מנכ"ל בעלת השליטה ביבואנית סובארו ל"גלובס": "מחירי המכוניות אמורים לרדת בכמה אחוזים בינואר"

איציק כהן, מנכ"ל מטיס קפיטל: "יש עכשיו האטה בכל שוק הרכב. אם נסתכל קצת על המאקרו, נראה שציי הרכב די האטו את רכישות הרכבים שלהם"

הכניסה למשרדי מטיס קפיטל , בהם נערך הראיון עם מנכ"ל החברה, איציק כהן, עוברת באופן סמלי, דרך אולם התצוגה של סובארו ברחוב המסגר בתל אביב. חודשים של טלטלה גדולה עברו על מטיס קפיטל, המחזיקה 50% מיבואנית רכבי סובארו לישראל, יפנאוטו. במקביל לסכסוך שנתגלע בין בעלי השליטה בה, אמנון ברזילי ומוני הראל (ראו בהמשך), מנייתה ניזוקה קשות, והתשואות על האג"ח שלה זינקו.

כעת מנסה מטיס קפיטל לצאת לדרך חדשה. היא מכרה את מותג הליסינג, יורופקאר, לאמפא קפיטל שבבעלות שלומי פוגל תמורת 46 מיליון שקל, ומימוש נכסים בדמות מכירת האחזקות ביפנאוטו, עשוי להציף את קופת החברה ב-280 מיליון שקל נוספים.

"במכירת יורופקאר עצרנו את הדימום המהותי שהיה בה, וזה חשוב בתקופה כזו, על אחת וכמה כשאנו לא יודעים לאן המשק הולך", אומר כהן, ומרחיב. "בתקופה של שווקים פיננסיים קורסים, שבה אני לא יודע כמה פיטורים יהיו, קיימת אי-ודאות לגבי ענף הליסינג. מבחינת אמפא, הם עשו עסקה מצוינת כי הם פשוט הוסיפו על התקורות הקיימות צי נוסף של 800 רכבים. זאת עסקת WIN WIN".

*ועדיין, בשורה התחתונה של הרבעון השני, מטיס קפיטל הפסידה כמעט 40 מיליון שקל.

"ההפסד הזה נבע ממחיקת הלוואות בחברת המותג של יורופקאר. כרגע גם חברת ההשכרה עם המותג יורופקאר עומדת למכירה. יש לה כ-500 רכבים, מספר הסניפים צומצם לשלושה עם כ-30 עובדים, ואנו מנהלים מו"מ עם מספר גורמים בשוק".

רגליים קרות לעזריאלי? לא ידוע לי

הימים הקשים בשוקי ההון, כפי שכבר רמז כהן, לא פוסחים על ענף הרכב. "יש עכשיו האטה בכל שוק הרכב", הוא אומר, ומסביר שהסיבה לכך היא חיצונית. "אם נסתכל קצת על המאקרו, נראה שציי הרכב די האטו את רכישות הרכבים שלהם, משום שבינואר 2009 אמור להיות עדכון כלפי מטה במחירי הרכבים בקבוצות השונות, שנובע מהורדת מס הקנייה, ומהפרשי שערים בין השקל למטבעות הרלבנטיים לייבוא הרכב - הדולר, הין והאירו. מחירי הרכבים אמורים לרדת בכמה אחוזים בינואר, ואני מניח שתהיה אז התנפלות על שוק הרכב".

לפגיעה שנרשמה בתוצאות יפנאוטו כבר ברבעון השני של השנה - ההכנסות שירדו ב-12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-248.6 מיליון שקל, והרווח הנקי שצנח ב-80% ל-3.6 מיליון שקל - מספק כהן הסבר נקודתי. "הייתה ירידה במכירות כתוצאה ממחסור ברכב הסדאן דגם ה-4 דלתות, שהוא המחליף של האימפרזה הישנה, רכב מוטה מכירות לציי רכב. נאלצנו להתמודד עם דגם של 5 דלתות, וזה מה שגרם להאטה במכירות".

יפנאוטו היא חברה ציבורית העוסקת ביבוא רכבי סובארו לישראל ומתן שירותי מוסך, ואשר נשלטת על-ידי מטיס קפיטל וגד זאבי בחלקים שווים. לזאבי, שחולק ברוטציה עם אמנון ברזילי את תפקיד סגן יו"ר דירקטוריון החברה, עומדת זכות הסירוב לעסקת מכירתה.

את הידיעות שהתפרסמו כאילו המועמד העיקרי לרכוש את יפנאוטו, דוד עזריאלי, התחיל בביצוע בדיקת נאותות לחברה וקיבל רגליים קרות, מכחיש כהן בתוקף. "לא ידוע לי שום דבר על זה, ומבחינתנו אנו ממשיכים להתנהל לפי התוכנית הראשונית. יש להם עד 31 באוקטובר והם עובדים במלוא הקצב בעניין הזה".

"יפנאוטו היא נכס אסטרטגי"

ביום ראשון הבא תתקיים, ככל הנראה, פגישה מכרעת עם עזריאלי, אך גם מול האפשרות שהעסקה עימו לא תצא בסופו של דבר לפועל, מפגין כהן ביטחון. "גופים נוספים פנו אלינו. אם המו"מ עם עזריאלי לא יצליח הם ירצו להיכנס בתנאים שדווחו. זה אומר 230 מיליון שקל או תזרים של כ-287 מיליון שקל מהעסקה, כולל הלוואות הבעלים. תזכור שקנינו את החברה לפי שווי של 60 מיליון דולר לפני כשלוש שנים, ואפשר להעריך מה יהיה הרווח כתוצאה מהמכירה".

*יפנאוטו מהווה את מרכיב הליבה בפעילות של מטיס קפיטל. לאן תפנה החברה אם העסקה תתממש?

"כרגע המצב בשווקים לא פשוט. חברות רבות וטובות סובלות מקשיי נזילות, ענף הנדל"ן סובל מקשיי מימון. בפרק זמן של מספר חודשים תהיה לחברה אפשרות לניצול הזדמנויות בהיקפים יפים, במחירים הרבה יותר זולים ממה שהיו במחצית הראשונה של השנה. כרגע אני לא יכול להגיד לך משהו ספציפי, כי קבענו שנשב בדירקטוריון לגיבוש אסטרטגיה מסודרת אם וכאשר העסקה תבשיל".

עסקה מעניינת נוספת שעומדת על הפרק, קשורה לפינוי המוסך המרכזי של סובארו בהרצליה פיתוח. יפנאוטו מחזיקה בשטח של כ-12.5 דונם, שמחירו מוערך לפי שווי של כ-2 מיליון דולר לדונם, עם תב"ע ל-180% בנייה על הקרקע.

*מדוע אתם מוכרים ועוברים ללוד?

"סיבה אחת היא עליית ערך הקרקע, וסיבה שנייה היא הגידול החד במכירות של יפנאוטו בשנים מאז שמטיס הצטרפה. החברה צריכה מרכז לוגיסטי יותר מודרני שיוכל לתת מענה לכמות מסירות רכבים הרבה יותר גדולה מהתחזיות שלנו לשנה הקרובה.

*האם על רקע מצב השווקים, זה אמור להשפיע על השווי של החברה?

"על חברה כזו לא מסתכלים לטווח של חודש, חודשיים או שנה. זו חברה בכל פורטפוליו של חברת אחזקות, זה נכס אסטרטגי. אין עוד יבואן סובארו בארץ, וראייה ארוכת טווח זה לדעת לאן אפשר להוביל את החברה הזו, לאן היצרן יוביל את החברה הזו עם דגמים שכל הזמן מתחדשים ומתקדמים. אבל אני לא חושב שמקבל החלטות אחראי יקבל החלטות על-פי זה שיש כרגע איזשהו שבר בשוק ההון".

מתקוטטים ומשלמים

מטיס קפיטל חוותה בחודשים האחרונים סכסוך מתוקשר בין בעלי השליטה, שכלל חילופי האשמות קשים, וגלש אף לתביעות בבית המשפט. באמצעות חברת אופקים מחזיקים אמנון ברזילי (51%) ומוני הראל (49%) כ-48% ממניות מטיס קפיטל.

רק היום הודיעה החברה כי ברזילי לא השלים את העסקה, עליה חתם בחודש יולי, לרכישת 10.87% ממניות החברה ממשקיעים מגרמניה תמורת 2.18 מיליון אירו. ברזילי לא פירט מדוע לא השלים את העסקה, אך ציין כי הוא שוקל את דרכי הפעולה העומדות לרשותו כדי לרכוש את המניות הנוספות.

איציק כהן, המנכ"ל, אינו מטאטא את הבעיות מתחת לשטיח. "לחברה היה משבר לא פשוט. משבר של מלחמות בין בעלי השליטה שחדר בהתחלה לתוך החברה, ואפילו הזמין אסיפת בעלי האג"ח ששאלו שאלות. עבדנו קשה מאוד כדי להדוף את הסכסוך הזה אל מחוץ לחברה, ולעצור את הסנטימנט השלילי שנוצר כלפיה כתוצאה מכל הפרסומים וההכפשות שהופרכו כולן".

- במסגרת הסכסוך בין בעלי השליטה, עלתה טענה לגבי תשלום לקרוב משפחה של אמנון ברזילי בגין תיווך בעסקאות לרכישת בתי מלון באירופה.

"אין בזה כלום. העברנו דיווח לרשות ני"ע ולבורסה, והנושא הועבר לבדיקת המבקר הפנימי שלנו. גם לגמול, שהחזיקה ערב הסכסוך בכ-20% ממניות החברה, היו טענות שונות ומשונות, אך הם משכו את התביעות שלהם החוצה. הם ביקשו למנות מנהל מיוחד לחברה, להחליף את הדירקטוריון ועוד. היום קורה מצב הפוך, לא די בזה שהם הפכו את הבקשות שלהם וחויבו בהוצאות, מאז הם רוכשים בשוק מניות של מטיס והגדילו את אחזקותיהם בעוד 4%".

- האם הסכסוך בין בעלי השליטה עדיין מפריע?

"כשזה התחיל זה הפריע, כי לא נעים לקום כל בוקר ולראות כאלו כותרות בעיתונים. לשמחתי, הדפנו את מרבית הסכסוך. זה לא שהוא הסתיים, אבל אני מנסה להרחיק את החברה מזה כמה שיותר. אפשר לראות ששוק ההון נרגע מהחברה והמניה שקרסה בעשרות אחוזים מאז שהתחיל הסכסוך, חזרה, פחות או יותר, לשער שהיה בתחילת הסכסוך. גם האג"ח של החברה נסחרות בתשואות נמוכות יותר מאג"ח של חברות הרבה יותר גדולות מאיתנו".

- עדיין מדובר בתשואה של כמעט 20%.

"זה לא מעט, אבל יחסית. הכול יחסי".

לאחר שרכשה מטיס קפיטל אג"ח בהיקף של מעל 20 מיליון שקל ברבעון האחרון, היא מחזיקה כיום בלמעלה מ-50 מיליון שקל ערך נקוב, מתוך סדרה של כ-172 מיליון שקל.

- מה עומד מאחורי המהלכים של רכישת האג"ח העצמית?

"אנחנו חושבים שהאג"ח נסחרת בתשואה גבוהה מאוד יחסית לשווי האמיתי שלה. מבחינתנו זה מהלך מאוד כלכלי לקנות אותן - אנחנו מצמצמים את החוב ומגדילים את ההון העצמי של החברה, וזה מראה לשוק שהחברה יציבה ומאמינה באג"ח שלה".