משרד הבריאות: כשלים חמורים כתוצאה מהפרטת שירותי הבריאות בבתי הספר

יותר מ-20 אלף תלמידים הלומדים בכיתות א', ב' ו-ח' לא קיבלו חיסונים חיוניים כנגד חצבת, אדמת, שיתוק ילדים, חזרת, שעלת, דיפתריה וטטנוס

מעל ל-20 אלף תלמידים הלומדים בכיתות א', ב' ו-ח' לא קיבלו חיסונים חיוניים כנגד חצבת, אדמת, שיתוק ילדים, חזרת, שעלת, דיפתריה וטטנוס. כך עולה מדו"ח של משרד הבריאות המסכם שנה ראשונה להפרטת שירות אחיות בתי הספר. לטענת מומחים בתחום, אי חיסונם של התלמידים עלול להביא להתפרצותן של מחלות קשות, כפי שלא התפרצו מזה שנים.

משרד הבריאות, שהסכים לפני למעלה משנה להעביר את השירות הרפואי לתלמידים לידי עמותה פרטית בשם "האגודה לבריאות הציבור", לא התכוון לפרסם את הדו"ח לידיעת הציבור, אולם הדבר הודלף על ידי גורמים שסברו כי תוצאות הדו"ח מוכיחות כי ההפרטה נכשלה.

במערכת הבריאות מעולם לא התלהבו מהפרטת השירות לתלמידים, אולם ראשי המשרד נאלצו להסכים למהלך לאחר שמשרד האוצר "ייבש" את תקציב אחיות בתי הספר ולא מילא תקנים חסרים. ערב ההפרטה, כרבע מהתלמידים לא זכו לחיסון, מה שהאיץ את המהלך למרות ההסתייגויות במשרד הבריאות.

על פי ממצאי הדו"ח, שחובר על ידי ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר איתמר גרוטו, נמצאו מקרים של ציוד שפג תוקפו, אחסון חיסונים בניגוד לנהלים אפילו במקררים הפרטיים שבבתי האחיות, בעיות רישום ומעקב ועוד. במקרה אחד בבית ספר בגבעתיים, הוזרקו לתלמידים מים במקום חיסון. עוד נמצא כי לא התבצעו כל בדיקות הרופא כפי שדרשו הנהלים.

"השירות, גם במיטבו, ניתן ללא ראיה מערכתית, ללא רצף טיפולי וללא תמונה כוללת על מצב התלמידים וללא אחות קבועה בכל בית ספר", כתב בדו"ח ד"ר גרוטו.

באגודה לבריאות הציבור טענו היום כי הם דווקא עמדו ביעד החיסונים ואף הצילו את מדינת ישראל מהמצב הקשה בו עמדה ערב ההפרטה. במועצה לשלום הילד, בראשות המנכ"ל יצחק קדמן, מסרו כי יש להפסיק את הפרטת השירות לתלמיד, שדומה ל"ניסויים בבני אדם". ממשרד הבריאות נמסר: "נמשיך במתן הנחיות לשיפור שירותי בריאות התלמיד הניתנים על ידי האגודה לבריאות הציבור, בין היתר על בסיס הממצאים המפורטים בדו"ח".