הון ושלטון - גירסת בריטניה: נחשף מסמך המחשיד את בלייר בהתערבות לטובת מרדוק

ראש ממשלת בריטניה לשעבר הורה לשריו לסייע למרדוק, בגלל חקירה שניהלה נציבות האיחוד האירופי נגד אחת מחברות המדיה שלו

תזכיר של ממשלת בריטניה שנחשף לאחרונה מגלה שראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, סייע למיליארדר רופרט מרדוק להתמודד עם חקירה בלתי רשמית שסיכנה את אחת מהשקעותיו הגדולות. מהמסמך שפורסם עולה שבלייר הורה לפקידים בכירים בממשלתו לסייע לאיל העיתונות, שזעם על כך שתוכנית שיזם, שהיתה בעלת פוטנציאל רווח גבוה עבורו, הוקפאה בגלל חקירה ממושכת שניהלה נציבות האיחוד האירופי.

בלייר אמר לאיל העיתונות שהוא "מצדד רגשית במה שמרדוק מבקש להשיג". בסופו של דבר זכה מרדוק באישור לתוכנית. החברה של מרדוק, BSkyB, שיתפה פעולה עם חברות גדולות אחרות בפיתוח של תוכנית אינטראקטיבית שמאפשרת לצרכנים לערוך קניות ולנהל את חשבונותיהם באמצעות מכשירי הטלוויזיה שלהם.

המסמך שפורסם הוא התזכיר הראשון שנחשף במסגרת החוק הבריטי החדש בנושא חופש המידע, ושמתעד את תוכן הפגישות בין מרדוק לבלייר. הפרטים שנחשפו מעוררים האשמות שבלייר העניק טובות הנאה פוליטיות למרדוק ובתמורה נהנה מתמיכה גורפת בעיתונים של רשת התקשורת של מרדוק בבריטניה. לאנס פרייס, לשעבר יחצ"ן של ממשלת בריטניה, אמר שמרדוק נמנה עם ארבעת האנשים המשפיעים ביותר בממשל בלייר.

מרדוק רוצה תמורה

התזכיר חושף כי ב-1998, שנה לאחר שהיומון "סאן" שינה את נטייתו הפוליטית המסורתית והחל לתמוך בלייבור, דרש מרדוק תמורה לכמה מהטובות שעשה לבלייר. מרדוק פנה באופן פרטי לבלייר לאחר שהחל לחשוש שהחקירה שמנהלת הנציבות האירופית פוגעת בעסקיו.

מרדוק התלונן שהחקירה, שניהל נציב האיחוד האירופי לענייני תחרות, בחשד לפגיעה בחופש התחרות באחד ממיזמי הטלוויזיה שלו, גורמת לו להפסדים כספיים.

מהתזכיר עולה כי בפגישה, שנערכה בינואר 1998, הביע בלייר תמיכה במרדוק, ואמר: "חשוב שבריטניה תשמור על מקומה בחוד החנית של פיתוח מוצרי מדיה מהסוג הזה". בלייר העריך שבאירופה ישלטו ארבע-חמש חברות מדיה גדולות - כולל סקאי - שיתחרו זו בזו, והוסיף: "זה אומר תחרות חוצת גבולות אמיתית, ולא גישה רגולטורית כבדת יד של הנציבות".