המיליונר התורן

מנבר, גוסינסקי, גאידמק, דורסמן... מיליונרים באים והולכים לליגת העל בכדורסל, מצליחים או נכשלים, אבל תמיד עוזבים. העונה הגיע תורו של המיליונר היהודי-אמריקני ג'ף רוזן, שהעמיד תקציב שיא של 2.5 מיליון דולר למכבי חיפה כדי שתתמודד ראש בראש עם מכבי ת"א. "אנחנו מחפשים לקנות בישראל גם קבוצת כדורעף, בייסבול או קבוצת מעודדות", אומר האיש שעשה את רוב הונו מחברת צעצועים. לפחות לפי ההיסטוריה הקצרה, יש סיכוי גדול שגם חיפה "היט" תגמור בסוף כמו צעצוע ישן

מה משותף לנחום מנבר, ולדימיר גוסינסקי, ארקדי גאידמק ומיקי דורסמן? כולם מיליונרים שרכשו, או החזיקו אחוזים נכבדים, מקבוצות ליגת העל בכדורסל, ונעלמו לעומת שבאו כשהם משאירים אחריהם קבוצות מפורקות ואוהדים שבורי לב. מנבר אפילו עשה את זה פעמיים (עם הפועל חולון ב-1995 ועם הפועל ירושלים ב-1996), לפני שנכנס לכלא.

לגוסינסקי נמאס מההנהלה של הפועל ת"א אחרי שלוש שנים, לגאידמק הספיקו שנתיים בהן דחף כסף לידיים של דני קליין. ודורסמן... אח, דורסמן. רכש את קבוצת נעוריו הפועל חולון לפני 6 שנים, ואחרי אליפות היסטורית הותיר אחריו השנה מועדון מרוסק שבקושי הצליח לגייס תקציב מינימום לפעילות.

קשה להאשים את הקבוצות שרצות פעם אחר פעם לזרועותיו החמימות של מיליונר כזה אחר, שברוב המקרים מציל אותן, או לפחות מסייע להן לנסות להחזיר עטרה ליושנה. לא אומרים לא למי שמציע כסף.

כך גם השנה קיבלה ליגת העל את המיליונר התורן שלה. הפעם מדובר בג'ף רוזן, יהודי-אמריקני שחי בפלורידה, והבעלים של חברת הבידור, הספורט והטלוויזיה "טרייאנגל" שבסיסה במיאמי ושמעסיקה כ-50 עובדים. רוזן ואחיו בארי, מפיק סרטים שעובד עם רשתות הטלוויזיה הגדולות CBS ו-TNT והיה מיוצרי סרט הפעולה "זורו" והקומדיה "אקדמיה לשוטרים", רכשו בקיץ שעבר באמצעות החברה את מכבי חיפה, והעמידו תקציב של כ-700 אלף דולר שהספיק לירוקים כדי להעפיל לליגת העל.

הפועל ת"א התישה גם אותו

לאחר ההעפלה החליט ג'ף - שמשמש כנשיא מכבי חיפה (תקרא השנה "היט") מתוקף תפקידו כאחראי על תחום הספורט בטרייאנגל - להגדיל העונה את תקציב הקבוצה ביותר מפי שלושה. במסיבת פתיחת העונה שערכה הקבוצה בשבוע שעבר, היא הודיעה שהתקציב יעמוד השנה על כ-2.5 מיליון דולר. לא מעט בזכות אותו דורסמן, שהוכיח אשתקד שאפשר לקחת אליפות ממכבי גם עם תקציב שנתי של כ-3 מיליון דולר. הכסף העונה עזר לבנות סגל רחב ולהחתים ישראלים מוכחים (קוז'יקרו, משה מזרחי שחזר מצרפת) אמריקנים עם ניסיון אירופאי (בי.ג'י מקי שהגיע מאיטליה, דורון פרקינס שהגיע מבלגיה), וגם פוטנציאל מבטיח כמו דבון ג'פרסון, פאוור פורוורד בן 21 ממכללת USC שעזב את המכללה מוקדם מדי (אחרי שנה אחת בלבד) לטובת דראפט ה-NBA.

סגל רחב לעונה הנוכחית זה כמובן טוב ויפה, אבל מה יבטיח שרוזן לא ינהג כמו קודמיו בליגת העל וינטוש את חיפה רגע לאחר שתצליח? האמת, כלום מלבד המילה שלו. "חיפה היתה הקבוצה הנכונה, בזמן הנכון ועם הסיבות הנכונות כדי שניכנס להשקיע בה", אומר ל"גלובס" רוזן, שהתחייב על פי דובר הקבוצה, טל אבריאל, להשקיע בחיפה עוד שלוש שנים לפחות. אם להסתמך על פועלו של רוזן בישראל עד היום (הוא ממקימי ליגת הבייסבול הישראלית ותורם לבתי חולים בארץ), העסקים שביצע כאן (רכש לשנתיים ב-100 אלף דולר את זכויות השידור באינטרנט לצפון אמריקה של ליגת העל) והמשאים ומתנים שערך (רצה לרכוש לפני חיפה את קבוצת הכדורסל הפועל ת"א עמוסת החובות, אולם חזר בו כי "זה היה קשה, מורכב ופרובלמטי", כדבריו), יש סיכוי שהמיליונר הזה לא ייעלם כל כך מהר.

"אנחנו מחפשים עוד השקעות בישראל בתחום הספורט ואופרציות הבידור", אומר לנו רוזן.

* משהו ספציפי?

"קבוצת כדורעף, קבוצת בייסבול ואולי קבוצת מעודדות".

כמה כסף אתם מיעדים לכך?

"לא הגדרנו סכום מדויק".

גם קבוצת בייסבול סינית

טרייאנגל של האחים רוזן הוקמה ב-2006, כשנתיים לאחר שהם רשמו אקזיט נאה כשמכרו את חברת הצעצועים "רוז ארט", שהיתה בבעלותם במשך 15 שנה, ל"מגה ברנדס" הקנדית. על פי האתר של טרייאנגל, "רוז ארט" מכרה צעצועים ערב המיזוג בהיקף שנתי של 300 מיליון דולר. הפרמיה שקיבלו האחים תמורת החברה שבה עבדו במשך 30 שנה לא ידועה, אך לדברי ג'ף מדובר ב"עסקה שבה היו מעורבים הרבה מזומנים".

לאחר המכירה התפנו שני המיליונרים להקים את החברה שתשלב את כל מה שהם אוהבים - ספורט, סרטים וטלוויזיה. זרוע הבידור של החברה מפיקה סדרות ופרסומות, ונותנת שורה של שירותי מדיה. זרוע הספורט רכשה קבוצת בייסבול סינית חצי מקצוענית (הונג קונג דראגונפלייס), הצטרפה לקבוצה שמארגנת ומשקיעה בליגת הבייסבול הישראלית, וכאמור רכשה את מכבי חיפה. במקביל היא הקימה סוכנות לייצוג ספורטאים ונכנסה כשותפה באתר הסקאוטינג Scouting4u.com, שמנוהל על ידי מיקי גורקה (עוזרו של מאמן חיפה, אבי אשכנזי).

כדי לנהל אופרציה טרנס אטלנטית כזאת, רוזן משתמש, לפחות בכל מה שקשור לישראל, ביד ימינו בטרייאנגל שאותו מינה לסגן נשיא מכבי חיפה, ג'ו אלמודובר (אין קשר לבימאי הספרדי...). אלמודובר נמוך הקומה והאנרגטי מתרוצץ על קו ארה"ב ישראל, ומנהל כאן את העניינים עבור הבוס הגדול. כך למשל הוא מוגדר על ידי גורמים בשוק הכדורסל בישראל כאיש החזק היום בחיפה ("זה שסוגרים איתו חוזים"), לאחר שהיו"ר הקודם של הקבוצה ששידך בין רוזן לחיפה, אילן בק יו"ר חברת הביטוח AON ישראל, התפטר בתחילת הקיץ לאור מחלוקות עם הבעלים. בחיפה לא אוהבים לדבר על מה שקרה, אבל ההערכות הן שבק לא התלהב שאלמודובר היה מעורב בכל פרט ופרט במועדון.

למרות האסרטיביות של אלמודובר, רוזן לא מנהל את העסקים כאן רק בשלט רחוק. הוא מתעדכן תדיר בנעשה בארץ, מבקש שיתרגמו לו כל מילה שנכתבת עליו ועל מכבי חיפה בעיתונים, ואף מנהל מדי פעם שיחות עם הצוות המקצועי והניהולי של הקבוצה. "אני מקווה להגיע השנה לישראל ככל שיתאפשר לי", אומר רוזן, "אבל מבחינתי יש לנו צוות שינהל עבורנו כאן את העניינים".

הבא בתור בבקשה - גם לנתניה יש כבר מיליונר משלה

מיליונרים יהודים אמריקנים שמשקיעים בקבוצת כדורסל ישראליות יש גם בליגה הלאומית - דייויד קולבורן (51), שרכש בקיץ שעבר את הקבוצה המאוחדת של נתניה, וקיווה לשחק איתה בליגת העל כבר השנה. נתניה נכשלה במאבקי העלייה, וקולבורן נאלץ לדחות את התוכניות לפחות בעוד עונה.

עם זאת, לקולבורן כנראה לא היתה הקיץ הרבה סבלנות לחכות עוד שנה כדי להיות עם קבוצה בליגת העל, ובמהלכו הוא בחן אפשרות להיכנס כמשקיע בהפועל חולון של דורסמן. הרעיון ירד בסופו של דבר מהפרק, וקולבורן החליט להמשיך עם נתניה שתקרא השנה אליצור מכבי "ברק" נתניה.