לשכת עוה"ד מחייבת את עורכי הדין לבטח עצמם בביטוח אחריות מקצועית

הוועד המרכזי של הלשכה יעביר את ההמלצות בעניין למועצה הארצית לחקיקה ולהתקנת כללים ; עפ"י המלצות הוועד, תוטל חובה על עורך דין לבטח עצמו בביטוח אחריות מקצועית - אחרת תוגבל חברותו בלשכה

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין אישר אמש (ג') פה-אחד את המלצות הצוות לבדיקה של הטלת חובת ביטוח אחריות מקצועית, שבמרכזן הטלת חובה על עורך דין לבטח עצמו בביטוח אחריות מקצועית, אחרת תוגבל חברותו בלשכה.

הצוות, בראשו עמד השופט בדימוס ד"ר גבריאל קלינג, ושהוקם ביוזמת ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, סבר כי הטלת חובת ביטוח תעמוד במבחני פיסקת ההגבלה שבחוקי היסוד חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו.

הצוות סבור כי תכלית חובת הביטוח היא בשני מישורים: בראש ובראשונה היא נועדה לטובת הלקוחות, שעלולים להיפגע על-ידי עורך דין ולמצוא עצמם מול עורך דין חסר יכולת פירעון; בנוסף, חובת הביטוח אף נועדה לסייע לעורכי דין, שעלולים להיקלע לחיוב בפיצויים שאין בידם לעמוד בו.

הצוות סבר כי קביעת החובה לבטח הינה אמצעי מידתי להשגת התכלית הראויה, והציע כי תנאי הפוליסה יהיו בפיקוח הלשכה; סכום הביטוח הנדרש יהיה סביר, וההשתתפות העצמית תהיה בסכום גבוה יחסית, על מנת להוזיל את הפרמיה.

הגבלת חברות

הצוות המליץ גם לקבוע דרכי אכיפה של חובת הביטוח, שעלותם אינה רבה ובדרך שתמנע חיכוך רב מדי עם חברי הלשכה שלא יערכו ביטוח. הצוות המליץ על מנגנון חברות מוגבלת, שלפיו כל עורך דין שלא ימציא ללשכה עד ה-31 בדצמבר בכל שנה, אישור מחברת ביטוח כי ביטח עצמו, תוגבל אוטומטית חברותו בלשכה מאותו מועד.

את המגבלה ניתן יהיה להסיר בכל עת על-ידי המצאה ללשכה של אישור ממבטח על עריכת ביטוח. הלשכה תפרסם מידי שנה באינטרנט ובעיתון יומי את רשימת עורכי הדין שחברותם מוגבלת. כן מוצע לקבוע, כי עיסוק בעריכת דין של מי שחברותו מוגבלת יהווה עבירת משמעת.

הוועד המרכזי החליט לאמץ את החלופה שהציע הצוות לעניין המבטחים, לפיה הלשכה תערוך מכרז בין המבטחים להתקשרות עם מבטח אחד על בסיס פוליסה תקנית ומפורטת שהלשכה תקבע. גבול האחריות שנקבע על-ידי הוועד הוא 750 אלף שקל למקרה, ו-1.5 מיליון שקל לתקופה. הוועד המרכזי מינה את הצוות להיערך ליישום ההמלצות, שיובאו למועצה הארצית לחקיקה ולהתקנת כללים.

ראש הלשכה גיא-רון אמר כי היוזמה להטלת חובת ביטוח אחריות מקצועית באה כחלק מהמגמה החד-משמעית בעידן הנוכחי בלשכה, לפעול למצוינות מקצועית ולשמירה על רמה מקצועית גבוהה, תוך מתן שירות מקצועי איכותי לציבור. "ברוב מוחלט של מדינות העולם נדרשת ומקוימת חובת ביטוח אחריות מקצועית על-ידי לשכות עוה"ד", הוסיף.