שוק העבודה מרגיש היטב את המשבר: צלילה של 30% בביקוש למנהלים בספטמבר

גלובס tv תחום הפיננסים ושוק ההון רשם בספטמבר האחרון ירידה של 15.2% בביקוש, וההערכות הן כי מגמת הירידה בביקוש לעובדים בתחום תימשך ואולי אף תחריף ; מנכ"לית Jobinfo: "המעסיקים מנסים להציע היום רמות שכר נמוכות יותר" ; אמדוקס מפטרת 500 עובדים - 200 מהם בישראל

המשבר העולמי נותן את אותותיו בשוק העבודה הישראלי כבר בבחינת נתוני חודש ספטמבר האחרון ובסיכום הרבעון השלישי לשנת 2008. על פי מדד מנפאואר פרופשיונל, ירידות חדות נרשמו בביקוש לעובדים כמעט בכל התחומים, למעט בתחום השיווק והמכירות תחום שצומח באופן מסורתי בזמן מיתון, בשל הקשיים במכירות.

כך למשל, הביקוש לעובדים בתפקידי ניהול צנח בספטמבר האחרון ב-29.8% לעומת ספטמבר 2007. גם בסיכום הרבעון השלישי נרשמה ירידה תלולה, בשיעור של 25.5%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

"חוסר הוודאות וסימני ההאטה מובילים בין השאר להקפאת משרות בכירות", מסבירה שלי סער, מנכ"ל מנפאואר פרופשיונל. בנוסף, סער טוענת כי "עובדים בכירים נוטים להישאר בתפקידיהם בתקופות כאלו, ולא לבצע שינויים בקריירה".

גם תחום משאבי האנוש, האחראי על גיוסי העובדים וכמי שנחשב לראשון שגדל בזמן צמיחה ולראשון שנפגע בזמן האטה ומיתון, נמצא בצניחה. הביקוש לעובדים בספטמבר האחרון ירד ב-23.4% בהשוואה לספטמבר אשתקד, ואילו בסיכום הרבעון השלישי לשנת 2008 נרשמה ירידה של 19.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. למרות זאת, בהשוואה לרבעון השני של 2008, נרשמה ירידה מתונה של 1.5%.

סער מציינת כי בתחום משאבי האנוש כבר פוטרו עובדים בעקבות ההאטה, אולם ייתכן כי ההתייצבות ברבעון האחרון מצביעה על עצירת מגמת הפיטורים בתחום.

תחום הפיננסים ושוק ההון רשם בספטמבר האחרון ירידה של 15.2% בביקוש לעובדים לעומת ספטמבר 2008, כאשר בסיכום הרבעון השלישי נרשמה ירידה של 8.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ואולם, הדיווחים על פיטורים שכבר החלו בבתי ההשקעות בארץ ולנוכח העובדה כי המשבר העולמי הוא בבסיסו משבר פיננסי, ההערכות הן כי מגמת הירידה בביקוש לעובדים בתחום תימשך ואולי אף תחריף ברבעון האחרון של השנה.

הביקוש לעובדי תפעול ושרשרת האספקה ירד בספטמבר האחרון ב-11.5% לעומת ספטמבר אשתקד. בסיכום הרבעון השלישי נרשמה ירידה של 8.9% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2007. למרות זאת, בהשוואה לרבעון השני השנה, מדובר בעלייה של 1.1%.

התחום היחידי שמציג עליות בביקוש לעובדים הוא תחום השיווק והמכירות. בספטמבר האחרון נרשמה עלייה של 4.1% לעומת ספטמבר 2007, ועלייה של 0.4% ברבעון השלישי, לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בהשוואה לרבעון השני של 2008 נרשמה עלייה של 7.3%, מה שמעיד על מגמת עלייה בביקוש לעובדים בתחום. "בתקופות של האטה קיימת עלייה בביקוש לעובדים בתחום השיווק והמכירות, שכן החברות נלחמות בעוצמה חזקה יותר על נתחי השוק המצטמצמים", מסבירה סער. עם זאת, היא מסייגת כי לפחות חלק מהעלייה בביקוש ניתן לייחס לתקופת החגים, שדורשת באופן טבעי יותר עובדי מכירות.