על רקע העיכוב במציאת מימון לתוכנית החירום: ניסיון נוסף לקדם את כניסת היצרנים הפרטיים למשק החשמל

הרשות לחשמל השלימה קביעת הרגולציה ואמות המידה ליצרנים הפרטיים, ועד סוף החודש ייקבעו התעריפים החדשים ; הערכות במשק האנרגיה: הרשות תאשר ליזמים תעריפים גבוהים יותר

בשורה ליצרנים הפרטיים: על רקע העיכוב הנמשך במציאת מימון לתוכנית החירום במשק החשמל, נעשה ניסיון נוסף להאיץ את כניסת היצרנים הפרטיים למשק החשמל.

דירקטוריון הרשות לחשמל אישר אמש (א') סופית את אמות המידה המתוקנות להסדרת פעילותם של יצרנים פרטיים במשק החשמל. הרשות הודיעה עוד כי עד סוף החודש יפורסמו גם התעריפים המתוקנים להקמת תחנות כוח פרטיות, ובכך תושלם קביעת הרגולציה ליצרנים הפרטיים.

החלטת הרשות חלה על בעלי רישיונות ייצור פרטי בטכנולוגיה קונבנציונאלית, אגירה שאובה, קוגנרציה ומתחדשת, למעט יצרן עצמי. ההחלטה רלוונטית גם לבעלי רישיונות מותנים שטרם קיבלו אישור תעריפי.

עפ"י הערכות במשק האנרגיה, הרשות צפויה להכיר ליצרנים הפרטיים בתשואה גבוה יותר על ההון ממה שהסכימה בעבר, שמשמעותה תעריפים גבוהים יותר.

החלטת הרשות מתבססת על עבודת ועדה בראשות רו"ח שחר הררי, המכהן כדירקטור ברשות, שבחנה שינויים לאמות המידה והתעריפים, בעקבות טענות הבנקים והיצרנים הפרטיים כי לא ניתן לממן פרויקטים ברגולציה הקיימת.

ההסדרה החדשה נועדה לתת מענה לחוסר הוודאות בקרב הבנקים באשר לתשלומים שיגיעו ליצרני החשמל הפרטיים, וכן להכריע במחלוקות עקרוניות שיתעוררו הסכמים בין חברת החשמל ליזמים בהסכמים ביניהם.

כפי שפורסם ב"גלובס", אחד השינויים המהותיים שעליו המליץ הצוות הוא שתקלות הקשורות לאספקת הגז הטבעי ייחשבו בהתאם לאמות מידה מסוימות כ"כוח עליון", דבר שיאפשר ליצרנים הפרטיים לקבל החזר בתעריפים אם ייאלצו להשתמש בסולר, שעלותו גבוהה יותר.

בנוסף קבעה לראשונה הרשות מנגנון ארוך טווח שנועד להבטיח ליצרנים פרטיים כי העברת הכספים מחברת החשמל אל היצרן הפרטי תהיה מובטחת באופן שוטף זאת ללא קשר למצבה הכספי של חברת החשמל.

ההסדרה קובעת כי אם חברת החשמל לא תוכל לעמוד בתשלומים השוטפים, קרן ייעודית תאפשר מימון מיידי ליצרן.

בוועדה שמינתה הרשות היו חברים גם רישאר בן חיים, סמנכ"ל הכספים בחברת נמלי ישראל, המכהן כדירקטור ברשות, אבי טייטלמן, יועץ בכיר ברשות, ערן פולק, נציג אגף התקציבים באוצר, ועו"ד אורית פרקש, המכהנת כיועצת המשפטית ברשות.

הועדה נעזרה ביועצים מהסקטור הפרטי בהם עו"ד צלי שלו, רו"ח שחר זיו ומשה חביב ממשרד זיו האפט BDO, ורו"ח ורדה שטרן, מנהלת מחלקת מימון פרויקטים בחברת גיזה.

אמנון שפירה, יו"ר הרשות, אמר כי החלטת הרשות היא תוצאה של עבודה מאומצת של חברי מליאת הרשות. לדבריו, "לאחר סיום ההסדרה הנוכחית וקבלת ההחלטות בנושא התעריפים למתקנים קונבנציונאליים, אנו במצב בו ליצרנים יש ודאות ויכולת לקדם את פעילותם ולהגיע לסגירות פיננסיות. הרשות הלכה כברת דרך ונתנה הגנות משמעותיות ליזמות הפרטית שבתחילת דרכה וזאת מתוך כוונה אמיתית לראותם משתלבים במשק החשמל. שפירה הדגיש את החשיבות בהגעה להסכמים וחתימות על הסכמי גז בהיותם גורם מהותי בהצלחת שילובם של יצרנים פרטיים.