שובה של הוועדה המסדרת

ריח רע של אינטרסים עולה מההצעה של מפלגת העבודה לבטל את הפריימריז

במפלגת העבודה החליטו לקדם יוזמה חדשה ישנה- ועדות מסדרות במקום פריימריס. על הפרק בחירת הרשימה לכנסת לבחירות המתקרבות. במפלגת העבודה טוענים שהפרימריס זו שיטה מושחתת וכל ח"כ צריך לגייס מאות אלפי שקלים כדי להתמודד ולכן צריך לבטל את הפריימריס.

האמת, עם זאת אני מסכים, אבל כמו תמיד הדרך והעיתוי של מפלגת העבודה עקומה.
לא זו בלבד שמפלגת העבודה לא הקימה מנגנון חדש דמוקרטי וגלוי של ועדות מסדרות אלא היא משתמשת בנימוק הפריימריס כדי להותיר על כנה את הרשימה הקודמת כמות שהיא, בשינוי אחד: אהוד ברק שלא היה ח"כ יהיה כעת מספר אחד.

ריח רע של אינטרסים

לאנשי מפלגת העבודה הייתי מייעץ את הדברים הבאים: אם אתם לא מעוניינים שהדיל שאתם רוקחים ייתפס שוב כאינטרסים זולים שלכם בדומה לסגן הבכיר שביקשתם מקדימה לפני מספר שבועות, כדאי מאוד שתאמצו דרך הוגנת משתפת וכנה לביטול הפריימריס.

הפתרון שיחליף את הפריימריס צריך להתאים לתרבות הפוליטית השלטת. התרבות הפוליטית בישראל אינסטרומנטלית ומכוונת תוצאות. יתרה מזו, התרבות הפוליטית מדגישה את הצורך במנהיג חזק מכוון ומסדר.

מבט חטוף על הכנסת ה-17 מגלה כי מספר רב מבין חברי הכנסת לא נבחרו כלל אלא מונו על ידי מנגנון בוחר מסדר: קדימה (29חברי כנסת), ש"ס (12), יהדות התורה (6), ישראל ביתנו (11), גמלאים גיל, צדק לזקן ( 7) ובסה"כ 65 חברי כנסת מתוך 120 נבחרו על ידי ועדות או אישים מסדרים.

מציאות זו מלמדת על הסדר מוסדי סמוי של ועדות בוחרות מייצגות ששולט במרבית המפלגות בישראל. הסדר זה אינו נתקל בהתנגדות של הבוחר הישראלי שמורגל במנהיגות מייצגת מצומצמת.

להחליף את המסדרת במייצגת

אני מציע לבחון האפשרות למסד ועדות בוחרות מייצגות. הללו ייבחרו על ידי ועידות המפלגות או מרכז המפלגות ויכללו נציגים מכובדים בעלי מעמד בקרב חברי המפלגה. על החלטות ועדות מסדרות ניתן לערער לפי דרישה של 25% מחברי הועידה או המרכז. החלטת ועידה או המרכז תתקבל ברוב של 51% מהנוכחים. או אז יוחזר הדיון לוועדה הבוחרת.

מנגנון זה מפחית את הצורך בקבלני קולות, הוא דמוקרטי באופן שבו הועדה הבוחרת נבחרת על ידי גוף בוחר של נציגים ומפחיתה את המאפיין ההוני-שלטוני המקושר כיום לפריימריס.

ההסדר המוצע יחושק על ידי כללים נוספים המעניקים לבוחר הבודד במפלגה כוח. כך למשל, מועמד המעוניין להציג מועמדותו יצטייד בחתימות של 100 חברי מפלגה. אם בבחירות אזוריות אזי מהאזור שלו ואם בבחירות ארציות מ-5 אזורי בחירה לפחות. ויפקיד סכום כסף בגין עלויות פרסום וארגון. בנוסף, בטרם החלטה, תפרסם הוועדה את פרטי המועמד ולכל חבר מפלגה תינתן האפשרות להתנגד.

הוועדה תיקח בחשבון את ההתנגדויות בבואה להחליט לגבי המועמד. ההתנגדויות יכולות להיות מכיוונים שונים לרבות תלונות על כהונתו של ח"כ שפעל בקדנציה שחלפה בניגוד למצע, בניגוד למשמעת סיעתית, בניגוד לכללי האתיקה וכד'.

אבל אולי מעז יצא מתוק ורעיון ביטול הפריימריס באמת יחלחל, לא רק במפלגת העבודה אלא גם במפלגות האחרות. קדימה כבר אימצה את הדגל של שיטת בחירות כאחד הדגלים בבחירות הקרבות. עכשיו נותר רק הליכוד.

הכותב הוא דוקטור לממשל ומשפט ציבורי באקדמית ת"א יפו. ספרו על אחריות ציבורית וצריכה פוליטית - 4 רפורמות לישראל, יתפרסם בהוצאת בורסי ב-2009