מנכ"ל פאני מיי לשעבר בתובנה מאוחרת מדי: "היינו צריכים להגיד יותר 'לא'"

דניאל מוד: "הייתי צריך ללכת לממשל ולקבל תשובה ברורה לשאלה: מה אתם רוצים - יותר הון או יותר הלוואות?"

דניאל מוד, לשעבר מנכ"ל חברת מימון המשכנתאות פאני מיי , מתחרט על שלא אמר "לא" למספר רב יותר של דברים שאותם התבקשה החברה לעשות. כך עולה מדבריו של מוד בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל".

"התבקשנו, או נדרשנו, להרחיב את ההלוואות, לשמור על הלימות הון ובמקביל לספק נזילות, לעמוד ביעדי דיור לאנשים שלא הגיע להם, לשרת את בעלי המניות ואת רוכשי הדיור כאחד", אמר מוד לעיתון. "הייתי צריך ללכת לממשל ולקבל תשובה ברורה לשאלה: מה אתם רוצים - יותר הון או יותר הלוואות?".

מוד סיפר לעיתון שהפרטה היתה אחת האופציות עבור פאני מיי ופרדי מק. "מהלך כזה היה מוביל לשני דברים: ביטול ה'חסות הממשלתית' ודרישה ששתי החברות ישקיעו אך ורק בדיור, אמר מוד. "פאני ופרדי היו יכולות לגוון את פעילותן, ולהתנהל כמו מוסדות פיננסיים אחרים שהפיקוח עליהם הדוק". מדבריו של מוד עלה כי לחלופין, היה הממשל יכול להפוך לבעלים ולמפעיל היחיד של השתיים, באמצעות רכישת מניות שבידי הציבור והפקדתן בערבות מלאה.

בספטמבר השתלט הממשל הפדרלי של ארה"ב על שתי ענקיות המשכנתאות, עקב העמקתו של המשבר הפיננסי העולמי. במסגרת תוכנית החילוץ של השתיים באמצעות הזרמת הון, הוחלפו צוותי ההנהלה שלהן. בשבוע שעבר הודיעה אחת מוועדות הקונגרס, כי לאחר הבחירות לנשיאות ולקונגרס, ב-20 בנובמבר, היא תבחן את הנסיבות שהובילו לקריסתן הפיננסית של שתי החברות ולהשתלטות הממשל הפדרלי עליהן.