הוקפאו ההליכים נגד נגבטק בגין חובות של 135 מיליון שקל; מנהלת מו"מ למכירתה

אחת מחברות ההיי-טק הוותיקות בארץ פושטת רגל: בית המשפט המחוזי בת"א הוציא היום (א'), במעמד צד אחד, צו הקפאת הליכים למשך 30 יום נגד חברת נגבטק, המפתחת ציוד לבדיקת סיליקון בתהליך ייצור של מוליכים למחצה ושבבי זיכרון, וזאת בגין חובות של 135 מיליון שקל. השופטת ורדה אלשיך מינתה את עו"ד אבנר כהן כנאמן לתקופת ההקפאה.

נגבטק, שבסיסה בפארק המדע ברחובות, הוקמה ב-91' והמוצר המסחרי הראשון שלה הושק ב-2004. ב-2006 עמדו הכנסותיה על 31 מיליון דולר, ובסוף אותה שנה היא אף השיקה גרסה מתקדמת יותר של המערכות שהיא מייצרת, אך למרות השיפור במוצר ובשל תחרות עם מוצרי המתחרים ששופרו אף הם, הכנסותיה ממכירות פחתו ב-2007 ל-16 מיליון דולר בלבד. ברבעון השני של 2008 עמדו הכנסותיה על 7.1 מיליון דולר.

הפסדים של 100 מיליון דולר

עד היום צברה החברה הפסדים של כ-100 מיליון דולר, והיא כשלה פעמיים בניסיונותיה להנפיק בוול-סטריט. כיום מנהלת החברה "מו"מ עם גורמים רציניים בשוק, ובכלל זה עם חברות רב-לאומיות הניצבות בחזית תעשיית המוליכים למחצה, והביעו עניין של ממש לרכישת החברה ו/או פעילותה", כאשר תנאי לכך הוא המשך הפעלתה כעסק חי.

לדבריה, לפני כשבועיים הואצו והוגברו המגעים, וכי אחת החברות אף שלחה נציג מטעמה כדי לבצע בדיקת נאותות. "דומה כי העניין של החברות במוצר של נגבטק נובע, בין היתר, מהיותו של שוק מערכות בדיקת המוליכים למחצה ריכוזי מאוד. עם זאת ברור, כי מבלי לייצב את החברה קודם לכן ומבלי להרחיק את חרב הנושים מצווארה, יקשה על הגורמים המתעניינים בחברה לקבל החלטה של ממש בעניין רכישתה, ותהליך המכירה ייכשל".

לפי ההערכות בשוק, העסקה למכירת החברה תיסגר בתוך שבועות ספורים, כנראה לפי שווק חברה של כ-20 עד 30 מיליון דולר.

הבקשה להקפאת הליכים הוגשה בהסכמת נושי החברה המובטחים - קרן ההלוואות קראוס קפיטל (23.7 מיליון שקל) וכן קרן ההלוואות פלנוס, בנק לאומי וגולדן גייט ברידג' פאנד (38 מיליון שקל).

מתוך כ-67.6 מיליון שקל שחייבת נגבטק לנושים הלא מובטחים, הרוב המכריע (כ-52 מיליון שקל) הוא למשקיעים ובהם קרנות ההון סיכון פיטנגו, ג'נסיס, פועלים ונצ'רס, סטאר ונצ'רס, הקרן הגרמנית וולינגטון פרטנרס, הקרן האירופית אמדאוס וקרן ההלוואות פלנוס. לספקים היא חייבת כ-16 מיליון שקל.

החברה, המעסיקה 147 עובדים, טוענות באמצעות עוה"ד אבנר כהן, אחיעד הראל ואלעד עפארי ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי ושות', שהיא אינה מסוגלת לעמוד בתשלום כל התחייבויותיה, ובין היתר לא תשלם את משכורות אוקטובר לעובדים. לטענתה, שווי נכסיה נאמד בכ-113.7 מיליון שקל.

המערכות שמייצרת ומפתחת נגבטק משמשות יצרני מוליכים למחצה לצורך זיהוי של פגמים קריטיים במוליכים, ובכך לשפר את תפוקות הייצור שלהם תוך חיסכון בעלויות. לטענת החברה, הסיבה לחדלות הפירעון "אינה נעוצה בטיב המוצר (שהיא כבר מוכרת) או בכשל אימננטי בחברה, כי אם בגורמים גלובליים הקשורים במאפייני הביקוש למוצר, ובמשבר הכלכלי העולמי הפוקד את הכלכלה העולמית, והגיע לשיאו באחרונה".

הביקוש למערכות בדיקה של מוליכים למחצה בשלב הייצור, היא טוענת, מתאפיין בעליות ובמורדות מחזוריים. "החל מסוף 2007 החלה פאזה של ירידה בביקוש למוצרים אלה, ואילו החברה היתה ותיקה יותר, עם עתודות הון ועם מערך מכירות מבוסס יותר, ככל הנראה היא היתה צולחת את פאזת הירידה בביקוש וממשיכה בפעילותה ביתר שאת בפאזת העלייה בביקוש".

במשך השנים עברה נגבטק מסע מורכב מבחינה הפיננסית. עד לגיוס האחרון שביצעה לפני כשנה, היו שותפות בחברה גם החברות אורבוטק וקווליטאו, שפועלות בתחום משיק לזה של נגבטק. לאורך השנים היא אף עברה מספר ניסיונות מכירה. ב-2005 התעניינה אורבוטק ברכישה, מהלך שטורפד ע"י קרנות ההון סיכון בעקבות מחלוקות על המחיר. לאחר מכן, בשלהי 2007 ניסתה חברת הבלאנק-צ'ק של כרמל ורניה ומתי קרפ (IGPA) לרכוש את נגבטק ולאפשר לה באמצעות מיזוג לתוך שלד בורסאי כניסה בדלת האחורית לנאסד"ק. הרכישה הוגדרה בהתחלה עבור כ-50 מיליון דולר, ולבסוף המיזוג נכשל למרות שהמחיר ירד ל-35 מיליון דולר.

דחיפות בהקפאת ההליכים

נגבטק מציינת שבקופתה כ-800 אלף דולר שיאפשרו לממן את הפעלתה באורח מצומצם עד למכירתה. בבקשה נאמר, שהדחיפות בהקפאת ההליכים נובעת מכך שחלק מהספקי החברה כבר החלו ליטול ציוד ממשרדיה, ובעל הנכס בו שוכנים משרדיה השכורים התריע שבכוונתו לחלט את הערבות הבנקאית שנתנה ולתבוע אותה בגין חוב השכירות.

השופטת אלשיך ציינה בהחלטתה, שמדובר בחברה שיש לה מוצר בר-קיימא, ושבמקרה של כינוס נכסים ייווצר מצב בו מספר כונסים יחלקו בנכסי החברה, וזאת בשעה שמירב ערכה טמון ביכולתה לתפעל ולפתח את המוצר כיחידה אחת. (פש"ר 2662/08). *