומות כמו מעלות, שדרות, יוקנעם, זה לא יהיה כלכלי. עם הצעת הפשרה של תירוש נוכל לחיות".

גם ביואל גבע, בעלי חברה נוספת המובילה בתחום ההכנה לפסיכומטרי, אישרו ל"גלובס" את נכונות החברה לקבל את 'פשרת תירוש' בעניין. לטענתו, הגמשת מדיניות הביטולים עלולה להביא להעלאת מחירים. "ביטול אחרי שהקורס התחיל מעמיד אותנו בבעיה. ברגע שנצטרך להחזיר כמעט את כל הרווח, לא נוכל להמשיך לעבוד באותם תעריפים. מה שיקרה זה שכל עם ישראל ישלם יותר". מכון היי-קיו סרב להתיחס להצעת תירוש, בטענה שכבר הגמיש את מדיניות החזרי הכספים על ביטולים.

יו"ר ועדת החינוך: יש להגן על הצרכן

מלשכתו של ח"כ שלום נמסר כי המספרים שהוצגו בהצעת הפשרה של תירוש אינם מקובלים עליו. עם זאת, עצם נכונות חברות הפסיכומטרי לתת החזרים על ביטולים היא כבר התקדמות בנושא.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, הרב מיכאל מלכיאור, שפועל לאחד את הצעת החוק של ח"כ שלום עם הצעה נוספת של ח"כ אלכס מילר בתחום, אמר כי "אני מאוד מקווה שנגיע להסכמות עם ח"כ שלום ועם כל הגורמים. יש כאן עניין של חופש העיסוק, אבל יחד עם זה, אנו רוצים להגן על הצרכן שהוא בדרך כלל חייל משוחרר ושהמדינה משלמת חלק ניכר מהכסף ללימודים.

"אני חייב לומר, שכל שלמדתי יותר ויותר על השוק, הגעתי למסקנה שיש לבטל את הפסיכומטרי. כבר גיבשתי הצעת חוק בעניין, השאלה היא מה תהיה האלטרנטיבה".