המחוזי: הכללת עדות שמיעה בתצהיר תפחית ממשקלו - אך לא תצדיק את מחיקתה

ההחלטה החדשנית של השופט אלכס קיסרי נומקה במגמה להעביר את הדגש משאלת קבילותן של ראיות למבחן מהותי הדן באמינותן ובמשקלן

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה בקשה למחוק סעיפים מסוימים בתצהירי עדות ראשית, וכן למחוק חלקים שנכללו בחוות-דעת של מומחה, למרות שמדובר בעדות שמיעה שאינה קבילה כראיה. ההחלטה החדשנית נומקה במגמת הפסיקה להעביר את הדגש משאלת קבילותן של ראיות, למבחן מהותי הדן באמינותן ובמשקלן.

ההחלטה ניתנה במסגרת תביעה בסך 50 מיליון שקל שהגישה תעש נגד חברת החשמל, בטענה להפרת הסכם לאספקת מסדרי "GIS" (מערכות מתוחכמות במערכת הולכת חשמל). חברת חשמל ביקשה את מחיקת החלקים מהתצהיר ומחוות-דעת המומחה, בנימוק שלא נכתבו מידיעתם האישית של המצהירים, כנדרש, ומשכך הם מהווים עדות שמועה.

השופט אלכס קיסרי ציין כי אמנם "תצהירי העדים המיועדים כוללים אמירות שונות שנראה כי תוכנן אינו בגדר ידיעתם האישית של אותם עדים, ובדומה לכך צורפו לתצהיריהם מסמכים שלמקראם ברור כי הם לא נערכו על-ידי העדים והאמור בהם גם הוא אינו בגדר ידיעתם האישית". לכן, קבע כי הם בגדר עדות מפי השמועה, שלגביה חל כלל הפסילה השולל את קבילותם כראיה.

ואולם, הוא קיבל את טענת תעש, לפיה משקלו של כלל הפסילה מתמעט והולך בשנים האחרונות וקיימת מגמה של מעבר מקבילות הראיה למשקלה. "ניכר הדבר שגישה זו, של צמצום ככל האפשר של איסורי הקבילות, היא המגמה הנוכחית של הפסיקה ולאורה יש לנהוג", ציין.

מניעת שיבוש

קיסרי, שמונה לשפיטה לפני כשנה אחרי 30 שנות עריכת דין, הוסיף גם טעם מעשי לעמדתו. "בניגוד למצב שבו נמסרת עדות ראשית בעל-פה, וניתן להתנגד תוך כדי החקירה הראשית לשאלה מסוימת המוצגת לעד או למסמך שאותו מבקש בעל דין להציג, הרי שכאשר מוגשות עדויות ראשיות בתצהירים, אזי מחיקת חלקים מתצהירים של עדים עלולה להביא לתוצאה שהעדות תהיה חלקית, בלתי ברורה ובלתי סדורה וכתוצאה מכך עלול להיגרם שיבוש של ממש בניהול ההליך המשפטי", ציין.

השופט קיסרי ציין כי תצהירי עדות ראשית מנוסחים לרוב על-ידי עורכי הדין ולכן "במקרים רבים העדות הנמסרת באמצעות התצהיר אינה רק גרסתו העובדתית של העד כי אם מסכת שלמה של טענות עובדתיות ומשפטיות שנוסחה כמיטב כישרונו של עורך הדין". לכן, לדבריו, על השופט לבחון את תוכן התצהיר במשנה זהירות "ותוך נקיטת גישה ספקנית וביקורתית לנאמר בו" וכך תשתלב גישה זו עם המגמה להסיט את תשומת הלב למשקל העדות.

טעם פרקטי נוסף הוא ש"בסכסוכים אזרחיים, שמורכבותם ללא ספק הולכת וגדלה, יהיה זה בלתי מעשי בעליל ליישם כללי איסור קבילות שנקבעו במשפט האנגלי לפני 200 שנה ויותר". לדברי השופט, יישום דווקני של הכלל האוסר עדות מפי השמועה, היה מביא לכך שלשם הוכחת תביעתה של תעש או הגנתה של חברת החשמל, היה צורך בשמיעת עשרות עדים שהיו צריכים להעיד במשך ימי דיונים רבים.

קיסרי סירב גם ל"צנזר" חלקים מחוות דעת המומחה, בנימוק שתעש תוכל במהלך המשפט לנסות ולהוכיח את הטענות העובדתיות שבבסיס חוות-דעתו, ואם לא תצליח, תהפוך חוות-הדעת לבעלת ערך אקדמי גרידא. (בש"א 9515/08).