מסתמן: מפעיל MVNO סלולרי - לא ב-2009

ניסיון העבר מלמד כי שימוע בנושא כזה, אם יוחלט שאכן צריך שימוע, יכול לקחת חודשים ארוכים - מכיוון שפרסומו גורר בקשה מהמפעילים לארכה, שאחריה לומד המשרד מחדש את התגובות

כניסת מפעילי סלולר חדשים על גבי טכנולוגיית MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי) לא נראית באופק. ההתחייבות של משרד התקשורת להוציא לפועל את נושא ה-MVNO בשנה הבאה, כאמצעי להגברת התחרות בשוק הסלולר, צפויה להידחות לזמן לא מוגדר לאור העובדה שהמשרד יחויב לפרסם שימוע כדי לקבל את עמדות חברות התקשורת ואולי אף את עמדות הציבור.

ניסיון העבר מלמד כי שימוע בנושא כזה, במידה ויוחלט שאכן צריך שימוע, יכול לקחת חודשים ארוכים, מכיוון שפרסומו גורר בקשה מהמפעילים לארכה, שאחריה לומד המשרד מחדש את התגובות. במידה ויתברר כי דרושים שינויים בעקבות תגובות המפעילים, ייתכן והמשרד ייערך לשימוע נוסף, תלוי בהחלטת הייעוץ המשפטי במשרד התקשורת.

בשורה התחתונה, הסאגה של פרסום השימוע בנושא ה-MVNO צפויה להביא לכך שספק רב אם ב-2009 יוקצו רישיונות למפעילים חדשים, וכנראה שחלון ההזדמנויות הצר למפעילים כאלה, חלון שממילא היה בעייתי לנוכח מאפייני השוק המקומי, הולך ונעלם. יתרה מזאת, הבחירות שבפתח מעמידות בספק את יכולתו של השר אריאל אטיאס לקבל החלטות מהותיות בנושא בתקופת המעבר עד לבחירתה של ממשלה חדשה.

בנוסף, נודע ל"גלובס" כי משרד התקשורת קיבל פניות לקצר את הזמן שניתן למפעילים חדשים על מנת שינהלו מו"מ עם חברות הסלולר כדי להגיע להבנות לגבי שימוש ברשתות שלהן. מפעיל MVNO פועל על ידי כך שהוא מחכיר זמן אוויר מחברת סלולר קיימת ומוכר אותו לצרכן.

ועדת גרונאו המליצה כי הזמן שיוקצה למו"מ בין מפעיל MVNO לחברת סלולר בנוגע לסכומים שישולמו עבור חכירת זמן האוויר יעמוד על 6-9 חודשים. אלא שכעת מופנות בקשות למשרד התקשורת לקצר את הזמן ל-1-3 חודשים של מו"מ. במידה והצדדים לא יגיעו לתוצאות לאחר תקופת המו"מ, יצטרך משרד התקשורת לקבוע את דמי השימוש שישלם המפעיל החדש למפעיל הקיים. מכאן, החשיבות בצמצום הלו"ז.