ענף היהלומים עמוק במשבר: הייצוא באוקטובר צנח ב-46.2%

ההכנסות מייצוא יהלומים מלוטשים הסתכמו באוקטובר ב-325 מיליון דולר, לעומת 603 מיליון דולר בחודש המקביל אשתקד

ענף היהלומים בישראל כבר מרגיש היטב את המשבר הכלכלי, לאחר שההכנסות מיצוא יהלומים מלוטשים ירדו באוקטובר ב-46.2% והסתכמו ב-325 מיליון דולר, לעומת 603 מיליון דולר בחודש המקביל אשתקד. על פי נתוני משרד התמ"ת, מתחילת השנה הסתכם יצוא יהלומים מלוטשים ב-5.8 מיליארד דולר, לעומת 5.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 2.2%.

לעומת יצוא היהלומים המלוטשים, יצוא היהלומים הגולמיים רשם ירידות חדות, עם מכירות בסך 144 מיליון דולר באוקטובר, לעומת 348 מיליון דולר בחודש המקביל אשתקד - ירידה של 58.5%. למרות עלייה של 1.7% ביבוא יהלומים גולמיים מאז תחילת השנה, באוקטובר נרשמה ירידה של 52.6%, בהיקף של 209 מיליון דולר לעומת 440 מיליון דולר באוקטובר 2007. גם ביבוא היהלומים המלוטשים נרשמה ירידה של 44.4% באוקטובר האחרון, עם מכירות בסך 278 מיליון דולר לעומת 500 מיליון דולר באוקטובר 2007.

לדברי מנהל מינהל יהלומים, אבני חן ותכשיטים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, ההאטה שמסתמנת בענף נובעת מהשפעות המשבר הפיננסי בעולם. עם זאת, מרדכי מציין כי בבחינת ממוצע הנתונים השנתיים נשמרה יציבות לעומת השנה שעברה. מרדכי ציין עוד כי ארה"ב ממשיכה להיות היעד המרכזי ליצוא היהלומים מישראל, עם נתח של 43% מסך כל יצוא היהלומים מהארץ.

שלשום בבוקר הוריד מרטין רפפורט, המחזיק בחברה שמנהלת את מחירון היהלומים העולמי, את מחירי כל היהלומים ב-5%. מדובר בהורדה גורפת לכל סוגי היהלומים - קטנים, בינוניים וגדולים. רק אתמול נפגש רפפורט עם יהלומנים ישראלים ואמר להם כי יהלומים הם השקעה טובה לטווח ארוך, אך בטווח הקצר לא יהיה מנוס מירידת מחירים. עוד ציין רפפורט כי על רקע המשבר הנוכחי, צריך להבין כי המודלים הכלכליים הקיימים לא יחזרו עוד.

גם נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB), אבי פז, התייחס למשבר העולמי ואמר כי "ענף היהלומים אינו מנותק מהמתרחש בעולם". לפני כחודש פז עצמו הוציא, כנשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים, קריאה לחברות מפיקות הגלם לצמצם את הפקת יהלומי הגלם כדי לחזק את ערך היהלומים וכדי לא להעלות את חוב ענף היהלומים העולמי לבנקים.