לבני למופז: רואה בך מספר 2; הציעה לו לשמש כיו"ר מטה הבחירות של קדימה

יו"ר קדימה הסבירה לשר התחבורה כי היא רואה בו מספר שתיים שלה, ללא קשר לשאלה המשפטית של המיקום ברשימה

יו"ר קדימה, ציפי לבני, נפגשה הבוקר (ה') עם שר התחבורה שאול מופז והבהירה לו כי היא רואה בו מספר שתיים במפלגה. בכך הבטיחה לבני למופז את תפקיד השר הבכיר בממשלתה. יו"ר קדימה אף הציעה למופז לשמש כיו"ר מטה הבחירות של המפלגה "ולפעול במשותף להצלחתה בבחירות הבאות". מופז טרם השיב להצעתה של יו"ר קדימה.

בימים האחרונים עלתה בקדימה שאלת שריון מקומו של מופז ברשימה. אנשי מחנהו הבהירו כי אם לא ישוריין עבורו המקום השני, יפעלו נגד אנשי מחנה לבני בפריימריז להרכבת הרשימה לכנסת. אולם היועץ המשפטי של קדימה, עו"ד איתן הברמן, קבע כבר לפני כמה ימים כי תקנון המפלגה אינו מאפשר לשריין מקום למופז והסביר כי המהלך בלתי אפשרי מבחינה משפטית. התקנון קובע שכדי לערוך שריון כזה יש צורך במשאל בקרב כלל חברי קדימה.

לאור חוות הדעת של היועץ המשפטי הבהירו מקורבי מופז כי בכוונתם לדרוש תיקון לחוקת המפלגה, שיאפשר את קביעתו של מופז באופן "אוטומטי" כמספר שתיים ברשימה, מצב שהתקנון מונע כיום. הם הדגישו כי לא יסתפקו שלבני תכריז כי מופז הוא הבכיר בממשלתה אלא יתעקשו לעגן זאת ברשימה.

בפגישה הבוקר ניסתה לבני להרגיע את התסיסה בקרב אנשי מופז והסבירה לשר התחבורה כי היא רואה בו כמספר שתיים שלה ללא קשר לשאלה המשפטית והשאלה הטכנית של המיקום ברשימה. לבני הוסיפה כי כל פתרון משפטי יהיה מקובל עליה. היא אמרה למופז כי אין חשיבות מבחינתה למיקום ברשימה ביחס לבכירותו במפלגה ובכל תרחיש עתידי, כשם שהבהירה בפגישה.

עוד דנו השניים בפגישה בחשיבות אחדות השורות במפלגה לקראת הבחירות וסיכמו כי ימשיכו להיפגש ולדון בנושאים האלה.

אתמול התכנסה הוועדה לענייני מפלגה של קדימה בכנסת כדי לדון באופן הרכבת הרשימה לכנסת. בין היתר עלתה בדיון סוגיית שריון המקום השני עבור מופז. חברי הסיעה ניסו להעלות פתרונות יצירתיים לבעיה. השר יעקב אדרי הציע כי ההתמודדות על המקום השני ברשימה תהיה נפרדת מההתמודדות על שאר המקומות. לשיטתו של אדרי, אם רק מופז יצהיר כי הוא מתמודד על המקום השני, הניצחון יהיה מובטח לו.

מנגד, ח"כ צחי הנגבי הציע כי במהלך הפריימריז יתקיים משאל בקרב המצביעים, תוך כדי הצבעה, בשאלה אם המצביעים תומכים בשריונו של מופז למקום השני. הבעיה היא שהמהלך הזה אינו מונע ממופז התמודדות בפריימריז. הערב תתכנס מועצת קדימה ותדון בחלופות המשפטיות שהוצעו עד כה, כדי לאפשר את המהלך.

ברק החליט - מפלגת העבודה תקיים פריימריז

מפלגת העבודה תקיים פריימריז לבחירת רשימת המפלגה לבחירות הכלליות לכנסת - כך הודיע יו"ר המפלגה, אהוד ברק, בישיבת שרי העבודה שהתקיימה הבוקר (ה'). לנוכח מצבה של העבודה בסקרים, המנבאים לה ירידה דרסטית במספר המנדטים - עד לכדי עשרה בכמה מהם - צפויה למועמדים לכנסת התמודדות קשה על המקומות ברשימה.

החלטתו של ברק הבוקר שמה קץ ליוזמות השונות שעלו בימים האחרונים בסיעה לביטול הפריימריז ולבחינת שיטות שונות להרכבת הרשימה לכנסת. בין היתר נשקלה אפשרות "לצלם" את הרשימה הנוכחית ולהותיר אותה על כנה. הרעיון זכה לתמיכתם של אנשי מחנה עמיר פרץ וכן של השר בנימין בן אליעזר, שנמצאים במקומות גבוהים ברשימה כיום. מנגד, התנגדו למהלך חברי הכנסת אופיר פינס, עמי איילון ושלי יחימוביץ', שאף הגדירה את ההצעה "לא דמוקרטית". שיטה נוספת שנבחנה היא הקמת ועדה מסדרת בראשות יו"ר המפלגה, שבה יהיו חברים חברי מפלגה מהעבר, והיא זו שתגבש את הרשימה לכנסת. גם ההצעה הזו נתקלה בהתנגדות בסיעה.