ג'יי.פי מורגן הפסיק את עיקולי הבתים; מציע פריסה מחודשת של המשכנתאות

ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הבנק הגדול בארה"ב, ואחד מבנקי המשכנתאות המובילים במדינה, הפסיק שלשום (ו') זמנית את עיקולי הדירות שלו, והציע לנהל מו"מ מחודש עם מספר גדול של נוטלי משכנתאות על פריסת החוב שלהם.

משבר האשראי העולמי, שהחל בקריסת שוק משכנתאות הסאב-פריים בארה"ב, משפיע יותר ויותר על מגוון רחב של הלוואות צרכניות. מדו"ח שפרסמה שלשום (ו') פירסט אמריקן קור-לוג'יק, שווי הדירה של אחד מכל חמישה נוטלי משכנתא בארה"ב, נמוך משווי המשכנתא שעליו לפרוע.

בניגוד למתחריו, לא ביצע ג'יי.פי מורגן הפרשות גדולות, ולא ספג הפסדי אשראי אדירים, הודות לחשיפתו המצומצמת למשכנתאות שרמת הסיכון שלהן גבוהה יותר, כגון משכנתאות סאב-פריים. אך בספטמבר האחרון רכש הבנק את בנק המשכנתאות פושט הרגל וושינגטון מיוצ'ואל - יחד עם הבעלות על נכסיו הרעילים של הבנק הנרכש.

גם המתחרים מחפשים פתרון

"משכנתאות רגילות (פריים), בייחוד משכנתאות בריבית משתנה, הופכות להיות סוגיה רחבה יותר", אמר צ'רלס שרף, מנהל יחידת השירותים הפיננסיים הקמעונאיים בג'יי.פי מורגן. הבנק מחזיק במשכנתאות רגילות, ובהלוואות שהבטוחה שלהן היא יחידת דיור, בשווי כולל של 250 מיליארד דולר, וכן במשכנתאות סאב-פריים ובמשכנתאות בריבית משתנה בשווי כולל של 51 מיליארד דולר.

בנקים אחרים, כולל וושינגטון מיוצ'ואל, וקאנטריווייד פייננשל קורפ, שנרכש ביולי בידי בנק אוף אמריקה, כבר גיבשו תוכניות לשינוי בתנאי ההחזר של משכנתאות קיימות. בחודש שעבר הגיע בנק אוף אמריקה להסכם עם תובעים כלליים מ-11 מדינות בארה"ב והציע הקלות לכ-400 אלף מלקוחות קאנטריווייד בעלי משכנתאות בעייתיות, והמהלך הוביל להפחתה בלתי צפויה בהיקף של 8.4 מיליארד דולר בתשלומי ריבית ופירעון קרן.

במסגרת התוכנית של ג'יי.פי מורגן, שתימשך 90 יום, ישכור הבנק יועצי משכנתאות ויציע חלופות להסכמי משכנתא קיימים. במהלך תקופה זו יימנע הבנק מעיקולים נוספים של דירות. בג'יי.פי מורגן מעריכים כי בשנתיים הבאות יתנהל מו"מ על שינוי בתנאי משכנתאות ששוויין מסתכם ב-70 מיליארד דולר, זאת בנוסף למשכנתאות בסך 40 מיליארד דולר, שבהן מחזיקים 250 אלף לווים מאז תחילת השנה שעברה.

בבנק הקפידו להדגיש שהתוכנית החדשה פונה ללווים שמתגוררים בדירות שנרכשו באמצעות המשכנתא, וש"מגלים נכונות לשלם את החוב". *