פורטפוליו / אבי דגני

גיל: 67 תפקיד: יו"ר ונשיא קבוצת "גיאוקרטוגרפיה"

אני: לא תאב כסף. איש מאוד ישר, בעל עקרונות מוצקים ואהבת אסתטיקה. רציונלי ולוקח על עצמי אחריות לכישלונות.

ילדות: נולדתי בתל אביב ובגיל שש עברנו למושב "בית שערים", שם גדלתי. ההורים לא היו חקלאים. אבא שימש כמפקד האזורי והיה אצלנו "סליק" במלחמת השחרור. הוא היה גם סנדלר ומכופף ברזלים. אמא היתה עוזרת גננת. כשילדה את אחי הצעיר בהפרש שנים גדול, היא אמרה שהספקתי לה ל-13 שנים.

אמביציה: אף פעם לא דחפה אותי, אלא העניין המקצועי. אימא לא חלמה בשבילי על יותר מ"מטורה", תעודת בגרות, אבל אחרי שנסעתי לעשות דוקטורט בארצות הברית והפכתי לאיש סגל בכיר באוניברסיטת תל אביב, לא הייתה מאושרת ממנה.

פרנסה: אחרי השחרור הייתי טרקטוריסט במושב במשך חצי שנה. באתי מבית עני ומפני שההורים לא יכלו לתמוך בי בזמן הלימודים, ניגשתי למכרז של מפקד גדודי הגדנ"ע בירושלים והסביבה וזכיתי. הייתי סטודנט עשיר. הסתובבתי במדים ורכבתי על אופנוע צבאי. סיימתי תואר ראשון בלימודי גיאוגרפיה, גיאולוגיה וקלימטוגרפיה.

קרטוגרפיה: מדע המפות. זה מה שרציתי ללמוד לתואר שני, אבל לא היה איפה בארץ. נשכרתי לעבוד בהוצאת הספרים של ד"ר שפירו, שהתמחתה בהוצאת אטלסים ואחר כך פתחתי עסק עצמאי. מכיוון שהיה קשה להתפרנס מזה לימדתי בעירוני ט' בתל אביב וכתבתי בחינות בגרות.

הכנה לבגרות: פתחתי עם שותף בית ספר בחדרה מתוך כוונה להתמקד בפריפריה. ואז החלטתי לעזוב הכול, משכורות גבוהות וחיים נוחים, ונסעתי ללמוד קרטוגרפיה במיניאפוליס, מיניסוטה.

מיניאפוליס: כתבתי את הערך עבור האנציקלופדיה העברית בזמנו.

פרופ' טובלר: שינה את הגורל שלי. כשהגעתי למיניאפוליס דווקא הוא הגיע להרצות. אני ועוד סטודנט נרשמנו לקורס שלו, כי כל השאר פחדו ממנו. כאן התחילה הקריירה החשובה שלי. הייתי אחד מעשרים בעולם שעסקו במיפוי אוטומטי. לימים מרדתי ויצרתי את הגיאוקרטוגרפיה.

גיאוקרטוגרפיה: תורה אקדמית שיצרתי, ונשענת על מחקרים שפורסמו לפני 70 שנה, ועוסקת בניתוח מרחבי חופשי. ממנה נגזרת שיטה מיוחדת לדגימה סטטיסטית. ב-87' הקמתי את מכון המחקר שממנו התפתחה הקבוצה. בין היתר אנחנו מחשבים צפי שימוש, גובה פדיון ופוטנציאל שוק של עסקים.

ד"ר רינה דגני: אשתי ושותפתי לעסק. יש לנו ארבעה ילדים ושישה נכדים. היא דוקטור לכלכלה אורבנית ומתעסקת בצד הכספי. היא חכמה, מהירה בצורה בלתי רגילה ואין לנו אישיות ניהולית דומה. אנחנו משלימים אחד את השני.

מינה צמח: וכל המכונים האחרים הם קונבנציונליים ועוסקים במחקרי שוק, שיווק ודעת קהל, בלי נגיעה לפאן המרחבי. אין להם כלים, מודלים, או מערכות מידע.

פריימריז: יצאתי נגד עריכת סקרים כאלה לפני שנים בגלל קבלני הקולות. בלתי אפשרי להרים טלפון לעלמה בת 18 משבט בדואי שמישהו פקד, או לאתיופי שלא דובר עברית. הפסקתי לבצע עבודות כאלה כי אין להן סיכוי להצליח, מעבר לשעשוע שהן מספקות לתקשורת.

ערב הבחירות: ערב שנהפך לסוג של תוכנית ריאליטי. למה חייבים לפרסם את הסקר בעשר בלילה, ולאבד שעת סקר קריטית?

קזחסטן: החטיבה של חישובי הפוטנציאל שלנו הוזמנה לצפות את הפוטנציאל הכלכלי של קניונים בארץ ובעולם, בין היתר ברבת עמון ובקזחסטן. כשנתתי הרצאה בכנס של פורבס, אמרתי ש-15 מיליון איש שם, חיים על 200 דולר לחודש וחלוקת המשאבים נעשית לפי רצון המשטר. כתב ישראלי השתמש בהתבטאות כדי לעורר מהומה אצל הקזחים. התעלמתי.

123BID: מה שהיה פעם המכרז של המדינה. הייתי שותף ואני עוזב את החברה בגלל חילוקי דעות.

ארץ: מפעל של מחקרים ופרסומים בחקר ארץ ישראל, שאני עומד בראשו, הוכרז בכנסת, ונמצא בחסות נשיא המדינה. עד היום הוצאנו במסגרתו 26 ספרים.

חופשות: יודע להתנתק לחודש.

אמנות: שריטה. אני אקלקטיקן אנטי פלצן. לצד דברי אמנות יקרים יש יצירות חסרות ערך.

תפיסת עתיד: חוץ מפיתוח התחום הירוק בחברה, אני רוצה בריאות טובה. כל היתר כבר יבוא.