נציגי האוצר וראשי הארגונים הכלכליים הסכימו על שורת צעדים למניעת מיתון: בין ההצעות - חל"ת במקום פיטורים

עוד בתכנון: קרן הלוואות לעסקים בערבות מדינה והגברת ההשקעה בתשתיות

בכירי האוצר אירחו היום (ד') בצהריים את ראשי הארגונים הכלכליים במשרדם לצורך דיון על נקיטת צעדים אופרטיביים להתמודדות עם ההאטה החריפה שמאיימת על המשק בעקבות המשבר העולמי, כך נודע ל"גלובס". המפגש התקיים על אף חוסר הוודאות הפוליטי הסורר עקב הבחירות הקרבות. הצדדים הסכימו על הצורך לנקוט בצעדים כדי למנוע את גלישת המשק הישראלי למיתון.

בין הצעדים שזכו להסכמה בין הצדדים אפשר למנות את הגברת ההשקעות הממשלתיות בהקמת פרויקטי תשתיות לאומיים, כאשר ביצועם של חלק מהם יחויבו בחוק. לגבי איום היעדר הנזילות והפסקת האשראי מהגופים הפיננסיים שהולך ומתגבר הוסכם כי תוקם קרן סיוע שתעניק אשראי לעסקים בריאים בערבויות מדינה, אשר יבטיחו את החזרת החובות מצד הלווים. בתחום התעסוקה נבחנו כמה אפשרויות כדי להעניק פתרונות למפוטרים שצפויים עקב המשבר. בין הרעיונות שעלו: הנהגת מנגנון של חל''ת (חופשה ללא תשלום) במקום פיטורים, כאשר בתקופה של חל''ת ישלם המוסד לביטוח לאומי חלק מהשכר של העובד.

מדובר בשלב ראשוני של הדיונים וטרם תוקצבו הצעדים. הנוכחים במפגש הגדירו אותו כ"יעיל וחיובי מאוד". "ניכר שבאוצר שינו קצת את הדיסקט", אמר אחד המשתתפים בדיון ל"גלובס" והוסיף כי "התחושה כעת היא שבאוצר באמת נחושים לנקוט בצעדים וגם להשקיע בזה כסף. אני מקווה שהדברים לא יישארו כרעיונות יפים בלבד ושר האוצר יתמוך ויבצע את הצעדים".

במפגש השתתפו, מטעם הארגונים הכלכליים: עופר עיני יו''ר ההסתדרות, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, נשיא לה''ב יהודה טלמון ונציג של איגוד לשכות המסחר. את האוצר ייצג הממונה על אגף התקציבים רם בלינקוב והחשב הכללי שוקי אורן.