קבוצת הראל תקצץ 100 מיליון שקל מההוצאות השנתיות בשנים הקרובות

משכורות 13 לעובדים המרוויחים שכר גבוה יבוטלו, ושכר בעלי השליטה בחברה יצומצם ב-20% ; לצורך כך החברה שכרה את שירותי חברת מקנזי העולמית, שתסייע לה בביצוע הקיצוצים

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, הודיעה היום (ג') על כוונתה לקצץ 100 מיליון שקל מהוצאותיה השנתיות כבר בשנתיים-שלוש הקרובות. לצורך כך החברה שכרה את שירותי חברת מקנזי העולמית, שתסייע לה בביצוע קיצוצים אלו. בד בבד הודיעה החברה כי לפני כמה ימים ביטלה את הנופש המרוכז לעובדיה, כי תקצץ את משכורת 13 לעובדים בקבוצה המשתכרים מעל 15 אלף שקל בחודש וכי תוריד 20% משכר בעלי השליטה בחברה - יאיר המבורגר, גדעון המבורגר יואב מנור ובן המבורגר.

על פי ההערכות בשוק, קבוצת הראל הינה רק קבוצת הביטוח הראשונה שמודיעה על תוכנית התייעלות, כשגם יתר הקבוצות הגדולות נדרשות, לאור המצב של הכלכלה והמשק בארץ ובעולם, לקצץ באופן דרסטי בהוצאותיהן כדי להגדיל את רווחיותן שנפגעה מאוד. על פי הערכות יתר החברות יודיעו בתקופה הקרובה על שינויים מעין אלה.

"לאור האירועים שקורים וכחברה מובילה ואחראית, אנו צריכים לעשות כמה פעולות שניתן להגדיר אותן בכך שמה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר היום יאיר המבורגר, יו"ר הקבוצה, שהוסיף כי "הביזנס שלנו בביטוח ובפיננסים ממשיך להיות טוב מאוד, אבל שוק ההון פוגע. לנגד עינינו, לקוחותינו שנהנו בשנים עברו מתשואות טובות, אך חסכונותיהם נפגעו בשנה זו. כדי להיות סמן ימני ודוגמה אישית להתנהלות גם בתקופת משבר, אנו נוקטים בצעד זה".

בכוונת הקבוצה לקצץ 100 מיליון שקל מההוצאות של כל הקבוצה - הראל ביטוח, הראל פיננסים ועוד - שמסתכמות במיליארדי שקלים מדי שנה. לדברי המבורגר, "אנו אופטימיים שנעמוד ביעד זה וההחלטה נעשית מתוך אחריות ועוצמה". לדבריו, ההאטה העולמית, שפוגעת גם בישראל, תימשך יותר משנה ולכן יש לבצע את התוכנית הזו לקיצוץ קבוע בהוצאות. לאור זאת, כנראה שהשנה לא יחולקו בונוסים בקבוצה ואף יהיו כמה פיטורין. אך לדבריו, "אנו עושים את הקיצוצים הללו על מנת שלא לפטר אנשים. לא יהיה גל פיטורין נרחב".

על פי הערכות, במסגרת הקיצוצים הללו, והעבודה אליה נשכרה מקנזי, תעשה הקבוצה שינוי במבנה הארגוני שלה ובמבנה העלויות. כנראה שגם נותני שירותים חיצוניים לקבוצה יקטנו, כגון עו"ד, חברות ליסינג ועוד.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה קבוצת הראל עם רווח נקי של 84 מיליון שקל וזאת לעומת רווח של 374 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בסוף יוני עמד ההון העצמי המחושב לפי תקנות האוצר של החברה על 2.4 מיליארד שקל - 72 מיליון שקל בלבד מעל המינימום בו היא חייבת.